• Anonym (Väntar)

7 månaden med försök.. Fler?

Finns det fler här som är inne på 7e månaden eller liknande med bebisverkstad? Har ett barn sedan tidigare och hoppas nu på ett syskon.. Vore skönt att prata med fler i samma sits, är lite förvånad över att det känns minst lika jobbigt som när vi försökte med första barnet..

• Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?
  • Ebba

Ja men precis! Jag tänkte också först att det skulle vara pinsamt på nåt sätt, eller jag tänkte väl inte det aktivt, men det var ändå nåt som tog emot att säga det. Men när kan väl gjort set så är det sååå skönt! Rekommenderas!

Jag tror att de 7 månaderna innefattar alla som kan få barn på naturlig väg. Vi gick ju och testade oss efter 6 månader och de verkade de tycka var ganska tidigt, men samtidigt har de sagt att om det inte tagit sig till påsk så ska de ställa oss i kö till ivf. Men det hoppas vi verkligen att vi slipper.

Men om ni är oroliga rekommenderar jag absolut att kolla upp om något är fel. Det hjälpte verkligen oss att slappna av iaf.

• Här är jag namnlös
    Anonym (tvålen) skrev 2012-12-19 21:12:05 följande:
    Jag har övervägt att tala om det för några få men tänker varje månad, vi testar en månad till, och en till och en till. Hemskt att man ska behöva känna lite skam. För det är ju inget att skämmas för. När jag tänker efter vet jag inte varför jag inte säger det rakt ut men det måste vara skammen och framför allt kanske det intima i det. Förresten, jag har ju läst att det tar i snitt 7 mån att bli gravid. Någon som vet vilken åldrar man räknar med i det. Alla? Yngre med fungerande cykel etc. Utredning startas ju inte förrän minst 1 år passerat. Vad är egentligen "normalt". Någon skrev ovan att de försökt 1 resp 2 år (tror jag det var??- kan inte bläddra nu då jag skriver) för att få till sina fina. Vet inte om det var med eller utan "hjälp" Vad är egentligen rimligt innan man söker hjälp. Man vill ju inte missa chansen få till det på egen väg men samtidigt hinna få IVF innan tiden helt springer iväg. Någon mer som funderat i dessa banor?

Nu har jag läst så många inlägg och vill kommentera så många, men jag har inte allt i huvudet... Jag börjar med att säga att jag går samma lina med er idag, bitter*****, ursäkta men man blir så less. Slutar ju aldrig blöda efter mitt MA :( Jag tror jag läst någonstans att man är som mest fertil mellan 15-23, generellt. Det är ju galet, många har säkert inte planer på att skaffa barn så tidigt. Jo jag var ung när vi fick våra två barn. Vi träffades när jag var 20, han 23, vi hade oskyddat samlag först i 1 år. Sedan började vi prata om barn och vi sa att blir vi gravida så är det välkommet. Jag har alltid haft oregelbunden mens (35-70 dgr) så jag har väl inte haft lika många chanser på mig iofs. Men jag började gå på zonterapi (min moster är zonterapeut), för att få regelbundare mens. Hon sa till mig bestämt att "skyddar du dig inte nu som blir du snart gravid". Man blir tydligen mer fertil om man klämmer på vissa punkte under fötterna. Min mens blev mer regelbunden (åt även shindeles mineraler,superbra). Vips blev jag gravid, efter ca 10 behandlingar. kan varmt rekomendera zonterapi. Jag var 23 när sonen föddes. Nu tycker ni kanske att det är väldigt ungt. Men vi var där i livet "redan" då. När vi planerade syskon så var mensen återigen oregelbunden, tog några behandlingar zonterapi, mensen blev mer regelbunden och efter ett års försök så blev systern tillverkad. Var 26 när hon föddes. Jag har inte haft stress åldersmässigt, men när man väl bestämt dig för barn, hur ung man än är, så är det fruktansvärt tärande när inget händer. Jag kände mig fruktansvärt misslyckad och okvinnlig. jag tyckte min kropp svek mig när jag fick mensen fast att vi gjorde allt det man läste om skulle gynna bebistillverkningen. Jag tror starkt på alternativmedicin, men det kan ju för många verka "flummigt". Men "tvålen". Jag tycker absolut att du kan, vad säger man, "ställa dig i kö" för IVF, det tar väl ett år eller två innan man börjar behandlingen. Sen vad ni gör/vad som händer under den tiden vet man ju inte... Ni kan ju bli gravida under tiden och om inte så står ni ju på tur för IVF.
  • Dracarys
    Anonym (tvålen) skrev 2012-12-19 21:12:05 följande:
    Jag har övervägt att tala om det för några få men tänker varje månad, vi testar en månad till, och en till och en till. Hemskt att man ska behöva känna lite skam. För det är ju inget att skämmas för. När jag tänker efter vet jag inte varför jag inte säger det rakt ut men det måste vara skammen och framför allt kanske det intima i det.

