• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • Regnig måndag
    HäxanSurtant skrev 2012-10-13 15:22:08 följande:
    Står det något om att kedja fast någon, nej.

För vissa är det inte ett straff att ha tak över huvudet, hela kläder och mat flera gånger om dagen, för vissa är det rena lyxen jämfört med deras liv utanför. De får rutiner och struktur.

Klart straffet skall utmätas på det sätt som samhället finner lämpligast och det är väl det som görs nu eller hur?

Innebär det att jag inte får vara av annan åsikt? Jag tycker vi har för milda och ibland helt lama straff här.

Alltså jag har en vän som just fick böter på runt 20 000 för att ha piskat på två av sina flickvänner rätt brutalt. Är det verkligen rätt, jag tycker inte det. 10 000 spänn för att vara någons slagpåse, där både fysiskt och psykisk misshandel pågått. Det är inte sunt att tejpa för folks ögon och låta barn se på, det ger effekter på fler än offret med tejpen, barnen tex. Jag tycker inte 10 000 på något sätt är rätt där. Han är ändå min vän och han mår helt klart inte bra och han behöver såklart hjälp, riktig hjälp, vård.

Inte heller tycker jag fångar skall leva på gröt, jag skrev mat, vanlig jävla mat med bra näringsvärde, inte mer eller mindre.

Men nej jag tycker inte det är straff nog att inte få röra dig fritt, för uppenbarligen så finns det folk som inte klarar av att röra sig fritt utan att skada andra upprepade gånger. Så varför bör de få röra sig fritt när de inte är kapabla att hantera den friheten och lyxen?

Men nu är det inte jag som bestämmer, så vi behöver ju inte oroa oss för att mina tankar blir någon sanning i vårt straff system. Pedofiler kommer fortsätta gå fria och knulla våra barn bäst de vill, andra kommer kunna slå halvt ihjäl folk och komma ut efter något år och folk som lurar staten kommer bli sittande i flera år för det. Inget kommer ändras, allt kommer vara lika mesigt som vanligt i vårt härliga lagomland.
    Förstår du att frågetecken (?) betyder en fråga?
    Jag frågade något, jag påstod inte att du tyckte. Förstår du skillnaden och hur man utläser skillnaden i en text?

Har jag förbjudit dig på något sätt att tycka något? Nej!
    Du har en åsikt. Jag har en åsikt och argumenterar mot din åsikt. Förstår du skillnaden mellan att argumentera och förbjuda åsikter?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Du tycker inte att det är ett straff nog att vara frihetsberövad för att det finns de som slåss när de är fria? Kan du utveckla detta resonemang?
    Det är tur att vare sig du eller jag stiftar lagar eller utdömer straff men diskussionen är intressant, kanske just bara för att vi inte är direkt involverade.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Mandel

Personligen tycker jag att dödsstraff är ett alldeles för lindrigt straff att komma undan på.

Jag är mer inne på att plåga folk. Kastrerar våldtäktsmän och pedofiler med slö bordskniv osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • jodå

Nej, det tycker jag inte.

Skulle däremot gärna se mycket strängare straff för återfallsbrottslingar som ägnar sig åt våldsbrott. Då av den enkla anledningen att jag inte vill se dessa personer ute i samhället.
    Jag är inte mycket för straff för "straffandets skull" utan tycker att en person som slutar begå brott ska ha en chans att få komma tillbaka till samhället. Men som sagt; är det en vidrig typ som inte går att rehabilitera så får de gärna låsa in den personen på livstid och slänga bort nyckeln. Kanske svårt att lösa i praktiken dock...vad vet jag.

• Johan75
    Mandel skrev 2012-10-13 15:58:36 följande:
    Personligen tycker jag att dödsstraff är ett alldeles för lindrigt straff att komma undan på.

