• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • MrC

Människor som vill införa dödsstraff står jääävligt långt ner på min lista.

• Butterflie
    Anova skrev 2012-10-13 01:24:33 följande:
    Vägarbeten? hur skulle du säkra rymningsrisken?

Ja det har ja inte riktigt tänkt ut än. Och det var bara ett exempel. Jag ser hellre att grova skurkar eller vad man kallar dem ska avtjäna ett ordentligt straff å inte ha de så bra som de har det nu. De ska inte komma undan enkelt genom dödsstraff. Men en pedofil som inte går att bota för tydligen är det en läggning ska få dödsstraff för det spelar ingen roll om de får vård eller fängelsestraff. De kommer att begå samma brott igen.
  • KristenTjej84
    Anova skrev 2012-10-13 01:28:49 följande:

Att följa efter någon efter krogen är inte att planera mer än kanske någon minut då man träffar på tjejen (eller killen).. Jag tror att då det gäller de allra flesta brotten är det tillfället som gör en brottsling.

Du som är kristen (i alla fall enligt din nick) är det meningen att vi människor ska vara gud och bestämma vem som ska få leva och vem som ska få dö?
    Nu har inte mitt tankesätt något med min kristna tro att göra. Det har med min ilska mot våldtäkter mot försvarslösa att göra, som har vuxit sig stark under åren och den blir inte mindre av att se hur ofta dessa människor (förövarna)kommer undan medans offret får panikattacker och mardrömmar om händelsen år efteråt.

Jo jag är kristen, men jag vet att människor ofta är själviska, skulle döds-straff införas vid våldtäkter(bevisade sådana) så tror jag folk skulle tänka om litegrann innan de gav sig på andra människor.

Någonting måste göras, om inte döds-straff, åtminstone tvångs sterilisering utan bedövning.
    Okej jag erkände att jag gick lite för långt då jag sa att de förtjänar döds-straff. Gud vill att alla ska vända om och bli frälsta.
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:32:43 följande:

Ja det har ja inte riktigt tänkt ut än. Och det var bara ett exempel. Jag ser hellre att grova skurkar eller vad man kallar dem ska avtjäna ett ordentligt straff å inte ha de så bra som de har det nu. De ska inte komma undan enkelt genom dödsstraff. Men en pedofil som inte går att bota för tydligen är det en läggning ska få dödsstraff för det spelar ingen roll om de får vård eller fängelsestraff. De kommer att begå samma brott igen.

Tukthus och straffarbete är ju inget nytt precis.. Jag tror att alla i-länder sedan länge sedan länge avskaffade bestraffningen straffarbete/kroppsligt straffarbete (förutom Finland som tog bort tukthus 1975!).
    Det enda landet jag kan komma på som har straffarbete är Nordkorea. (och det är ju inte världens trevligaste land precis)
  • maercs
    Anova skrev 2012-10-13 01:24:33 följande:

Vägarbeten? hur skulle du säkra rymningsrisken?
    Genom att låsa fast dom i varandra med tunga kedjor runt vaderna. Såg en dokumentär från USA där fångar städade väggrenar på detta sätt. Ingen lyckades rymma. 

Kanske skulle funka här med?  
  • Anova
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:36:59 följande:
    Nu har inte mitt tankesätt något med min kristna tro att göra. Det har med min ilska mot våldtäkter mot försvarslösa att göra, som har vuxit sig stark under åren och den blir inte mindre av att se hur ofta dessa människor (förövarna)kommer undan medans offret får panikattacker och mardrömmar om händelsen år efteråt.

Jo jag är kristen, men jag vet att människor ofta är själviska, skulle döds-straff införas vid våldtäkter(bevisade sådana) så tror jag folk skulle tänka om litegrann innan de gav sig på andra människor.

Någonting måste göras, om inte döds-straff, åtminstone tvångs sterilisering utan bedövning.
    Okej jag erkände att jag gick lite för långt då jag sa att de förtjänar döds-straff. Gud vill att alla ska vända om och bli frälsta.

Eftersom du är kristen så bör man väl kunna resonera ont mot gott och vem som har rätten att bestämma över någon. Jag är inte för dödsstraff på något sätt, men anser inte heller att man ska dalta med våldtäktsmän.
    Jag tror fortfarande att tillfället gör våldtäktsmannen, och att det inte ligger någon som helst förplanering innan de flesta våldtäktsförsök.

Jag tycker du ska vara lite försiktig i vad du säger.. Enligt brottsbalken är det skillnad på våldtäkt och våldtäkt.. Tycker du att en kille som är dömd för våldtäkt då han haft sex med sin underåriga flickvän (som medgivit sexuella handlingar) ska tvångssteriliseras "utan bedövning".
  • Fille88
    SweeneyTodd skrev 2012-10-13 01:15:28 följande:
    Dödstraff skulle inte minska våldtäkter. Dödstraff avskräcker inte! Dödstraff minskar inte brott!

Asså du har rätt dödsstraff kanske inte minskar brotten, men vi vet ju båda att straffet kan avskräcka. Så på ett och ett annat sätt är det bra med dödsstraff
  • Anova
    maercs skrev 2012-10-13 01:42:09 följande:
    Genom att låsa fast dom i varandra med tunga kedjor runt vaderna. Såg en dokumentär från USA där fångar städade väggrenar på detta sätt. Ingen lyckades rymma. 

Kanske skulle funka här med?  

Är du säker att ingen rymt?
  • Fille88

Väldigt trevligt att få höra alla eran åsikter angående detta..

Husomhelst så tkr ja att vi bör ha dödstraff dels för att straffen i Sverige är för mesiga och dels så vet jag att man skulle slå skräck på gärningsmännen.  

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?