Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?

När min dotter dog tig det tre timmar så började folk skriva sina kondoleanser på Facebook fast det inte ens var fastställt att det var vår dotter som dött. Vi hade inte ens hunnit ringa alla släktingar förrän ett dumhuvud i byn började skriva.

Ja två timmar efteråt hon blev påkörd av tåget så fanns det på Flachback i tråden mindre relaterade tågolyckor.
    Det är sjukt! Folk skrev namn och allt.

Är det den närmaste anhörige som postar på Facebook är det helt ok för mig men när vänner eller bekanta vill vara först att sända sin kondelans och visa inför världen att de sörjer ned oss känns det som en tävlan.

Även om det inte var din mors hel bror så har ni ju blodsband och han är ju din morbror. Det är nära släkt fast man kanske inte umgås jämt och det borde informeras via telefon. Mor och farföräldrar, fastrar, mostrar, morbröder, farbröder, kusiner, syskon samt föräldrar ska man ringa till. Allt annat är ohyfsat.

Det är en oerhörd psykisk stress man utsätts för när det sprids via tex Facebook och inte hela släkten är informerade. Speciellt för mig när tåget körde över min dotter och vi inte hade en chans mot nätet och de flesta av släkten råkade vara ute på Facebook på söndagskvällarna. Folk blev oerhört chockade genom att behöva läsa kondelanser på min sida som folk sände och då hade vi inte hunnit informera alla i släkten. Folk skrev, sms:ade, mailade, frågade via Facebook vad det är som händer. Och jag tvingades pga andras oaktsamhet bekräfta mitt egna barns död innan en läkare dödförklarat henne. Även om hon inte överlevde smällen så är man inte död förrän en läkare gjort en dödförklaring.
    Vänner och bekanta kanske skulle iaf vänta tills släkten börjar lägga ut det på sina Facebook sidor. För de är ju de som ska ha kondelanserna. Inte sensationslystna vänner och bekanta.

En dödsannons brukar sättas in två veckor innan begravningscermonin och i dagsläget brukar i snitt en begravningscermoni ske en månad efter dödsfallet. Så det skulle betyda att ingen förutom de anhöriga skulle få reda på dödsfallet förrän 2 veckor efter döden inträffade om ingen sätter sig och ringer runt. Idag har vi andra kanaler men folk missbrukar dom pga att de inte tänker längre än till sig själva och sina egna känslor utan att tänka på de allra närmaste anhöriga.

LottaRos

Men du meddelade väl inte din mans föräldrar eller syskon via en officiell statusuppdatering på Facebook?
    Ringde du inte dom och dina föräldrar och syskon?

Sextiotalist. Enligt lag är det dödsboet som är betalningsskyldig. Inte den sörjande änkan. Begravningsbyrån har inte rätt att kräva betalningen förrän dödsboet är räknat. Sedan görs alla avräkningar tex begravningskostnader. Tillslut när alla räkningar är betalade splittras dödsboets tillgångar i arv om det finns något kvar. Dvs begravningen ska vara utställt på den avlidne och inte på närmaste anhörig.

När min dotter dog var det även min och min mans tillgångar eftersom hon var omyndig.

Därför är det bra att ha bra försäkringar på sig själv och sina barn som täcker ev begravning även om man inte ska behöva använda den men pga att den enklaste begravning går på 25000kr och med en sten till graven så räkna lågt med en totalkostnad på 50000kr. Många barnförsäkringar ger 30-50tkr.
    Själva har jag och min man livförsäkringar för att ingen av oss ska behöva tvingas byta bostad eller annat om den andre går och dör eller inte ha råd med begravning.

Vi har livförsäkringar på vår bank som täcker halva husets lånekostnader om nån av oss avlider Samt via vårt försäkringsbolag Folksam. Sedan sjuk och olyksfallsförsäkring via facket. Alla dessa ger ju pengar vid dödsfall. Livförsäkringen är ju ett belopp man själv bestämmer hur mycket den andre ska få och så får man betala där efter. Via facket är det väl standar 40tkr

Paksenarrion

Självklart ska de få skriva på sin logg! Men när inte alla de närmsta har fått info om dödsfallet kan det kännas konstigt att läsa om det på Facebook för att ett syskon kanske har hunnit skriva om det och dess vänner skrivit komdelanser till denne än att syskonet tar sitt ansvar och ringer sitt syskon och berättar. Och då menar jag förälder, syskon, far/morföräldrar.

Loriyana

Så du hade hellre tagit dödsbudet av din mor på FB skrivet av din syster som mot tog samtalet än att din syster ringde dig innan hon la upp det på FB?
    Eller du hade tycker det är ok att nyheten om ditt barns död sprids på Facebook innan du hunnit ringa dina föräldrar, syskon, din mans föräldrar och syskon?

För detta är hur det oftast blir.

Nidorina

Fast bästa vän från barndomen anser inte jag vara de närmaste. De närmaste är för mig barn make/maka och den dödes föräldrar och syskon.

Svar på tråden Få dödsbesked via Facebook. Konstigt eller normalt?