• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • TantMy

Jo, jag tror jag är för dödsstraff...hur det ska gå till och vem som ska utföra detta är inget jag tänkt på...men..

Det finns vissa personer som jag tycker inte förtjänar att leva längre...dessa sitter inne och kostar oss skattebetalare en massa massa pengar...tycker inte det är ok faktiskt!

De har skadat/dödat andra människor...
    Varför ska de få andas och leva då de är monster och inte ens ska få släppas lösa i vårat samhälle, aldrig någonsin!

Svår fråga...då jag inte är helt säker på var jag står...men en sak vet jag, DEN som skulle röra mitt barn kommer jag att personligen avrätta, om det skulle behövas...SkrikandesSkrattande

• Regnig måndag
    Niffan skrev 2012-10-13 09:52:31 följande:
    Jo, jag tror jag är för dödsstraff...hur det ska gå till och vem som ska utföra detta är inget jag tänkt på...men..

Det finns vissa personer som jag tycker inte förtjänar att leva längre...dessa sitter inne och kostar oss skattebetalare en massa massa pengar...tycker inte det är ok faktiskt!

Varför ska de få andas och leva då de är monster och inte ens ska få släppas lösa i vårat samhälle, aldrig någonsin!

Svår fråga...då jag inte är helt säker på var jag står...men en sak vet jag, DEN som skulle röra mitt barn kommer jag att personligen avrätta, om det skulle behövas...SkrikandesSkrattande

Det kostar mycket, mycket mer med dödsstraff. Det är så pass dyrt att tom opinionen i Florida börjar svänga en anings.
    För jag tror inte att du på allvar menar att den som dömts till döden inte ska ha en chans att överklaga för i så fall lever vi inte längre i en civilisation.

Om du har tänkt dig att avrätta med giftinjektion så har du stora problem eftersom inget land i världen kommer att exportera det till oss. USA har doser så att det räcker till några hundra avrättningar till, sen är det ingen som vet hur de ska få fram nytt. Antingen har tillverkningen lagt ner, tillverkarna belagts med exportförbud av respektive regering eller så som för det sista läkemedelsbolaget: de har infört restriktioner och kräver garantier att det inte når fängelser.

Så vad återstår, att skjuta dem? Och det ställer du upp på förstår jag?
    ja, förutom det "lilla" problemet med EU. Sverige kommer obönhörligen att sparkas ut den dagen vi inför dödsstraff och det lär ytterst få politiker vara med på...

De ska inte släppas fria, det håller jag med om men bara för att de är monster rättfärdigar det inte "mig" att också bli det. Den som tänker på hämnd och vill döda den som dödat är lika mycket monster nämligen...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lavish
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 09:05:54 följande:
    Du tycker inte att det är bättre att göra något åt det du tycker är fel med rättssystem, straffskalor och samhälle istället för att mörda de värsta brottslingarna?
    Jo.
  • Lyckorus

Nej, dödsstraff tycker jag inte en demokrati ska ägna sig åt. Möjligtvis förlänga livstid för de riktigt, riktigt grymma brotten men inte mer än så. Dödsstraff påverkar också fångvaktarna som ska ha ihjäl fångarna, och deras liv. De har ju trots allt känt fångarna i ca 10 år då de inte avrättas på en gång utan fallet provas några gånger igen. Då ska samhället ta hand om de människorna också, som mår dåligt. Nej, det är dåligt för alla inbladade och fel av staten. Inga dödsstraff!

• Billig trevnad

Verkligen inte. Däremot önskar jag att fängelsestraffen var längre och att livstid verkligen var livstid. Huvudsaken är att farliga människor inte kan göra mer skada, inte att de straffas.

• Regnig måndag
    Lavish skrev 2012-10-13 10:15:35 följande:
    Jo.
    Vad hindrar dig från att engagera dig politiskt då?

