• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • familjenl
    charlotta85 skrev 2013-01-08 17:54:28 följande:
    Hej! 
    Tack för era svar!
    Sorligt nog fick min man magsjuka inatt....så han var för dålig för att gå.... Gick själv men de sa - att man inte får göra första besöket utan mannen. Jag fick boka om och nu ska en ny tid komma på posten. Måste säga att jag blev jätte ledsen. Jag bara började gråta... Alla förhoppningar och längtan efter ett barn. Vägen känns så lång och svår. Det tar så lång tid med utredningen och alltid måste man vänta... Bara så ledsen att han blev sjuk just inatt ( dck inte hans fel) men nu är det bara att vänta igen! Ibland känner man bara så mycket hopp och lika snabbt känner man hopplöshet.... nu ber jag att vi snart igen får en ny tid! 

Åh men fy så jobbigt! Förstår att du blev ledsen :( Håller tummarna för att ni får en ny tid snart!

Den här väntan är verkligen värst. Men det kommer att vara värt all möda den dagen man får hålla sin bebis för första gången. Hoppas hoppas hoppas att det sker under 2013. 
  • Elisa82

Charlotta85: Vad trist för er :( Förstår att du är ledsen. Det hade nog vi alla varit. Man går ju och bygger upp förväntningar runt allt som har med detta att göra, till och med möten med barnmorskan.

Känns som att jag inte kommer att kunna sova inatt, är för nervös inför mötet med läkaren imorgon. Vi går privat och jag lämnade blodprover och min sambo spermaprov samma dag, så det är det vi ska få svar på imorgon. Men när jag läser era inlägg verkar det vara vanligast att mannen lämnar spermaprov först när kvinnan har fått svar på sina blodprov. Varför är det så? Eller är det den privata kliniken som vill "mjölka" ur så mkt pengar som möjligt?
    Inte för att jag är ledsen för det, jag hade gärna gjort allt de sa åt mig om jag hade vetat att det hade tagit mig ett steg närmare att bli mamma.  

• familjenl
    Elisa82 skrev 2013-01-08 21:51:17 följande:
    Charlotta85: Vad trist för er :( Förstår att du är ledsen. Det hade nog vi alla varit. Man går ju och bygger upp förväntningar runt allt som har med detta att göra, till och med möten med barnmorskan.

Känns som att jag inte kommer att kunna sova inatt, är för nervös inför mötet med läkaren imorgon. Vi går privat och jag lämnade blodprover och min sambo spermaprov samma dag, så det är det vi ska få svar på imorgon. Men när jag läser era inlägg verkar det vara vanligast att mannen lämnar spermaprov först när kvinnan har fått svar på sina blodprov. Varför är det så? Eller är det den privata kliniken som vill "mjölka" ur så mkt pengar som möjligt?
    Inte för att jag är ledsen för det, jag hade gärna gjort allt de sa åt mig om jag hade vetat att det hade tagit mig ett steg närmare att bli mamma.  

Ja, man kommer ju göra vad de än ber en om känns det som! När vi var på vårt första möte så tog de blodprov på oss båda (?) och sen sa dom att nästa gång vi kommer dit så ska min man få lämna spermaprov och om allt ser bra ut där så ska de fokusera på mig. Så här låter det som om de kollar mannen först och sedan kvinnan.
    Kan tillägga att vi inte fått veta vad blodproven visade än, men jag tror det var en vanlig koll för att se att vi inte har hiv osv. 
  • charlotta85

Hej! 
    Kan berätta att vi fick brev från Sahlgrenska idag och ska dit den 15/1 - är så glad att vi får komma tillbaka så snabbt. Trodde att det skulle ta mycket längre tid, 

När vi började vår utredning - tog jag alla prover. Först när min sköldkötel var normal (efter 7 månader) fick min man ta prover och lämna sperma... Det visade på första spermaprovet att hans rörlighet var sämre än normalt. Istället för att vänta 2-3 månader och ta igen, skickade vår gynokolog en remiss till sahlgrenska. Vilket betyder att han inte tagit om det ännu... 
    Hon sa att det är vanligt att det kan visa sämre på första provet.. så jag antar att han måste lämna igen då! 

De berättade för oss att först gör kvinnan de första proverna ( som hiv, klamydia, sköldköte m.m) - är de normala ska mannen lämna sperma och ta prover - är det normala, går man vidare till kvinnan och kollar äggledarna osv...
    Det är så sjuk lång process...
    En barndomsvän till mig blev så trött på att "vänta" så de gick privat istället och allt gick mycket snabbare....Anser du det med elisa82?

• intetnyttpåplusfronten
    charlotta85 skrev 2013-01-09 19:59:52 följande:
    Hej! 
    Kan berätta att vi fick brev från Sahlgrenska idag och ska dit den 15/1 - är så glad att vi får komma tillbaka så snabbt. Trodde att det skulle ta mycket längre tid, 

När vi började vår utredning - tog jag alla prover. Först när min sköldkötel var normal (efter 7 månader) fick min man ta prover och lämna sperma... Det visade på första spermaprovet att hans rörlighet var sämre än normalt. Istället för att vänta 2-3 månader och ta igen, skickade vår gynokolog en remiss till sahlgrenska. Vilket betyder att han inte tagit om det ännu... 
    Hon sa att det är vanligt att det kan visa sämre på första provet.. så jag antar att han måste lämna igen då! 

