• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • LillGris

Joy Rahman satt oskyldigt dömd för mord i åtta år. Tänk om vi hade hafy dödstraff eller kroppstraff, han hade kunnat vara död, torterad, vad som helst. Jag tvivlar starkt på att han är den ende oskyldigt dömde i våra fängelser. Just sayin.

• maaammaaa

Jag har besökt fängelser i Tyskland och I Sverige i yrket och kan säga att jag hade hellre suttit på kåken än varit en hemlös missbrukare om man tänker helt ur bekvämlighetssynpunkt. Hade jag varit hemlös missbrukare, inte tillräckligt psykisk sjuk för att få komma in på psyket och så svårt handikapad att jag sannolikt inte får jobb i framtiden kan jag tänka mig att anmäla mig som skurk för något brott jag inte begått bara för att få bli ompysslad vintertid åtminstone. Hade jag däremot tvingats till grovjobb på fängelset hade det sporrat mig att bli friskare.

• Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 18:35:57 följande:
    Jag har besökt fängelser i Tyskland och I Sverige i yrket och kan säga att jag hade hellre suttit på kåken än varit en hemlös missbrukare om man tänker helt ur bekvämlighetssynpunkt. Hade jag varit hemlös missbrukare, inte tillräckligt psykisk sjuk för att få komma in på psyket och så svårt handikapad att jag sannolikt inte får jobb i framtiden kan jag tänka mig att anmäla mig som skurk för något brott jag inte begått bara för att få bli ompysslad vintertid åtminstone. Hade jag däremot tvingats till grovjobb på fängelset hade det sporrat mig att bli friskare.
    Det ena har inte med det andra att göra faktiskt.
    Du visar bara stora brister i argumentationsteknik liknande vad vill du amputera, armen eller benet?

Att det finns hemlösa motiverar inte varför vi ska ha fängelser på ett visst sätt, det förstår du väl själv? Eller?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • LillGris

Men den som föreslår grovjobb osv. Läste någon som skrev om vägarbetare. Vi HAR vägarbetare. Vad ska de göra? Bli arbetslösa? För att kåkfararna gör deras jobb gratis? Nog för att jag tycker att brottslingar ska "betala tillbaka" till samhället men att utföra ett arbete som redan utförs av folk är knappast att betala tillbaka. Det ä ju att sno nåns inkomstkälla. Så dumt att jag baxnar.

• Regnig måndag
    LillGris skrev 2012-10-13 18:43:40 följande:
    Men den som föreslår grovjobb osv. Läste någon som skrev om vägarbetare. Vi HAR vägarbetare. Vad ska de göra? Bli arbetslösa? För att kåkfararna gör deras jobb gratis? Nog för att jag tycker att brottslingar ska "betala tillbaka" till samhället men att utföra ett arbete som redan utförs av folk är knappast att betala tillbaka. Det ä ju att sno nåns inkomstkälla. Så dumt att jag baxnar.
    De jobbar ju dessutom redan i fängelserna. Jobbar eller studerar. Det har mig veterligen aldrig tillåtits att bara stirra i taket.

Och om jag inte fattat det helt fel är många offentliga utemöbler tillverkade just i fängelser. Någon som vet bättre här?
  • LillGris
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 18:45:36 följande:
    De jobbar ju dessutom redan i fängelserna. Jobbar eller studerar. Det har mig veterligen aldrig tillåtits att bara stirra i taket.

Och om jag inte fattat det helt fel är många offentliga utemöbler tillverkade just i fängelser. Någon som vet bättre här?

Jo precis. Min bästa väns bror har suttit på kumla i nio år och han har inte fått sitta o glo direkt. De arbetar och får lön. Eller studerar som sagt. Det är bra ur många synvinklar. Sitter man inne, studerar, kommer ut och skaffar ett jobb är det ju så bra det kan bli!
  • maaammaaa

Så om man vägrar arbeta och bara slåss får man väl sitta och sticka yllestrumpor i en isolerad varm cell? Nu var det någon som frågade mig om jag besökt fängelser och jag svarade på det. Vill du som vägarbetare ha andra (fängelsekunder) som gör grovjobbet och du själv avancera till huvudman eller tycker du det är bättre att de studerar till att bli din huvudman?

• Regnig måndag
    LillGris skrev 2012-10-13 18:48:59 följande:

Jo precis. Min bästa väns bror har suttit på kumla i nio år och han har inte fått sitta o glo direkt. De arbetar och får lön. Eller studerar som sagt. Det är bra ur många synvinklar. Sitter man inne, studerar, kommer ut och skaffar ett jobb är det ju så bra det kan bli!
    Precis!
    Synd att det är extra svårt för dem att få jobb. De är ju extra utsatta redan på förhand så att säga...
  • Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 18:51:59 följande:
    Så om man vägrar arbeta och bara slåss får man väl sitta och sticka yllestrumpor i en isolerad varm cell? Nu var det någon som frågade mig om jag besökt fängelser och jag svarade på det. Vill du som vägarbetare ha andra (fängelsekunder) som gör grovjobbet och du själv avancera till huvudman eller tycker du det är bättre att de studerar till att bli din huvudman?
    ?
    Hade det varit bättre om de suttit i ett kylskåp och gnagt på kycklingben eller?

Jag vill ha en förman som kan sitt jobb och gör det bra, sen vad han har gjort i sitt tidigare liv är ganska ointressant men å andra sidan försöker jag att inte moralisera över andra.
    Tvärtom tror jag faktiskt att en fd kåkfarare har mycket att tillföra eftersom de sett mindre trvliga sidor av livet, såna där som vi andra är helt förskonade från.

Men grundtanken jag har, oavsett om det gäller kåkfarare eller medmänniskor, är att om man har sonat sitt brott så är man "fri", straffet ska inte fortsätta i det oändliga. Det gäller den som suttit i fängelse men även vännen som svek ett förtroende.
  • maaammaaa

Shack matt! Så jag får svårt att klara mig ekonomiskt om jag har barn, sambo och studerar ekonomi men om jag studerar ekonomi eller juridik i fängelset och har en tuff image samt sitter och konspirerar med bedragare och diskuterar kryphål i lagen så kan jag bli en duktig egenföretagare och skattesmitare till advokat.

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?