• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • Regnig måndag
    Niffan skrev 2012-10-13 10:29:39 följande:
    Svårt...
    Nej, den som har mördat ska inte ha en chans till...beroende på vad som hänt förstås!!! 
    Jag tycker inte A.Breivik ska har rätt att leva längre, inte heller den som dödade Engla...inte tycker jag att Hitler, om han skulle ha levt nu, skulle ha haft rätten att få leva...de har utfört dåd som är fruktansvärda!

Att jag skulle skjuta någon, varför?
    Då det säkert finns folk som ställer upp frivilligt...

Men om dessa personer aldrig ska släppas ut... vem ska betala för dem? Du och jag? De lär j kosta en slant att förvara dem tills de blir gamla och dör.

Nej, hämnd gör inte folk till monster...inte alltid...hämnden kan nog vara ljuv också...ett avslut på något.

Men som sagt, jag är inte 100% helt säker på var jag står i dessa frågor...då det finns  många om och men...men ett väldans intressant ämne! 
    Jo det är hämnden som gör människor till monster eftersom de i det ögonblicket glömmer bort att vara mänskliga och väljer att använda sig reptilhjärnan.

Att bara avfärda allt med att det säkert finns någon annan frivillig är en alldeles för lätt utväg i resonemanget, då har man inte tänkt utan vräker bara ut sig det som låter bra och PK.  Det finns de som skjuter andra frivilligt. De sitter inlåsta. Det är inte så vidare smart att återinföra det system vi hade förr i Sverige, att hämta bödeln ur fängelset. Priset för att leva är att döda andra. Not so clever.

Som jag sagt i något av alla inlägg så är en avrättning enormt mycket dyrare än livstids internering.  För jag tror faktiskt inte att du på fullt allvar vill ta bort möjligheterna att överklaga en dom.

Nej, det är svårt att ta ställning. Det som verkar så enkelt vid första tanken visar sig vara oändligt mycket mer komplicerat i verkligheten, oavsett vilken åsikt man har. Men det som är genomgående för de svenskar som vill införa dödsstraff i Sverige är att de inte tänkt på saken särskilt mycket. De verkar mest fundera på hur man kan rättfärdiga hämnd.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Madeleine Louise

Nej, men däremot ska livstids fängelse verkligen vara livstid anser jag.
    Jag tror man "plågas" mer av livstid än dödsstraff.. 

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • CeeJay

Övrigt: NEJ till dödstraff men FÖR straff tills man dör.. Dvs där det inte finns några som helst tvivel och brottet är av så hemsk natur tycker jag man kan införa längre straffskala än den vi har i dag. Att sitta typ 14 år för mord är ju helt befängt (och dessutom ha möjlighet att komma ut tidigare för "gott uppförande"). Tycker vi ska ha straffskalor upp till flera 100 år där klara bevis finns osv.

• maaammaaa

Övervakat Tråkigt, tungt, smutsigt straffarbete med väldigt låg lön Jatack.

Livstidsfängelse med gratis gym, gratis underhållning, gratis mat, gratis städning, gratis boende och gratis sjukvård Nej. Fängelsevistelse ska inte vara trevligt.

Dödsstraff eller tortyr Nej.

• Insatt

Dödsstraff handlar inte om straff, det handlar om hämnd och hämnd är ingenting som hör hemma i det svenska rättssystemet. Däremot är jag för hårdare straff och att man inte ska komma ut i förtid om det bedöms finnas stor risk för att man kommer återfalla i brott.

Att mörda någon och sen komma ut i samhället igen efter några år tycker jag är helt sjukt. Jag tänker på de anhöriga till den/de mördade och hur de måste känna när deras älskade är borta för alltid medan mördaren lever ett hyfsat normalt liv och kanske återfaller i brott.

Ett annat brott som jag tycker borde bedömas hårdare är sexualbrott mot barn. