• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 02:20:54 följande:
    Han kan ha fått samhällstjänst vet inte.
    Om man ansöker om att få sitt körkort tillbaka och då inte får ett avslag inom ett år efter man blivit av med det så behöver man inte ta om det.

LOB? Men mannen fick blåsa varje gång och de såg då att promillehalten var för hög och att han saknade körkort. men de arresterade honom inte. Det stod inte varflr och det stod heller inte att han hade fått lämna bilen på plats. Men som att han blev stoppad i samma bil 3ggr samma dag så måste de väl nästan ha låtit honom kör i väg i den?

Han bör väl fått något straff, din granne? Samhällstjänst bör vara det minsta han fick..

Sorry, jag trodde alla visste vad LOB var, det står för Lagen om omhändertagande av berusad person och betyder att polis (ordnings- eller säkerhetsvakt) kan omhänderta och kvarhålla (i arrest "fyllecell") en person som utgör en fara för sig själv eller för andra.
    Sen överstämmer sällan tidningars verklighet med den riktiga verkligheten..
  • Butterflie

jaha du.. googlade lite å nu stod det helt annat om han som körde rattfull i centrum.
    När jag läste det så stod det 3ggr i bil och 1gång på moped samma dygn..
    Men nu så står det 2ggr i bil, 1gång på moped under 2 dygn..

Han har ial fått ett straff..
    Mannen har nu åtalats för bland annat grovt rattfylleri men också för olovlig körning,
    eftersom han saknar körkort.
    Enligt Sveriges Radio P4 Skaraborg ska provtagningen som mest ha visat 3.10 promille.

• Butterflie
    Anova skrev 2012-10-13 02:27:03 följande:

Han bör väl fått något straff, din granne? Samhällstjänst bör vara det minsta han fick..

Sorry, jag trodde alla visste vad LOB var, det står för Lagen om omhändertagande av berusad person och betyder att polis (ordnings- eller säkerhetsvakt) kan omhänderta och kvarhålla (i arrest "fyllecell") en person som utgör en fara för sig själv eller för andra.
    Sen överstämmer sällan tidningars verklighet med den riktiga verkligheten..
    Han fick ingen fotboja eller fängelsestraff, men vet som sagt inte om han fick samhällstjänst eller ej.
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 02:27:20 följande:
    jaha du.. googlade lite å nu stod det helt annat om han som körde rattfull i centrum.
    När jag läste det så stod det 3ggr i bil och 1gång på moped samma dygn..
    Men nu så står det 2ggr i bil, 1gång på moped under 2 dygn..

Han har ial fått ett straff..
    Mannen har nu åtalats för bland annat grovt rattfylleri men också för olovlig körning,
    eftersom han saknar körkort.
    Enligt Sveriges Radio P4 Skaraborg ska provtagningen som mest ha visat 3.10 promille.

han kan ju blivit stoppad för olovlig körning (och vara spik nykter) första gången med bilen,  sedan åkt fast för rattfylla en gång, hamnat hos polisen och fått sova ruset av sig, sedan druckit och tagit mopeden dagen efter.

Han har ju inte fått sitt straff än.. Grovt rattfylleri är 2 år tror jag.
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 02:29:13 följande:
    Han fick ingen fotboja eller fängelsestraff, men vet som sagt inte om han fick samhällstjänst eller ej.

Bra att du håller koll på grannarna

Fick han en dömande dom så bör han minst fått samhällstjänst. tycker jag.
  • Butterflie

Haha litet samhälle med endast 30lägenheter.

Nu blev ja nyfiken, får kolla med mamma en dag för hon vet mer om det hela. (Bor några mil bort nu men skvaller sprider sig fort.)

• Mio

Nja, tycker inte att vi ska återinföra det.. Tycker att tanken på att döma en oskyldig till döden är otroligt skrämmande helt enkelt. Jag kan absolut tycka att straffen är för mesiga i Sverige och att fängelsestraffen är ganska skrattretande men höj hellre fängelsestraffen isf. Livstids fängelse är nog inget vidare det heller..

• Ripper500

Dödsstraff är inget straff. Livstids fängelse i isoleringscell är ett straff.

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?