Inlägg från: MaNiMi |Visa alla inlägg
  • MaNiMi

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Så länge det är de närmsta som skriver om det så är det väl ok om det är många som behöver nås av beskedet och man kanske inte orkar sitta och ringa runt till alla som behöver få veta.
    Vi gjorde så att jag ringde de allra närmsta som behövde få veta det lite mer personligt, talade om att
    det inom kort skulle komma upp ett meddelande på facebook om vad som hänt och bad dem vänta med att skriva något öppet till dess (däremot var det fler av dem jag ringt till som skickade fina privata mess till mig och mina barn)
    För vår del var detta det minst onda sättet att göra det på.

Sen ser jag att några i tråden råkat ut för helt horribla grejer, beklagar verkligen era förluster och hur folk beter sig! :(

• MaNiMi
    Notperfect skrev 2013-02-09 16:05:53 följande:
    Gillar inte alls att man ska få besked över Facebook oavsett vad det gäller. Men vid flera tillfällen har jag fått reda på att vänner har dött då någon har skrivit "RIP" i dennes logg.. Och det är fruktansvärt.
    Hur tycker du då att en avliden persons vänner och bekanta samt avlägsna släktingar ska informeras?
    Om personen har 300 facebookkontakter på sin lista..ska de anhöriga då vara tvugna att jaga rätt på adresser och telenr till alla dem?
    Det kan ju dessutom vara personer som man annars hade missat att meddela dessutom.
    Klart det är fruktansvärt att få ett dödsbesked (och det är det oavsett hur det kommer!) hade det varit bättre om besked kanske dröjt eller missats helt ist?
    Däremot gillar inte jag heller när det blir nästan sensationslystnad och tävling i vem som snabbat fått nyheten och det blir uppvisning i kondoleanser..
    Det är nog viktigt att vi lär oss förhålla oss till detta nya som de sociala medierna tillför..som har både för och nackdelar.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?