Jag är mer inne på att plåga folk. Kastrerar våldtäktsmän och pedofiler med slö bordskniv osv.
    Tänk om de är oskyldigt dömda då? Och vems jobb ska det vara att skära i människor med slöa bordsknivar?
    Behold, i come as a thief.
  • HäckHäxan
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 15:38:31 följande:
    Förstår du att frågetecken (?) betyder en fråga?
    Jag frågade något, jag påstod inte att du tyckte. Förstår du skillnaden och hur man utläser skillnaden i en text?

Har jag förbjudit dig på något sätt att tycka något? Nej!
    Du har en åsikt. Jag har en åsikt och argumenterar mot din åsikt. Förstår du skillnaden mellan att argumentera och förbjuda åsikter?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Du tycker inte att det är ett straff nog att vara frihetsberövad för att det finns de som slåss när de är fria? Kan du utveckla detta resonemang?
    Det är tur att vare sig du eller jag stiftar lagar eller utdömer straff men diskussionen är intressant, kanske just bara för att vi inte är direkt involverade.
    Jag förstår inte heller hur jag tänkte nu när jag läser, förlåt.

Nej jag tycker inte att det räcker med att de en kortvarig period är frihetsberövade, när de redan visas att de upprepar grova kriminella handlingar. OM man får ett straff och sen ändå envisas med att upprepa samma eller liknande handling när man kommer ut, så var straffet tydligen inte långt nog, eftersom personen uppenbarligen inte lärde sig av sitt misstag.

(kasst exempel här) Ett barn bränner sig på en varm platta och lär sig att man inte skall sätta händerna på plattan, för den kan vara varm och man kan bränna sig.

Någon våldtar, blir fängslad, kommer ut, våldtar igen, personen har då inte lärt sig av straffet den fick för sitt olagliga beteende.
    Platt mage, platt tv, platt allt!
  • Regnig måndag
    HäxanSurtant skrev 2012-10-13 17:47:49 följande:
    Jag förstår inte heller hur jag tänkte nu när jag läser, förlåt.

Nej jag tycker inte att det räcker med att de en kortvarig period är frihetsberövade, när de redan visas att de upprepar grova kriminella handlingar. OM man får ett straff och sen ändå envisas med att upprepa samma eller liknande handling när man kommer ut, så var straffet tydligen inte långt nog, eftersom personen uppenbarligen inte lärde sig av sitt misstag.

(kasst exempel här) Ett barn bränner sig på en varm platta och lär sig att man inte skall sätta händerna på plattan, för den kan vara varm och man kan bränna sig.

Någon våldtar, blir fängslad, kommer ut, våldtar igen, personen har då inte lärt sig av straffet den fick för sitt olagliga beteende.
    Haha. Det är helt ok, det händer mig hela tiden!

Där håller jag med dig helt och anser att straffsatserna är helt uppåt väggarna eftersom ekonomiska brott straffas hårdare.

Vi kan påverka straffen fastän det går långsamt, fängelsetiderna har ju skärpts betydligt efter den allmänna opinionen, det är bra men vi har långt, långt kvar.
  • Mini liten

Jag tycker nej. Vad är det för straff att bara "slippa undan". Det ända som händer är att nära och kära får lida...
    Bättre att livstids fängelse blir LIVStid, och inte så mesigt som det är i Sverige idag! 

• Mandel
    Johan75 skrev 2012-10-13 17:35:02 följande:
    Tänk om de är oskyldigt dömda då? Och vems jobb ska det vara att skära i människor med slöa bordsknivar?
    Offren kanske?

Det är ju just det här med att vara 100% säker som är det svåra.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Johan75
    Mandel skrev 2012-10-13 18:08:07 följande:
    Offren kanske?
    Då är det ju bättre för gärningsmännen ifall de även dödar sina offer.
    Jepp. En av orsakerna till att kroppsstraff, för mig, känns helt uteslutet.

Behold, i come as a thief.
  • Regnig måndag
    Offren kanske?

Fy fan för det!

Inte nog att man är offer man ska tvingas till att plåga andra också. man tvingas vara gärningsmannen...
    Alla vill inte ha hämnd...

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?