Vad jag menar är att det är inte ett val mellan avrättning och frisläppning utan att engagera sig själv och förändra eller sitta i forum och gnälla.
    (Jag menar inte att just du gör det men att det generellt gnälls på "det där som inte funkar" samtidigt som man inte är beredd att göra något själv för att det ska bli ändring, det är alltid någon annans jobb eftersom man själv vill ta den enkla vägen och bara följa med strömmen.
  • Regnig måndag
    Lyckorus skrev 2012-10-13 10:17:46 följande:
    Nej, dödsstraff tycker jag inte en demokrati ska ägna sig åt. Möjligtvis förlänga livstid för de riktigt, riktigt grymma brotten men inte mer än så. Dödsstraff påverkar också fångvaktarna som ska ha ihjäl fångarna, och deras liv. De har ju trots allt känt fångarna i ca 10 år då de inte avrättas på en gång utan fallet provas några gånger igen. Då ska samhället ta hand om de människorna också, som mår dåligt. Nej, det är dåligt för alla inbladade och fel av staten. Inga dödsstraff!
    Jag läste ett repotage som handlade om någon av dessa fångvaktare. Jag tror att han var fängelsedirektör men minns inte så noga. Det spelar egentligen ingen roll för hans roll var att just utföra avrättningar.

Jag var hela tiden tvungen att påminna mig själv att de lever i en helt annan kultur med en helt annan syn på rättvisa för han tyckte egentligen inte att det var mer än att det ingår i jobbet, bara ytterligare en arbetsuppgift som skall göras. Samtidigt framgår det rätt tydligt av andra reportage att fångarna är objektifierade och avhumaniserade. Det tror jag delvis är en förutsättning för att öht kunna jobba på fängelse oavsett om det handlar om avrättning eller ej.

Summan av det hela att de påvekas inte så mycket som vi vill tro att de gör. Det har jag fortfarande lite svårt att riktigt förstå.
  • Regnig måndag
    Niffan skrev 2012-10-13 09:52:31 följande:

Vad är det då för skillnad mellan dig och den som "rör ditt barn"?
    Jag ser ingen som helst...
  • TantMy
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 10:14:12 följande:
    Det kostar mycket, mycket mer med dödsstraff. Det är så pass dyrt att tom opinionen i Florida börjar svänga en anings.
    För jag tror inte att du på allvar menar att den som dömts till döden inte ska ha en chans att överklaga för i så fall lever vi inte längre i en civilisation.

Om du har tänkt dig att avrätta med giftinjektion så har du stora problem eftersom inget land i världen kommer att exportera det till oss. USA har doser så att det räcker till några hundra avrättningar till, sen är det ingen som vet hur de ska få fram nytt. Antingen har tillverkningen lagt ner, tillverkarna belagts med exportförbud av respektive regering eller så som för det sista läkemedelsbolaget: de har infört restriktioner och kräver garantier att det inte når fängelser.

Så vad återstår, att skjuta dem? Och det ställer du upp på förstår jag?
    ja, förutom det "lilla" problemet med EU. Sverige kommer obönhörligen att sparkas ut den dagen vi inför dödsstraff och det lär ytterst få politiker vara med på...

De ska inte släppas fria, det håller jag med om men bara för att de är monster rättfärdigar det inte "mig" att också bli det. Den som tänker på hämnd och vill döda den som dödat är lika mycket monster nämligen...

Svårt...
    Nej, den som har mördat ska inte ha en chans till...beroende på vad som hänt förstås!!! 
    Jag tycker inte A.Breivik ska har rätt att leva längre, inte heller den som dödade Engla...inte tycker jag att Hitler, om han skulle ha levt nu, skulle ha haft rätten att få leva...de har utfört dåd som är fruktansvärda!

Att jag skulle skjuta någon, varför?
    Då det säkert finns folk som ställer upp frivilligt...

Men om dessa personer aldrig ska släppas ut... vem ska betala för dem? Du och jag? De lär j kosta en slant att förvara dem tills de blir gamla och dör.

Nej, hämnd gör inte folk till monster...inte alltid...hämnden kan nog vara ljuv också...ett avslut på något.

Men som sagt, jag är inte 100% helt säker på var jag står i dessa frågor...då det finns  många om och men...men ett väldans intressant ämne! 
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?