• La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • La Lola
    h8him skrev 2013-02-09 18:01:29 följande:
    De är kanske inte så socialt kompetenta? Annars förstår jag faktiskt inte varför man skickar meddelande till någon som stått nära den som dött.

Tur det, annars hade jag nog trott att de hade förlorat förståndet helt!
    Jo det trodde jag iaf att de var med tanke på yrkesval osv.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Momalicious

Jag har fått dödsbesked på Facebook ett par gånger och klart det är tufft. Nu handlade det inte om släktingar utan en gång om en väninnas barn och en gång om en kompis till mig, så förmodligen hade det dröjt innan jag fått veta annars. Men klart det är jobbigt. Hade dock varit en annan sak om min mamma hade skrivit på Facebook att min morfar gått bort istället för att ringa mig som hon gjorde.

• linjes

Tycker all kommunikation sker genom fb numera,vissa saker ok,andra inte..

• sextiotalist
    Miss Blue skrev 2013-02-09 21:53:40 följande:
    Trist prioritering. Att tanken först går till facebook, och inte systern.

Kan ju bero på syskonens förhållande. Alla har ingen nära relation till sina syskon.
  • LiteniAugusti
    Maria 79 skrev 2013-02-09 19:10:38 följande:
    Det är lite samma det där när någon får barn. Då går nån in och skriver på föräldrarnas logg "grattis till lilla gossen" eller liknande fort som attan, utan att de nyblivna föräldrarna själva har hunnit outa det..
    Tänkte samma tanke. Innan vi hann skriva ut att vår dotter kommit så hade jag 17 (!) grattis meddelande helt öppet på FB. Vi var ändå rätt snabba med att få ut det, efter att vi haft kontakt med våra närmsta.
    Inte kan man riktigt huta med näven åt dom heller. 

Jag skulle aldrig skriva något om någon annans nyhet på fb, innan personen själv outat det. Det borde vara regel och lag, tycker jag.  
  • ostbollen
    Notperfect skrev 2013-02-09 17:21:46 följande:
    Jag säger inte att det är fel att folk beklagar hos den person som avlidit. Allt jag skrev var att är en chock när man får veta det på så sätt och sedan får höra "Han dog för 2 timmar sen". Thanks for telling me liksom.
    Tänker man efter är det ju ett ganska sjukt beteende att det första man gör då man får ett dödsbud skriva "RIP" el dyl på den avlidnes sida. För vems skull? Det är ju inte som om den döda hör eller ser, det är ju i så fall för att tala om för alla andra att man minsann visste tidigt. Otroligt egocentrerat och okänsligt, så tidigt efter dödsfallet som i ditt exempel har knappast alla nära anhöriga nåtts av nyheten ännu.
  • Anonya

Vissa saker som nämns här är ju verkligen inte okej, men det varierar från fall till fall tycker jag. 

Jag fick på fb veta att min farbrors fru dött fullständigt oväntat genom hennes sons (min kusins) statusuppdatering. Jag ringde upp pappa som var mycket förvånad över att jag visste det och undrade att tänk att sonen skrivit där. För mig var det inget konstigt, för på så sätt fick hans vänner veta om det utan att han var tvungen att berätta det själv. Däremot var det nog ytterst få där som hade någon relation till hans mamma, antagligen bara jag och några till. Därför tyckte jag inte det var något konstigt.

En gång då jag var bortrest skulle jag bara snabbt kolla fb innan sovdags. Jag såg att en skrivit i sin status om sorg och efter scrollande att någon till gjort det och väl ännu någon. Eftersom det var människor jag kände från samma sammanhang började jag ana att det kunde vara någon jag också kände. Det var inte så trevligt att inte veta vem som dött. Hittade en privattråd också, men kunde inte se början av den av någon konstig anledning, utan bara folks kommentarer. Det var inte roligt att först klura ut vem som dött och sen i privattråden inte heller få svar på när och på vilket sätt. Sån tid på dygnet att ingen var inne. Det här var ändå en person som jag bara träffade i ett visst sammanhang, inom en "hobby", så utan fb hade jag inte fått veta det. Det var ingen trevlig kväll på hotellrummet, men samtidigt hade det varit ännu värre om det gått som för en som inget visste när den vanliga sammankomsten blivit minnessammankomst och hon plötsligt av vad folk sade började ana att den här personen var död. Chocken blev så stor att hon flydde därifrån gråtande, trots att folk försökte lugna och få henne att stanna. 

• Miss Blue
    sextiotalist skrev 2013-02-10 13:15:10 följande:

Kan ju bero på syskonens förhållande. Alla har ingen nära relation till sina syskon.
    Då får man faktiskt släppa det, agera moget och ringa ändå.
  • Paksenarrion
    Miss Blue skrev 2013-02-10 21:17:27 följande:
    Då får man faktiskt släppa det, agera moget och ringa ändå.
    Lätt att säga men människor i sorg agerar mindre rationellt än annars.
    Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Miss Blue
    Paksenarrion skrev 2013-02-10 21:21:12 följande:
    Lätt att säga men människor i sorg agerar mindre rationellt än annars.
    "Lätt att säga", klicka endast på mig och läs mina tidigare inlägg.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?