Inlägg från: tahira |Visa alla inlägg
  • tahira

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Jag tycker inte att det är något konstigt att få reda på det via Facebook, en kommunikationskanal så god som någon. 

Jag har fått två dödsbesked via Facebook, och det är klart att det är lite chockartat att öppna sina meddelanden och få ett sådant besked, men det hade varit minst lika hemsk att få nyheten via telefon, besök eller brev.

Det viktiga är att informationen når fram, enligt mig.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Jennie med ie skrev 2013-02-09 13:51:30 följande:

Nu vet jag inte om TS mamma lever, men i så fall tänker jag mig att mamman fått veta... och sen i sin tur  meddelar sina barn. Inte att den dödes egna partner eller barn eller så ringer TS först av alla. Det hade nog känts konstigt även för mig att få veta det på samma sätt som TS i just den situationen, såvida inte morbrodern själv önskat det.
    Hon skriver att senast de sågs var på TS mammas begravning.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Att få reda på det "öppet" via Facebook genom den dödes närmsta anhöriga, efter någon vecka eller så, tycker jag är att jämföra med dödsannonser i tidningen.

Om man inte hört något av de anhöriga, och det har gått ett tag, så kanske de helt enkelt inte visste hur bra kontakt man hade med personen i fråga - och framförallt orkar de kanske inte ringa runt till alla vänner. Facebook är ju ett väldigt bra sätt att nå ut med nyheten då.

Sedan är det klart att det kan uppstå jobbiga situationer om någon som är mer avlägsen får reda på det innan någon som stod den döde nära. 

Vissa verkar helt enkelt sakna sunt förnuft. Samtidigt så hamnar man lätt i någon typ av chock när man får dödsbesked, och vissa kanske inte tänker efter ordentligt. Man vill liksom dela sin sorg på något sätt, och för många blir FB en naturlig kanal.

Nu var det ju inte alls den situationen TS befann sig i, hon fick ju ett privat meddelande, vilket jag personligen inte kan se något som helst fel med.

• tahira
    Loriyana skrev 2013-02-10 23:18:18 följande:

Håller med. Jag förstår inte den här stora kritiken mot facebook. Själv har jag släkt spridd över hela världen, och tack vare facebook är vi mycket närmare varandra än vi var tidigare. Det känns helt underbart att kunna ha kontakt med min familj i Australien, Kenya, USA, Irland och England och veta vad som händer. Jag bryr mig inte ett dugg om att jag får besked om dödsfall, födslar, giftemål och annat via facebook. Tvärtom så är jag enormt TACKSAM över att jag kan få information så snabbt av min familj, släkt och vänner. Min dotter har vattkoppor för tillfället och mina släktingar såg det på facebook och har skickat en liten present till henne, min morbrors frus mamma dog nyligen, jag fick reda på det via facebook och kunde skicka henne ett kort osv. Jag tycker facebook är ett fantastiskt redskap att hålla kontakten med familj och vänner och veta vad som händer. Dessutom så delar man ju inte informationen med hela världen, utan de flesta har profiler som endast vänner kan se.
    Jag håller med!
Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?