Inlägg från: Lilje |Visa alla inlägg
  • Lilje

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Beror helt på. När min killes morbror dog på nyårsmorgonen använde familjen Facebook aktivt för att sprida nyheten, då dom känner folk över hela världen, och inte heller visste exakt vem han var nära vänner med, han var riktigt mån om sitt privatliv.

Värre var det när en barndomskompis till mig tog självmord i 2009, och hennes mor fick reda på det först när hon såg minnesgruppen i sin dotters namn. Man kan gärna sprida nyheten på Facebook, men låt familjen sköta det, och är man inte direkt familj, vänta några dagar så familjen hinner informera sina.

• Lilje

Jag vet. :( det var efter det jag blev riktigt noga med att inte säga något för familjen själv går ut med det, ifall någon närstående inte har fått besked än. Minnesgruppen kom upp samma dag hon dog, polisen hade inte hunnit meddela familjen än. Mamman tog det jättehårt.

• Lilje
    zumba skrev 2013-02-08 18:40:43 följande:
    Fast att en minnessida på fb kommer upp före föräldrarna får veta om dödsfallet är ju faktiskt lite osannolikt , dom första som meddelas av polis sjukhus osv är föräldrar o man maka barn o att kompisarna skulle fått det bekräftat först är ju inte logiskt !! Då har det skapats en minnessida utan att dom vet att denne är död o dom har chansat att denne inte överlevde !
    Det händer tyvärr ibland.

www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.6845169
  • Lilje
    zumba skrev 2013-02-08 20:03:31 följande:
    Klart det händer men det är inte så vanligt
    Om jag dör är chansen rätt stor att vänner kommer veta innan nära familj, vi är så utspritt att det kommer gå genom flera olika polisstationer, för min mamma och brors del även till ett annat land, som med Nina.  Kan lätt ta ett dygn eller mer.  Men förhoppningsvis kommer min pojkvän tänka till och ringa runt innan det hamnar på fejjan.

Har sätt rätt ofta dock att folk springer till och postar kondolanser på sidan direkt när någon dött.
  • Lilje

Är absolut enig. Tyvärr vet man ju inte för det är för sent.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?