• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • DexX

Inge dödsstraff, men en rejäl höjning på andra straff !

• Ramborg

Dödsstraff är barbariskt och ociviliserat.

Den som inte kan skapa ett liv har inte rätt att ta det från någon annan. Detta gäller även staten.

Och så finns ju alltid risken att en oskyldig blir dömd. Detta är egentligen det enda argument emot dödsstraff som behövs, förutom de principiella och filosofiska ovan.

42.
  • Regnig måndag
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:36:59 följande:
    Nu har inte mitt tankesätt något med min kristna tro att göra. Det har med min ilska mot våldtäkter mot försvarslösa att göra, som har vuxit sig stark under åren och den blir inte mindre av att se hur ofta dessa människor (förövarna)kommer undan medans offret får panikattacker och mardrömmar om händelsen år efteråt.

Jo jag är kristen, men jag vet att människor ofta är själviska, skulle döds-straff införas vid våldtäkter(bevisade sådana) så tror jag folk skulle tänka om litegrann innan de gav sig på andra människor.

Någonting måste göras, om inte döds-straff, åtminstone tvångs sterilisering utan bedövning.
    Okej jag erkände att jag gick lite för långt då jag sa att de förtjänar döds-straff. Gud vill att alla ska vända om och bli frälsta.
    Jag uppfattar dig som typiskt kristen. Man tror på sin egen förträfflighet samtidigt som man ser ner på alla. Gud älska alla och sånt där är rent crap. Du vill plåga någon medvetet enbart för att du ser ner på denne. I det läget är Gud som bortblåst.

Skenhelig är det närmsta ord jag kommer. Jag menar inte att peka ut dig som person utan jag menar att jag uppfattar de flesta kristna som dig. De som tillhör er skara godkänns men finns det några skäl (speciellt moraliska) så väntar helvetets eldar och det tar ni som personer er rätt att avgöra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

Det är en gammal sanning att våld föder våld och det har sällan stämt bättre här.
    Dödsstraff avskräcker inte och det får ingen att tänka om, det är tvärt om faktiskt. Eftersom det ändå är "kört" så stegras istället våldet.
    Dödsstraff är inget straff, det är en hämnd och vårt rättssystem ska inte grunda sig på det.

Vidare så är dödsstraff otroligt mycket dyrare än livstids fängelse. Anledningen är att en avrättning ska kunna överklagas och det ska prövas i instans efter instans. Sånt tar många år och är otroligt dyrt. Ska man straffa någon så ska de låsas in på livstid.

• idontlikeyou

Nej    varför skulle vi

• Regnig måndag
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:57:55 följande:
    Ne men jag tror ändå att det skulle vara någonting bra, de ger tillbaka till samhället och de lär inte satsa på å åka in igen..
    En gång kåkfarare, alltid kåkfarare säger vissa och det ligger ju nåt i det.
    Sen småstraff som stöld eller så e en annan femma. Men grova brott ska tas på allvar!

Jag tycker att vårt rättssystem e för jäkligt... Det är för milda straff brottslingar får.
    Min granne körde rattfull med 2 barn i bilen, kvaddade bilen såpass så han hamnade på sjukhus och låg i koma, hans son blev så rädd och mår fortfarande dålig över detta så han går hos psykolog sen 5år tillbaka. Vet du vad han fick som straff? Jo de tog körkortet för honom, men han ansökte om att få det tillbaka vilket han fick. Vad lärde han sig utav sitt misstag? Ingenting!

Det stod i tidningen för ett par månader sen att en man körde både olovligt och rattfull mitt inne i centrum i Lidköping runt 11 tiden på fm. Polisen stoppade honom, sedan stoppade de honom i samma bil 2h senare, efter ytterligare 2h så stoppade de honom igen fast denna gången på en moped. Och samma kväll vad gjorde polisen då? Jo de stoppade samma man igen för olovligkörning och rattfylla i samma bil som han körde tidigare under dagen. Och promillehalten var högre för varje gång. Hur kan detta ens hända?

Det är bara delvis sant.
    Det är stor skillnad på egendomsbrott och våldsbrott där det förstnämnde straffas hårdare. Det i sin tur handlar mer om samhället idag än rättssystemet. Vi värderar pengar högre än något annat som samhälle och individ.  Vad anser många är målet med livet? Jo att utbilda sig, få en bra lön så man kan spara pengar. Pengar, pengar, pengar är allt det handlar om. Självklart har vi ett rättssystem som speglar det.
    Kontentan är att vi kan inte ändra på straffskalor innan vi har ändrat samhällets värderingar. Det är en självklarhet att straffen ska avspeglas i samhället.

Sen är det ju lite mer komplicerat än så. Vi är inte lika inför lagen. Storskurken har en stor chans att gå fri medan medelskurken åker dit. Ett talande exempel är riksdagsmännens bostadsbidrag där vissa varit medvetna om att de fått tusentals och åter tusentals kronor helt fel. De får betala tillbaka sen är allt glömt och förlåtet. Hade medelsvensson gjort samma sak väntar rättegång...

Slutsatsen är att vi inte kan gnälla på ett rättssystem som speglar samhället innan vi har förändrat samhällets normer och värderingar och det kommer att ta generationer.
  • Lavish

Helst inte. Men jag vetefan om jag inte tycker det är värre att släppa ut återfallsbrottslingar gång på gång så att de kan våldta, misshandla eller mörda fler.  Om valet står mellan att släppa ut dem som återfallit ett antal gånger igen och att införa dödsstraff lutar jag ändå mot det senare.

• Regnig måndag
    Lavish skrev 2012-10-13 08:50:17 följande:
    Helst inte. Men jag vetefan om jag inte tycker det är värre att släppa ut återfallsbrottslingar gång på gång så att de kan våldta, misshandla eller mörda fler.  Om valet står mellan att släppa ut dem som återfallit ett antal gånger igen och att införa dödsstraff lutar jag ändå mot det senare.
    Du tycker inte att det är bättre att göra något åt det du tycker är fel med rättssystem, straffskalor och samhälle istället för att mörda de värsta brottslingarna?
  • Karro94

Nej, inte dödsstraff! Men livstid på riktigt hade varit bra och inte bara 20 år...!
    Dödshjälp borde också bli lagligt tycker jag. :)

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?