• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • Meddelande borttaget
  • HäckHäxan

Nej, känns helt jävla stenålder att göra något sånt.

Däremot utvisa kriminella utländska medborgare vid upprepade grova brott, utan fängelse tid, köp en biljett och skicka iväg dom med en gång efter rättegången!

Sen att livstid, fan skall vara livstid OCH att det skall krävas nått så inihelvete för att det skall övervägas att släppa ut någon som fått livstid igen. Även om man inte har hel livstid så skall de fan sitta inne, länge!

Och inte tusan skall de ha massa specialkost, billigaste möjlig mat med bra näringsvärde, inget extra. Är man dödligt allergisk så skall man såklart få mat man kan äta, men som sagt inget utöver vad som behövs för att överleva typ.

Däremot tror jag på den här nya iden som är under förslag om att de som får psykvård, skall sitta sina straff när de friskhets förklaras, de skall inte komma undan med bara vård. Får de tre år så skall de sitta tre år efter att vården bestämt att de är kapabla till det.

OCH så tycker jag våldsbrott skall straffas hårdare än ekonomibrott mot staten gör. Pengar är materiellt, grova våldsbrott mot andra levande människor skall bestraffas, hårt. Och man borde få livstid för pedofilbrott, för det påverkar många gånger resten av livet för offret, så enligt min logik är det inte mer än rätt att pedofilen också blir påverkad under resten av sitt liv!

Platt mage, platt tv, platt allt!
  • Regnig måndag
    ruuu skrev 2012-10-13 14:45:40 följande:
    Jag har pratat med flera som suttit inne och de har inte tyckt det varit så hemskt 
    Nu frågade jag iofs maaammaaa...
    Att något "inte är hemskt" är en helt annan diskussion än att man rabblar upp vad man tror är generösa fördelar och ställer det mot absurditeter.

Fö är det exakt så jag uppfattar många sk arbetsmarknadsåtgärder "Övervakat Tråkigt, tungt, smutsigt straffarbete med väldigt låg lön"
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • HäckHäxan
    ruuu skrev 2012-10-13 14:45:40 följande:
    Jag har pratat med flera som suttit inne och de har inte tyckt det varit så hemskt 
    Det har jag med och många har tyckt att de är ganska chill och soft, bra mat, hela kläder och annat. Jag kan inte se det som ett "straff" när sitta inne är chill och soft
  • LillGris
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 14:45:32 följande:
    Folk har det som ett stående argument att det ska vara avskräckande. I praktiken är det tvärt om. Eftersom det ändå är "kört" kan man vara man vara mer brutal och rå för det spelar ju i alla fall ingen roll.

Dödsstraff har aldrig varit och kommer aldrig att vara avskräckande. Enda gången det möjligen kan vara avskräckande är när det sätts i system som i diktaturer och det handlar om regelrätta utrensningar utan föregående rättegång.

Jo men precis. Och eftersom det sorgligt nog finns exempel på demokratiska länder med dödstraff är det ju ganska enkelt att kolla statistiken. Enklaste exemplet är ju de delstater i usa där dödstraff tillämpas. De har ju inte lägre brottslighet än oss, så uppenbarligen är dödstraff inte avskräckande. Och då finns det ingen anledning över huvud taget att tillämpa sådana straff.
  • Kjellgren

Att jag som brottsoffer eller anhörig till brottsoffer önskar livet ur gärningsmannen, helst på hemskast möjliga vis, är förståeligt vid grövre brott. Att samhället verkställer dödsstraffet är däremot helt förkastligt.

Det finns personer som bör sitta inlåsta resten av sina liv, det är jag övertygad om och jag tänker inte fälla några tårar över våldtäktsmän eller mördare som aldrig mer får se solen (vilket de ju får för all del). De allra flesta brottslingar ska dock komma ut en dag och då helst inte totalt nedbrutna och oförmögna att sköta ett normalt liv.

Hur det ser ut på fängelser är jag inte alls insatt i, kanske är det för pysmysigt, jag tror dock inte att total isolering är lösningen heller. Det måste finnas ett mellanting mellan "det är synd om mördare för mamman var dum" och dödsstraff.

