Inlägg från: shalse |Visa alla inlägg
  • shalse

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

Det är inte säkert att man har telefonnummer till alla, men måste man meddela tråkigheter via fb så gör man det i den privata mailen. Totalt respektlöst och sensationslystet att skriva ut såna saker på den öppna loggen..

• shalse

När min pappa blev allvarligt sjuk i cancer så fanns det några mindre smarta människor som skrev en hel del grejer om det på min fb-logg. Det gav upphov till en hel del kalabalik bland vissa släktingar man inte hunnit informera, riktigt taskigt. Man ska vara väldigt försiktig med vad man skriver ut på fb, är man osäker så mailar man eller låter bli att skriva överhuvudtaget.

• shalse

Nu pratar jag inte om dödsannonser i tidningen. Egentligen så kritiserar jag inte de vederbörande det gäller om de vill lägga ut information på fb, snarare de runtom som kan skriva RIP och liknande saker på folks öppna loggar innan familjen kommenterat. Det finner jag sensationslystet..

Jennie med ie skrev 2013-02-09 13:04:25 följande:
    Varför är det mer respektlöst än att göra det i en tidning t ex? Förutsatt att de närstående redan fått veta på ett personligt sätt.

• shalse

Stämmer inte, mina uppgifter finns ej på hitta och eniro.

FlitigaLis skrev 2013-02-09 13:10:39 följande:
    Det tar max nån minut att leta upp nummer via hitta eller eniro

• shalse

Nej men någon i din vänlista kan skriva något på din öppna logg som resten i vänlistan kan se.

sextiotalist skrev 2013-02-09 13:11:36 följande:
    Mig veterligen så är inte loggen öppen för alla (om man inte vill). Mina statusar kan endast mina vänner läsa.

• shalse

Absolut, jag har iof heller inte sagt att det är fel att meddela såna här nyheter på fb. Tror att det är det lättaste och snabbaste sättet man kan nå ut till många släktingar och vänner, men jag förespråkar nog isåfall den privata mailen dock.

Jennie med ie skrev 2013-02-09 13:19:56 följande:
    Nej jag vet att du inte pratade om dödsannonser i tidningen, men JAG frågade varför info på facebook är värre än dödsannonser i tidningen (vilket jag utgick från att du tycker är okej).

Vad gäller att infon ska komma från rätt håll är vi som sagt överens... men det gällr ju även sånt som sprids muntligt t ex, att kreti och pleti inte ska sprida saker hur som helst. 

• shalse

Det var privata ärenden som jag syftade på också. Självklart kan väl allt läsas av de vänner man har på fb, men om mormor dör eller man får en nyfödd bebis så ringer man väl mamma och meddelar nyheten innan man lägger ut det på fb.

sextiotalist skrev 2013-02-09 13:25:43 följande:
    Ja,ja, och någon kan höra vad jag säger i fikarummet också. OK, det är jag väl medveten om, därför skriver jag inte vad som helst på FB, men just dödsfall och födslar är inte sådant som jag anser inte är hela världen om det kommer, speciellt om det även skulle annonseras i tidningen också.

Det jag skriver på FB ska kunna läsas av vem som helst, min chef, mina kolleger etc. Dvs det är inget som inte kan yppas i ett fikarum, på bussen eller vad som. 

Det som är direkt personligt och inte ska läsas av andras ögon hanterar jag vid sidan av, t.ex chatten.

• shalse

I dessa lägen tycker jag att man ska vänta tills någon i familjen har basunerat ut nyheten.

Notperfect skrev 2013-02-09 16:05:53 följande:
    Gillar inte alls att man ska få besked över Facebook oavsett vad det gäller. Men vid flera tillfällen har jag fått reda på att vänner har dött då någon har skrivit "RIP" i dennes logg.. Och det är fruktansvärt.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?