Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?
Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?
Hej, får jag hoppa på här? :)
Vi har försökt i 5 år, har använt både äl tester och monitor som gett utslag, men la av med båda för ett år sedan då ingen skillnad skedde. Efter 3 år blev jag gravid men fick missfall i v.9, och det är nu 2 år sedan, har inte blivit något igen efter det :/
Ringde om utredning i nov och fick en tid två veckor senare. Maken har lämnat spermaprov och blivit undersökt i de nedre regionerna, jag fick en gynundersökning där de inte kunde se min ena äggstock, troligen pga tarmar som låg i vägen sa han... Men den andra äggstocken såg bra ut. Sedan har jag lämnat 3 blodprov.
Förra torsdagen var jag och spolade äggledarna/gjorde kontraströntgen. Fri passage på ena äggledaren, den andra kunde han fortfarande inte se alls och inte heller se om det var fri passage.. Men med fri passage på den ena så skulle vi inte ha sämre chans än andra tyckte han, och vi vet ju inte hur det ser ut på den andra, det är kanske fri passage där med.
Makens spermaprov såg bra ut fick vi veta i torsdags, bra antal och bra rörlighet, så där ligger inte problemet.
Pga julledighet och för att första blodprovet tar sån tid att få resultat på så har vi fått en tid 22 januari för att få veta blodprovssvar och prata om hur vi ska gå vidare. Så nu väntar vi bara... Har hört att en del blivit gravida efter spolning, så nu har gjort vårt första "aktiva" försök denna vecka på mycket länge. La av med att jaga ÄL och fokuserade på vikten istället, sexet blev tvångsmässigt och jobbigt så vi har istället haft sex när vi känt för det det senaste året... Har sex varannan-var tredje dag, så vi lär ju inte ha missat äl ändå...
Efter missfallet la jag nämligen på mig ca 20 kg pga en grov depression, och dessa har jag nu alltså tagit bort för att inte få slängt i ansiktet att jag har för högt BMI på utredningen. Nu är mitt BMI ca 26, så det bör de inte skylla på iallafall :)
Hej!
Hoppas jag får hoppa in här! :)
(mitt allra första inlägg på familjeliv *ler*)
Vi börjar utredning så snart de kontakatar oss här i Gävle.
Jag har lämnat mina blodprover (sköldkörteln, igen) och min man ska lämna sina prover i början av januari, sen får vi väl vänta och se vad som händer.
Min historia lite kort:
Har aldrig fått mens, har aldrig haft mens förutom "kemisk" vid jasmin (p-piller).
Började utredning när jag gick i högstadiet som pågick i över 10 år om vad "det var för fel på mig"; men har aldrig fått ngn diagnos.
Har alltid varit inställd på adoption och inte haft ngn speciell längtan att bära ett barn eftersom jag trott/tror att det är omöjligt.
Har förstått det som så att jag kom in i klimakeriet vid 20-års ålder och därav fått benskörhet som jag går på kontroll på vid Falu Lasarett.(Är idag 30 år)
Vi gick en föräldrautbildning i höstas inför adoption för att få lite mer kött på bena s.a.s och under den tiden har mina känslor mognat så att de nu skaver av längtan efter barn, och att få BÄRA ett barn.
Kontaktade fertilitetskliniken här i Gävle (landsting) och frågade om vi kunde få göra allt i vår makt för att se om vi KAN få till några ägg hos mig, annars isf kanske äggdonation.
Min syster är just nu gravid med äggdonation efter över 10års kamp med barnlöshet och missfall.
Jag vill köra nununununun!
Får man hänga med här? Vår situation: vi har försökt i 1,5 år nu. med detta så har vi haft 3 missfall. en av dom var nu den 13 november-12 då vi förlorade vår ängladotter i v22 där jag fick föda fram henne .SORGEN efter henne är obeskrivlig. tidigare missfall v11och v7. det ska nu köras igång en utredning varför detta händer? vi blir gravida men stannar inte kvar. har lämnat massa olika blodprover min sambo har lämnat blodprov för kromosom analys och jag till massa annat. vi har fått en tid nu den 28 jan -13. är jätte nervösa vad läkaren har att säga? man kanske får svar och kanske inte? någon som vet hur en sådan här utredning funkar? vad får man göra hur länge? och OM man skulle bli gravid undertiden vad gör man då?! Kram till alla kämpare där ute
Välkomnar er nya tjejer Man är verkligen inte ensam om sådant här, trots att man ibland känner sig som världens mest ensamma.
Det är väldigt många i min ålder från tidigare klasser/parallelklasser som väntar eller har fått barn, det verkar som att alla i 20-25 års åldern är så fruktansvärt fertila utom jag då . Varje månad är det minst någon ny som man får höra om är gravid.
Därför är det så skönt att det finns så underbara tjejer här inne på familjeliv som man kan nöta & blöta med och som vet hur det är med sorgen över uteblivna graviditeter eller graviditeter som inte slutar i ett efterlängtat barn. Ni är guld värda.
Den 21 januari ska vi till parmottagningen och då får vi förhoppningsvis reda på hur vi går vidare i allt det här.
Hur gamla är ni andra? Jag är 36 och min man är två år äldre, dvs 38. Så tiden börjar springa ifrån oss. En anledning till att vi väntade till att vi var +30 var att vi dels jobbade/pluggade och bodde på var sitt håll i landet och dels för att jag var rädd för att längta så där jättemycket och inte lyckas. Men så fick vi efter många år tillsammans jobb på samma ort och vi kunde börja ha ett normalt vardagsliv tillsammans och i samma veva kom längtan efter en bebis. Efter sju månader lyckades vi och nu är hon snart som sagt var tre år. Efter den graviditeten som var rätt jobbig sa jag "aldrig mer" men för två år sedan började längtan komma smygandes igen och sedan satte vi som sagt var igång igen. Men som sagt var, efter nästan 1,5 års försökande har vi fortfarande inte lyckats få till ett syskon.
Hur ligger ni andra till med ÄL och BIM och allt? Jag ligger på ÄL +7/BIM -7
Är ni sådana dom väntar till BIM eller tom efter BIM med att testa eller är ni som jag testoman?
Jag är 30 år och likaså min man.
Gällande tester med ÄL och BIM, så har jag inget att testa, tyvärr :(
Jag har varken ÄL och har aldrig i mitt liv haft/fått menstruation sååå vi väntar vidare på att fertilitetsutredningen ska komma igång här nu i januari.
God fortsättning!
Jag är 23 år och likaså mannen här hemma och jag har gjort lite olika med testandet.
Ibland har jag testat dagen innan BIM, ibland inte alls och ibland efter BIM om mensen har råkat vara sen.
När jag testade plus som slutade i MA så testade jag positivt på BIM+2 och då var det riktigt stark (hade då inte testat något innan)
God fortsättning på er! Hoppas på att 2013 är vårt år.
Hej! Hoppar in här. Hade varit skönt att inte behöva göra det men när det inte blir något barn så är det väl dags att söka hjälp. Vi kommer söka hjälp efter nyår. Är 30 och några till. Normalviktiga, inga sjukdomar (vad vi vet) så inga uppenbara hinder till varför det inte tar sig. Har iofs opererat bort blindtarmen och läste att det kan vara mindre bra när man försöker få barn ( alltså operationen, inte avsaknaden av b-tarmen). Hoppas att man inte behöver vänta alltför länge innan man får komma.