• Regnig måndag
    HäxanSurtant skrev 2012-10-13 14:53:26 följande:
    Det har jag med och många har tyckt att de är ganska chill och soft, bra mat, hela kläder och annat. Jag kan inte se det som ett "straff" när sitta inne är chill och soft
    Så du tycker alltså att det inte är ett straff att sitta instängd och inte få röra dig fritt?
    Okej...
    För du menar väl ändå inte att straffet ska utdömas utefter hur delinkventen uppfattar straffet utan hur vi som samhälle uppfattar vad ett straff är?
    Var tycker du gränsen går bland alla hemskheter för vad som är ett straff och inte om det nu ska baseras på upplevelse?

Är det ett straff att bara få äta gröt och absolut inget annat? Eller kanske att man kedjas fast i en fuktig källare?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • HäckHäxan
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 15:04:30 följande:
    Så du tycker alltså att det inte är ett straff att sitta instängd och inte få röra dig fritt?
    Okej...
    För du menar väl ändå inte att straffet ska utdömas utefter hur delinkventen uppfattar straffet utan hur vi som samhälle uppfattar vad ett straff är?
    Var tycker du gränsen går bland alla hemskheter för vad som är ett straff och inte om det nu ska baseras på upplevelse?

Är det ett straff att bara få äta gröt och absolut inget annat? Eller kanske att man kedjas fast i en fuktig källare?
    Står det något om att kedja fast någon, nej.

För vissa är det inte ett straff att ha tak över huvudet, hela kläder och mat flera gånger om dagen, för vissa är det rena lyxen jämfört med deras liv utanför. De får rutiner och struktur.

Klart straffet skall utmätas på det sätt som samhället finner lämpligast och det är väl det som görs nu eller hur?

Innebär det att jag inte får vara av annan åsikt? Jag tycker vi har för milda och ibland helt lama straff här.

Alltså jag har en vän som just fick böter på runt 20 000 för att ha piskat på två av sina flickvänner rätt brutalt. Är det verkligen rätt, jag tycker inte det. 10 000 spänn för att vara någons slagpåse, där både fysiskt och psykisk misshandel pågått. Det är inte sunt att tejpa för folks ögon och låta barn se på, det ger effekter på fler än offret med tejpen, barnen tex. Jag tycker inte 10 000 på något sätt är rätt där. Han är ändå min vän och han mår helt klart inte bra och han behöver såklart hjälp, riktig hjälp, vård.

Inte heller tycker jag fångar skall leva på gröt, jag skrev mat, vanlig jävla mat med bra näringsvärde, inte mer eller mindre.

Men nej jag tycker inte det är straff nog att inte få röra dig fritt, för uppenbarligen så finns det folk som inte klarar av att röra sig fritt utan att skada andra upprepade gånger. Så varför bör de få röra sig fritt när de inte är kapabla att hantera den friheten och lyxen?

Men nu är det inte jag som bestämmer, så vi behöver ju inte oroa oss för att mina tankar blir någon sanning i vårt straff system. Pedofiler kommer fortsätta gå fria och knulla våra barn bäst de vill, andra kommer kunna slå halvt ihjäl folk och komma ut efter något år och folk som lurar staten kommer bli sittande i flera år för det. Inget kommer ändras, allt kommer vara lika mesigt som vanligt i vårt härliga lagomland.
  • Virriga Vera
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:24:53 följande:
    Inte alltid, jag har hört hur många berättelser som helst under mitt liv där tjejer berättade om hur de blivit våldtagna o deras förövare släppts fria.
    Jag är övertygad om att de flesta våldtäkter är planerade,  tex  när svinen ser att offret får svårare att försvara sig, t ex efter en fest på väg hem ensam i ett mörkt område. Låter det inte planerat?
    Om straffet skulle höjas så skulle det bli andra bullar tror jag.

INGENTING gör att jag skulle känna sympati för dessa vidriga monster, som ger sig på försvarslösa människor.
    Så kom inte och kasta i mitt ansikte snyfthistorier om den stackars våldtäktsmannen som inte visste vad han gjorde då han var full..

För mig är våldtäkt det värsta man kan utsätta en människa för, då det trasar sönder offrets själ och ger djupa inre sår.

Jag har hört hur många berättelser som helst där man fängslat och avrättat oskyldiga.
  • Virriga Vera
    Fille88 skrev 2012-10-13 01:52:11 följande:

Väldigt trevligt att få höra alla eran åsikter angående detta..

Husomhelst så tkr ja att vi bör ha dödstraff dels för att straffen i Sverige är för mesiga och dels så vet jag att man skulle slå skräck på gärningsmännen.  

På samma sätt som i USA?
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?