Inlägg från: charlotta85 |Visa alla inlägg
  • charlotta85

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Hej! 
    Jag är ny på tråden.
    Vi ska på vårt första möte imorgon 8/1 på Sahlgrenska. Försökt att få barn i 2 år. Efter ett år sökte vi på vårdcentralen. Visade att jag hade underfunktion i min sköldkötel. 9.3 i tsh värde....Vilket gjorde mig typ steril.  Efter 7 månader i september var värdena normala men min mans sperma visade sämre rörliget. Jag har samt haft klamydia och det kan ju blockera... Känns som det är mycket "fel" på oss men som vår gynokolg sa det är  "bra" fel - något man kan behandla. Någon som har liknande problem?  

Dock är min fråga... På vår kallelse står det inte att vi ska ha med spema men på hemsidan står det att man ska ta med det. Har inte hunnit ringa. Ska vi ta med ändå och lägga i en egen burk eller vad säger ni? Någon som vart på första besöket? Hur kändes det då? 

• charlotta85

Hej! 
    Tack för era svar!
    Sorligt nog fick min man magsjuka inatt....så han var för dålig för att gå.... Gick själv men de sa - att man inte får göra första besöket utan mannen. Jag fick boka om och nu ska en ny tid komma på posten. Måste säga att jag blev jätte ledsen. Jag bara började gråta... Alla förhoppningar och längtan efter ett barn. Vägen känns så lång och svår. Det tar så lång tid med utredningen och alltid måste man vänta... Bara så ledsen att han blev sjuk just inatt ( dck inte hans fel) men nu är det bara att vänta igen! Ibland känner man bara så mycket hopp och lika snabbt känner man hopplöshet.... nu ber jag att vi snart igen får en ny tid! 

• charlotta85

Hej! 
    Kan berätta att vi fick brev från Sahlgrenska idag och ska dit den 15/1 - är så glad att vi får komma tillbaka så snabbt. Trodde att det skulle ta mycket längre tid, 

När vi började vår utredning - tog jag alla prover. Först när min sköldkötel var normal (efter 7 månader) fick min man ta prover och lämna sperma... Det visade på första spermaprovet att hans rörlighet var sämre än normalt. Istället för att vänta 2-3 månader och ta igen, skickade vår gynokolog en remiss till sahlgrenska. Vilket betyder att han inte tagit om det ännu... 
    Hon sa att det är vanligt att det kan visa sämre på första provet.. så jag antar att han måste lämna igen då! 

De berättade för oss att först gör kvinnan de första proverna ( som hiv, klamydia, sköldköte m.m) - är de normala ska mannen lämna sperma och ta prover - är det normala, går man vidare till kvinnan och kollar äggledarna osv...
    Det är så sjuk lång process...
    En barndomsvän till mig blev så trött på att "vänta" så de gick privat istället och allt gick mycket snabbare....Anser du det med elisa82?

• charlotta85

Hej! 
    Jag beklagar verkligen! Jag vet inte vad det kostar men jag om du går in och kollar på olika privata kliniker så står det ofast en prislista på vad allt kostar.
    Om du går in på fertilitetscentrum.se i stockholm är priserna.

Fertilitetsutredning 4 000 kr Läkarbesök + AMH-analys 2 500 kr Kirurgisk spermieaspiration (PESA/TESA) 7 000 kr
    Läkarbesök inför provrörsbefruktning 1 000 kr IVF-behandling 37 000 kr Det andra och följande återföranden av frysförvarade embryon 13 000 kr Frysning och förvaring av embryon/spermier i upp till 5 år 3 000 kr Narkos vid äggplockning 1 500 kr
    Jag kan berätta ännu en frusterande sak. De ringde från Sahlgrenska idag och meddelade att läkaren var sjuk.. så fick tid på fredag! Jga bara kände - detta är inte sant.... helt plötsligt kändes allt så långt ifrån. Men får hålla modet uppe och tänka positivt.  
  • charlotta85

jag hoppar på tråden och delar nästan allt ni säger. Vi har haft problem med sexet pga att han blir så stressad och kan inte få upp den. Jag blir ju super besviken.... vad ska man göra! jag berättar inte ens när jag har ägglossning längre men oftast känner han på sig det. Han talar alltid om att vi måste göra det mer roligt och lustfyllt och få bort den onda cirkeln att sexet är mekaniskt. Dock finner jag det svårt för det är inte många dagar man kan spela med....I det känner jag en frustation. 

Idag var vi på vårt första "utredningsmöte" träffade läkaren som gick igenom alla våra prover och gjorde gyn undersöknig. Allt såg bra ut... dock misstänker man ju vävnad i äggledarna och mannen måste göra om sperma prover då det visade låg rörighet...Fick inte så mycket svar då man inte kan "spekulera" utan svar.... men vad som förvånade mig var väntetiden...
    Mannen får lämna sperma 1 feb dock måste jag vänta 3-4 månader innan jag kan spola mina äggledare. Det är ju totyr - de sa att det berodde på läkarbristen. Väl efter spolningen måste vi vänta upp till 3 månader för att träffa läkaren igen och bestämma vilken behandling och därefter vänta ytterligare 3 månader för att påbörja IVF. vi pratar upp till 9 månaders väntetid... har ni andra fått samma prognoser?  
    Dock känns det väldigt bra att vara igång och att saker och ting börjar hända... allt för att komma #förhoppningsvis" närmare en graviditet! 

• charlotta85

Hej!

Vi var på vårt första möte för 2 veckor sedan.. blev inte så mycket klokare men allt såg bra ut när de gjorde en vanlig undersökning. Mannen ska lämna sperma imorgon och de sa att det var upp till 4 månaders väntetid att spola äggledarna. Jag ställde upp mig på en lista där de kunde ringa om någon lämnat återbud men shit vad länge alltså...

Jag såg på tråden att någon läkare hade sagt att man skulle sluta med protin pulver. Min man dricker protin och tränar mycket. Vi frågade om det och de sa att de inte visste och att de inte trodde att det skulle vara någon fara.... bara det inte var anabola...Så nu blir jag helt förvirrad! 
    Vad tror ni? Bör man inte dricka protin?  - ska bli intressant och se vad hans spema prov säger... det är hans andra. Första gången kom den ut med för låg rörlighet. 

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013