Inlägg från: Clotilda |Visa alla inlägg
  • Clotilda

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

När min brors fru gick bort var det hans "jobb" att ringa runt till all familj och vänner och berätta, vilket såklart var jättejobbigt. Att upprepa det där samtalet gång på gång. Han såg till att de närmsta visste men sen postade han det på hennes Facebooksida. Jag har full förståelse för att inte orka ringa runt. Däremot var det såklart dumt att folk började posta på hennes Facebook innan han hade gått ut med det. Det tycker jag att man kan vänta med. Låta nyheten nå ut så som familjen önskar.

• Clotilda

Förstår inte varför det skulle vara bättre att sätta in dödsannons i en rikstäckande tidning (kostar bajsmycket pengar och långt ifrån alla läser papperstidningar) än att skriva det på Facebook där personen i fråga ändå har de flesta vänner, släktingar och bekanta?

• Clotilda

Det måste ju ändå vara upp till familjen att bestämma hur man vill meddela om sin närståendes död? Att man håller på och beklagar dödsfall och skapar minnesgrupper innan familjen fått chansen att berätta på sitt sätt är ju bara idiotiskt, men om det är familjen som berättar så kvittar det väl vilket forum man väljer?

• Clotilda

Miss blue, då har du fel. Jag har suttit med och planerat min svägerskas begravning, vad nu det har med saken att göra?

• Clotilda

Hon har fel i att anta att jag aldrig förlorat någon nära. Och angående dödsboet så kräver det ju precis som du säger att det finns pengar där. Hur som helst, jag säger inte att det är bättre att ge nyheten på Facebook men jag motsätter mig att det skulle vara bättre att sätta in en annons i en rikstäckande tidning. För mig handlar det om att familjen får bestämma hur de väljer att göra och att inget är mer rätt än det andra.

• Clotilda

Det blir ju lättare om ni läser det jag skriver. Jag menar inte att det ena är bättre än det andra. Vilket är exakt min poäng. Det är inte bättre att sätta in en annons. Och det är inte bättre att posta på Facebook. Familjen måste få bestämma vad som är bäst utan att folk ska komma och moralisera över deras val. När andra spekulerar kring någons död eller postar kondoleanser utan att familjen fått gå ut med beskedet på sitt sätt så handlar det om något annat, och där kan vi kanske alla enas om att det är onödigt och respektlöst. Men det är som sagt inte det jag talar om.

• Clotilda

Jag menade inte att göra det till en fråga om pengar. Det var någon som menade att det var bättre att sätta in en annons i en rikstäckande tidning än att ta det via Facebook och min fråga (hur det kan vara bättre att betala massa pengar för en annons som de flesta inte ser än att ta det via ett forum där den avlidne har sina flesta vänner, släktingar och bekanta) var alltså INTE ett uttryck för någon åsikt om att Facebook är bättre än något annat alternativ. Jag motsatte mig att något överhuvudtaget skulle vara "bättre" än något annat.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?