Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Den här frågan känns väldigt aktuell för mig just nu.

Tycker ni att det är ok att få veta via Facebook att en släkting dött? Gör det nån skillnad hur tät kontakt man haft genom åren?

Är detta något som "ligger i tiden" kanske? Jag kanske är gammal och mossig som tycker att det är konstigt att skicka ett meddelande till någon och berätta nåt sånt här?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?
  • La Lola

Jag kan ju berätta att det är min halvmorbror som dött o jag fick veta det på FB.
    Vi har inte haft nån kontakt på nästan 15 år (sen min mammas begravning). Men min syster pratade han med ibland, senast för en månad sen (de har haft kontakt under dessa 15 år). Hon fick veta på samma sätt som mig via samma meddelande.

Jag kände honom inte så jag är inte ledsen på så sätt. Men det är trist att en ganska ung människa ska behöva dö.
    Men jag känner mig lite...chockad över sättet att få veta det på.

• La Lola
    La Lola skrev 2013-02-08 14:42:28 följande:
    Jag kan ju berätta att det är min halvmorbror som dött o jag fick veta det på FB.
    Vi har inte haft nån kontakt på nästan 15 år (sen min mammas begravning). Men min syster pratade han med ibland, senast för en månad sen (de har haft kontakt under dessa 15 år). Hon fick veta på samma sätt som mig via samma meddelande.

Jag kände honom inte så jag är inte ledsen på så sätt. Men det är trist att en ganska ung människa ska behöva dö.
    Men jag känner mig lite...chockad över sättet att få veta det på.
    Med halvmorbror menar jag att han o min mamma hade samma mamma.
  • La Lola
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:46:16 följande:
    När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.
    Men gu så respektlöst o hemskt!
  • La Lola
    LiteniAugusti skrev 2013-02-08 21:46:31 följande:
    Så fruktansvärt! Intye så lite sensationslystet...
    Jag beklagar verkligen. 

I ditt fall La Lola så skulle jag själv reagerat precis tvärtom och tycka att det kändes bra att få veta. Ett privat meddelande på FB är ju inte värre, eller mindre privat, än att få ett mejl. Jag hade inte reagerat negativt. 

Javisst kändes det var att få veta men jag tycker ändå inte att man skriver sånt på FB....
  • La Lola
    LiteniAugusti skrev 2013-02-08 22:19:31 följande:
    Men skickas meddelandet privat så är det ju inte värre än ett mail eller ett sms?
    Eller hade du velat bli uppringd?

Ja jag hade velat bli uppringd.
    Vi är dessutom en mini-släkt så ursäkten att det är många som det skulle ringas till finns inte.
  • La Lola
    zumba skrev 2013-02-09 14:16:18 följande:
    Fast skulle du tänka på en som den avlidne inte träffat på 15 år som dessutom inte är helsläkt med ? Att ringa till menar jag
    Ja faktiskt.
    Min syster har haft regelbunden kontakt med denna morbror under dessa år, senast för 1 månad sen. Men hon fick samma meddelande som mig.
  • La Lola
    zumba skrev 2013-02-09 15:20:39 följande:
    Visste närmaste att dom haft kontakt då ?
    Ja självklart.
  • La Lola
    zumba skrev 2013-02-09 15:30:40 följande:
    Varför är det så självklart ?
    För att jag vet att hans familj och hans bror vet att min syster haft kontakt med honom.
    Min syster har ju pratat med hans fru i telefon.
  • La Lola
    h8him skrev 2013-02-09 15:44:32 följande:
    Har man inte haft någon kontakt på 15 år så tror jag inte att jag skulle ringa den släktingen heller om jag var i samma situation. Din syster borde däremot ha fått ett samtal, och hon i sin tur kunde ha ringt dig.

Samtidigt så var det väl ett privat meddelande? Inte direkt upplagt på väggen hoppas jag, för det skulle vara idioti.
    Ja att de inte ringde mig kan jag förstå. Men min syster, nä det hajar jag inte.
    Vår andra morbror ringde dock henne på kvällen men jag hade uppmanat de att göra det när jag svarade på meddelandet.

Meddelandet var privat ja.
  • La Lola
    h8him skrev 2013-02-09 18:01:29 följande:
    De är kanske inte så socialt kompetenta? Annars förstår jag faktiskt inte varför man skickar meddelande till någon som stått nära den som dött.

Tur det, annars hade jag nog trott att de hade förlorat förståndet helt!
    Jo det trodde jag iaf att de var med tanke på yrkesval osv.....
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?