De berättade för oss att först gör kvinnan de första proverna ( som hiv, klamydia, sköldköte m.m) - är de normala ska mannen lämna sperma och ta prover - är det normala, går man vidare till kvinnan och kollar äggledarna osv...
    Det är så sjuk lång process...
    En barndomsvän till mig blev så trött på att "vänta" så de gick privat istället och allt gick mycket snabbare....Anser du det med elisa82?

Men det låter som en väldig slöseri med tid, en massa väntande bara ju.. :s
    för oss var det så att vi gick tillsammans, pratade hälsa o vanor, gyn undersökning o vul  på mig o en undersökning av makens pung. Sen boka tid för blodprover och få en remiss för spermaprov.
    Nästa vecka hade maken varit i "celibat" i 4 dagar och då lämnade han sitt prov. Jag fick invänta rätt dagar i cykeln, sen gjorde jag mina 3 blodprov.
    Vid det sista blodprovet fick jag boka tid för spolning av äggledare som jag sedan gjorde ett par dagar efter mensen var slut. Då fick vi även veta att makens spermaprov såg bra ut. Och sen kom jul med semester och allt, så 22 jan ska vi dit för att få veta svar på blodproverna.. Så olika det kan vara. Fast just, vi går ju privat, kan vara därför kanske? Med samma taxa som landstinget så kostar likadant...
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Jempa84

Hej. Jag tänkte hoppa in i tråden om det är ok?

Jag är 28 år och min sambo 32 år. Vi bor i en förort söder om Stockholm.

Vår historia:
    Vi blev gravida i september 2010, på första försöket. Tyvärr slutade det med missfall i v10, men fostret hade enligt läkarna dött i v.4-5... Efter skrapningen kom mensen som den skulle, men vi lyckades inte bli gravida. Tror min kropp hamnade i ngn form av obalans, mensen uteblev sedan. Det kommande året hade jag mens ca 4ggr. Allt vara bara en enda väntan. Vänta på mensen, sedan ägglossning, sedan om man blev gravid. Blev inte gravid, men mensen kom heller inte.

I Mars 2012 valde vi att söka hjälp. Jag tog kontakt med gynekolog på Aleris, Närakuten. Vad gynekologen kunde se så var allt fint, livmoder, äggledare, blodrov etc. Jag började med tabletter för att framkalla mensen, och  fick Pergotime för att stimulera äggen. Fortfarande ingen graviditet. Inför 3:e försökt med Pergotime så sa han att om du inte blir gravid nu, så tar du med din sambo nästa gång, så tar vi infektionsprover, spermapov och skickar en remiss på IVF-behandling (väntetid på ca 6mån)   

Lyckan var total när jag plussade tre veckor senare. Nu trodde jag verkligen att turen hade vänt. Tji fick jag. I v.7  började jag blöda. In till akuten och Doktorn sa att jag hade en "ofostrig graviditet". Hade aldrig hört det uttrycket tidigare... En chock! Och där är jag idag, väntar på att blödningen ska gå över...

Har tid hos "min" läkare om 1vecka igen (han är på semester) Får se då vad han säger/tycker att vi ska gå vidare. Tester? Remiss? etc. Jag har läst en del här på familjeliv om trombyl, ngn som har erfarenhet av dom? 

Har tänkt tanken på Privat, orkar inte vänta 6månader... Någon som vet vad det kostar? 

Håller tummarna för er alla! 

• Sorkfeber

Välkommen Jempa Vilken jobbig historia ni har, jag blir ledsen för er skull. Väntan är tamme17 det som drar sönder psyket för mig med, igår fick min man lämna sitt spermaprov så nu väntar vi på första riktiga uppstartsmötet på fertilitetskliniken. Väntan....väntan......

• familjenl

Jempa84: Välkommen hit. fy så jobbigt för er! Beklagar ert MF!! Jag går inom landstinget, så vet tyvärr inte vad privat kostar. :( 

Håller med er andra om att väntan är det värsta. Jag försöker sysselsätta mig med annat - speciellt vid mensen tidpunkt för då gör jag inget annat än att tänka och känna efter. Nu börjar jag dock slappna av lite eftersom jag lever på hoppet att vi kommer få hjälp och svar på tisdag. 

• charlotta85

Hej! 
    Jag beklagar verkligen! Jag vet inte vad det kostar men jag om du går in och kollar på olika privata kliniker så står det ofast en prislista på vad allt kostar.
    Om du går in på fertilitetscentrum.se i stockholm är priserna.

Fertilitetsutredning 4 000 kr Läkarbesök + AMH-analys 2 500 kr Kirurgisk spermieaspiration (PESA/TESA) 7 000 kr
    Läkarbesök inför provrörsbefruktning 1 000 kr IVF-behandling 37 000 kr Det andra och följande återföranden av frysförvarade embryon 13 000 kr Frysning och förvaring av embryon/spermier i upp till 5 år 3 000 kr Narkos vid äggplockning 1 500 kr
    Jag kan berätta ännu en frusterande sak. De ringde från Sahlgrenska idag och meddelade att läkaren var sjuk.. så fick tid på fredag! Jga bara kände - detta är inte sant.... helt plötsligt kändes allt så långt ifrån. Men får hålla modet uppe och tänka positivt.  
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013