Förresten, jag har ju läst att det tar i snitt 7 mån att bli gravid. Någon som vet vilken åldrar man räknar med i det. Alla? Yngre med fungerande cykel etc. Utredning startas ju inte förrän minst 1 år passerat. Vad är egentligen "normalt". Någon skrev ovan att de försökt 1 resp 2 år (tror jag det var??- kan inte bläddra nu då jag skriver) för att få till sina fina. Vet inte om det var med eller utan "hjälp" Vad är egentligen rimligt innan man söker hjälp. Man vill ju inte missa chansen få till det på egen väg men samtidigt hinna få IVF innan tiden helt springer iväg. Någon mer som funderat i dessa banor?
    Som jag förstår det så är 7 mån ett snitt som inkluderar alla fertila kvinnor, dvs både 20-åringar som blir gravida på första försöket och 35-åringar som behöver 10 år på sig. Typ.

Snittet känns inte jätterelevant egentligen. Extremfallen drar nog snittet åt alla möjliga håll. Då tycker jag att det är mer värdefull information att veta att ca 15-20% blir gravida på första försöket och 80% blir gravida inom ett år. Dvs var femte kvinna behöver mer än ett år.
  • Thotis90
    Anonym (samma.) skrev 2012-12-16 14:46:07 följande:
    Nej vad tråkigt.  Jag har ätit rosenrot och bidrottningsgele de 2 senaste cyklerna. Har precis lagt till d-vitamin med. Läste att d-vitamin tydligen har hjälpt många som inte får plus. Kan ju vara värt att testa..
    Jag äter folsyra (sedan 6/12) och bidrottninggelé (sedan 17/12). Jag dricker också multiviamin brustablett som innehåller flera sorters vitaminer, bl.a. D-vitamin (83% av RDI). Jag har druckit det ett tag och det har inte hjälp... Kan hända att jag får köpa ren D-vitamin eller någon multivitamin på burk istället för brus.
  • Thotis90
    Här är jag namnlös skrev 2012-12-16 18:07:44 följande:
    ok där sprack den teorin Thotis90, det kommer snart ska du se. Kanske inte är mensvärk du känner? :)
    Det var mensvärk jag hade. Jag fick mens i måndags, på BIM+3. 
  • Blomma

Ebba - åå så härligt med utomlandsresa! Skönt med annat att tänka på! Har du fått mens ännu?

Själv så befinner jag mig på bim.. Får se hur detta artar sig..Molar i ryggslutet så jag antar mensen kommer under dagen.. Men hoppet lever ju lite svagt i bakhuvudet så länge det inte kommer nåt..

• Ebba

Thotis - nej vad synd! Men nu håller vi tummarna för nästa gång!

Blomma, ja det ska bli underbart och behövligt efter en tuff höst. Ingen mens här ännu, är på ÄL +14, BIM -2. Så vi får se. Brösten ömmar fortfarande och jag har lite ont långt ner i magen fortfarande men det kan ju lika gärna vara PMS...

Åh vad spännande, jag håller tummarna för dig! Lova att uppdatera om hur det går! Det är ju många som har molvärk och ont i ryggslutet när de är gravida!

• Anonym (samma.)

Här kom mensen idag, precis som jag räknade med iom min tempdipp igår.  Sur och ledsen idag. Mannen min berättade precis att antagligen blir hans utlandsresa förlängd med 3 veckor. Så då är det nästa 2 ägglossningar som jag går miste om. Fan....... Inte nog med att jag saknar honom, jag förlorar ytterliggare 2 månader av barnalstrande. 

Thotis, de jag läste om åt alla vitaminer men la till ren d-vitamin. Kan ju inte skada i solfattiga Sverige. Jag har brist på det från början. Har ju hypotyreos med. Men mina värden har de senaste månaderna legat bra så då ska det inte försvåra chansen för att bli med barn.  

• Ebba
    Anonym (samma.) skrev 2012-12-20 16:03:04 följande:
    Här kom mensen idag, precis som jag räknade med iom min tempdipp igår.  Sur och ledsen idag. Mannen min berättade precis att antagligen blir hans utlandsresa förlängd med 3 veckor. Så då är det nästa 2 ägglossningar som jag går miste om. Fan....... Inte nog med att jag saknar honom, jag förlorar ytterliggare 2 månader av barnalstrande. 

Thotis, de jag läste om åt alla vitaminer men la till ren d-vitamin. Kan ju inte skada i solfattiga Sverige. Jag har brist på det från början. Har ju hypotyreos med. Men mina värden har de senaste månaderna legat bra så då ska det inte försvåra chansen för att bli med barn.  
    Ånej, jag beklagar Samma! Förstår att humöret dippar... Hoppas verkligen att hans resa inte blir förlängd!! Och det finns ingen chans att du kan följa med? Vi har sagt att om den ena måste åka får den andra försöka följa med. Nu har vi iofs jobbs om gör att vi kan ta med oss datorn och arbeta lite var som helst och det kan ju inte alla...

Jag äter Mitt val kvinna som innehåller både folsyra och massa olika vitaminer, bland annat d-vitamin. Dock har det ju inget med hur lätt man blir gravid att göra utan folsyran äter man ju för att man ska ha ett bra förråd av det i kroppen när man blir gravid för det motverkar att bebisen får ryggmärgsbråck. Jag pratade som sagt med vår fertilitetsläkare, t.o.m. två st oberoende av varandra, och de sa båda två att det finns absolut inget man kan göra eller äta för att påverka chanserna att bli med barn. Mer än om man har ett uppenbart problem som kräver medicinsk behandling förstås.
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?