Inlägg från: Miss Blue |Visa alla inlägg
  • Miss Blue

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Vidrigt. Kan bara sätta mig själv in i situationen. Fruktansvärt.

• Miss Blue
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:46:16 följande:
    När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.
    Å fy fan, nu började jag faktiskt gråta på riktigt. Så hemskt.
  • Miss Blue

Även om det är en avlägsen släkting som avlidit, finns det alltid någon som stod nära!

• Miss Blue
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:56:23 följande:
    Ja två timmar efteråt hon blev påkörd av tåget så fanns det på Flachback i tråden mindre relaterade tågolyckor.
    Det är sjukt! Folk skrev namn och allt.
    Jag kan inte förstå, hur jag än försöker. Total respektlöshet.
  • Miss Blue
    Clotilda skrev 2013-02-09 09:36:05 följande:
    Förstår inte varför det skulle vara bättre att sätta in dödsannons i en rikstäckande tidning (kostar bajsmycket pengar och långt ifrån alla läser papperstidningar) än att skriva det på Facebook där personen i fråga ändå har de flesta vänner, släktingar och bekanta?
    Dödsboet betalar annonsen. När min lillasyster dog, ringde jag runt till all släkt och vänner. Får lite känslan av att du ännu inte varit med om ett nära dödsfall i familjen, eller någon du stod riktigt nära.
  • Miss Blue
    Maria 79 skrev 2013-02-09 00:48:24 följande:
    För 7 år sen dog en nära vän till mig. Jag fick messet här i inboxen på FL av en gemensam bekant minutrarna innan vännens mamma ringde mig. Hann läsa messet alltså från den bekanta innan tel-samtalet från mamman till min bortgågna vän kom.
    Det kändes förjävligt. Sånt tar man väl ändå på telefon om man känner att man behöver vara den som meddelar det.
    Så jag var i chock redan när jag svarade och sa nåt bara att "ja jag vet. När är begravningen?" och la på.
    Ringde upp nån halvtimme senare och beklagade och förklarade...
    Håller med dig fullständigt. Respektlöst.
  • Miss Blue
    zumba skrev 2013-02-09 10:53:46 följande:
    Vad är det hon har fel i ? Alla kostnader för begravning annonser mm dras på dödsboet så länge det finns pengar där
    Exakt.
  • Miss Blue

Bara uttrycket, "bajsmycket pengar" får mig att gå i taket!!

• Miss Blue
    zumba skrev 2013-02-09 11:01:19 följande:
    Finns det inte pengar finns det oftast hjälp att få med kostnader om man inte har råd att bekosta det själv !
    Vad har kostnaden med det att göra , varför ska man snåla på den dödes pengar ? Oftast har man försäkring som täcker oxå !
  • Miss Blue
    Anton Chigurh skrev 2013-02-09 11:24:31 följande:
    Dödsbesked via Facebook.....

Vart fan är vi på väg !!! 
    Ja, man undrar...
  • Miss Blue
    LottaRos skrev 2013-02-09 11:40:41 följande:
    Vadå "dödsboet betalar annonsen"? Var tror du pengarna i dödsboet kommer ifrån, som en skänk från ovan?
    JAG och ingen annan betalade när min man dog.
    Pengarna från försäkringar täckte INTE hela begravningen och alla kostnader som uppstod iom dödsfallet. 

Och ni som "kräver" ett telefonsamtal för att informeras om dödsfall - tänker ni er in i hur det känns för den som "ska" ringa?
    Jag har nyss förlorat mitt livs kärlek, mitt liv som jag känner det finns inte längre, jag har gått sönder i tusen bitar och kan inte tänka, kan inte andas, jag vet inte ens om jag själv existerar längre - men du SKA ha ett telefonsamtal för att underrättas?

Kräver ett telefonsamtal? Vadå kräver? Jag ringde runt till alla berörda, det var svårt. Men jag gör fan hellre det än skyfflar ut på facebook, som jag förövrigt inte använder. Du, säger att det är svårt för dig att ringa, ja det är det. Men hur fan tror du det känns att få läsa det på facebook?
  • Miss Blue
    Jättekul skrev 2013-02-09 21:10:24 följande:
    Min väninnas halvsyster åkte bil med deras gemensamma pappa. De krockade med bilen och det kunde gått mycket illa. De hade änglavakt sa ambulansföraren. halvsystern slänger ut detta på FB. Hon ringer inte ens sin halvsyster om detta. Halvsystern fick se det på FB och blev chockad. Hon hade ingen aning om hur pappan mådde (78 år).

Trist prioritering. Att tanken först går till facebook, och inte systern.

• Miss Blue
    sextiotalist skrev 2013-02-10 13:15:10 följande:

Kan ju bero på syskonens förhållande. Alla har ingen nära relation till sina syskon.
    Då får man faktiskt släppa det, agera moget och ringa ändå.
  • Miss Blue
    Paksenarrion skrev 2013-02-10 21:21:12 följande:
    Lätt att säga men människor i sorg agerar mindre rationellt än annars.
    "Lätt att säga", klicka endast på mig och läs mina tidigare inlägg.
  • Miss Blue
    Paksenarrion skrev 2013-02-10 21:21:12 följande:
    Lätt att säga men människor i sorg agerar mindre rationellt än annars.
    Sen kan du också, scrolla upp och försöka hitta VAD jag citerade, och inte bara hoppa på som du gjorde....
  • Miss Blue
    Jättekul skrev 2013-02-09 21:10:24 följande:
    Min väninnas halvsyster åkte bil med deras gemensamma pappa. De krockade med bilen och det kunde gått mycket illa. De hade änglavakt sa ambulansföraren. halvsystern slänger ut detta på FB. Hon ringer inte ens sin halvsyster om detta. Halvsystern fick se det på FB och blev chockad. Hon hade ingen aning om hur pappan mådde (78 år).

Det var detta inlägg jag citerade först. Jag tror inte du läste det, för då hade du inte skrivit "sorg".
  • Miss Blue
    Paksenarrion skrev 2013-02-10 22:56:25 följande:
    Det kommer inte ha någon betydelse vad jag svarar dig eftersom du verkar anse dig förorättad av någon anledning.
    Bara ledde dig i rätt riktning. Frågor på det?
  • Miss Blue
    sextiotalist skrev 2013-02-12 22:13:47 följande:
    Det kan man tycka, men ärligt sagt så tror jag folk i sorg och chock inte agerar moget alla gånger. Jag har förlorat min pappa väldigt hastigt och jag trodde att jag var redo och klar, men inte, jag agerade många gånger helt mot sans och vett.
    Ja, jag hade garanterat gått ut på FB väldigt snart, egentligen struntat fullständigt i vad andra tyckte, för just då var det min sorg.  
    Okej, jag förstår. Också att vi är väldigt olika i det avseendet.
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?