Inlägg från: LillGris |Visa alla inlägg
  • LillGris

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Om dödstraff hade en avskräckande effekt, att folk skulle tänka efter innan de begick brott, skulle rimligtvis land som har dödstraff ha lägre procent brottslingar än land som inte har dödstraff. Nu räcker det ju med att kasta ett getöga över till ett ganska stort land med många delstater där man använder dödstraff. Gapar fängelserna tomma där? Nej. Alltså, dödstraff har inte en avskräckande effekt. Då blir användandet av dödstraff ingenting annat än en hämd. Och hämd hör inte hemma i rättsliga sammanhang.

Den som är brottsoffer får naturligtvis önska livet ur gärningsmannen men i en domstol hör "öga-för-öga"-tänket inte hemma.

• LillGris
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 14:45:32 följande:
    Folk har det som ett stående argument att det ska vara avskräckande. I praktiken är det tvärt om. Eftersom det ändå är "kört" kan man vara man vara mer brutal och rå för det spelar ju i alla fall ingen roll.

Dödsstraff har aldrig varit och kommer aldrig att vara avskräckande. Enda gången det möjligen kan vara avskräckande är när det sätts i system som i diktaturer och det handlar om regelrätta utrensningar utan föregående rättegång.

Jo men precis. Och eftersom det sorgligt nog finns exempel på demokratiska länder med dödstraff är det ju ganska enkelt att kolla statistiken. Enklaste exemplet är ju de delstater i usa där dödstraff tillämpas. De har ju inte lägre brottslighet än oss, så uppenbarligen är dödstraff inte avskräckande. Och då finns det ingen anledning över huvud taget att tillämpa sådana straff.
  • LillGris

Joy Rahman satt oskyldigt dömd för mord i åtta år. Tänk om vi hade hafy dödstraff eller kroppstraff, han hade kunnat vara död, torterad, vad som helst. Jag tvivlar starkt på att han är den ende oskyldigt dömde i våra fängelser. Just sayin.

• LillGris

Men den som föreslår grovjobb osv. Läste någon som skrev om vägarbetare. Vi HAR vägarbetare. Vad ska de göra? Bli arbetslösa? För att kåkfararna gör deras jobb gratis? Nog för att jag tycker att brottslingar ska "betala tillbaka" till samhället men att utföra ett arbete som redan utförs av folk är knappast att betala tillbaka. Det ä ju att sno nåns inkomstkälla. Så dumt att jag baxnar.

• LillGris
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 18:45:36 följande:
    De jobbar ju dessutom redan i fängelserna. Jobbar eller studerar. Det har mig veterligen aldrig tillåtits att bara stirra i taket.

Och om jag inte fattat det helt fel är många offentliga utemöbler tillverkade just i fängelser. Någon som vet bättre här?

Jo precis. Min bästa väns bror har suttit på kumla i nio år och han har inte fått sitta o glo direkt. De arbetar och får lön. Eller studerar som sagt. Det är bra ur många synvinklar. Sitter man inne, studerar, kommer ut och skaffar ett jobb är det ju så bra det kan bli!
  • LillGris
    maaammaaa skrev 2012-10-13 18:51:59 följande:
    Så om man vägrar arbeta och bara slåss får man väl sitta och sticka yllestrumpor i en isolerad varm cell? Nu var det någon som frågade mig om jag besökt fängelser och jag svarade på det. Vill du som vägarbetare ha andra (fängelsekunder) som gör grovjobbet och du själv avancera till huvudman eller tycker du det är bättre att de studerar till att bli din huvudman?

Nej då hamnar man på isoleringen och det är fan ingen dans på rosor. Jag är inte vägarbetare. Jag är rörmokare. Ite för att jag är dum i huvudet och inte kan läsa upp mig til "nåt bättre" utan för att jag trivs sjukt bra med mitt jobb. Jag hade blivit skogstokig om någon kom och sade att interner skulle utföra mitt arbete och att jag skulle avancera till arbetsledare. Hade jag velat vara arbetaledare hade jag utbildat mig till det. Får jag en f.d fängelsekund som förman blir jag glad. Då fungerar rehabiliteringssystemet precis som det ska funka.
  • LillGris
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 20:21:48 följande:
    Är du full eller ska jag börja fundera på om jag är det?

Jag fattar inte ett ord av det du säger...

jag tror jag fått i mig nån psykadelisk drog eller nåt.. Det här är obegripligt :)
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?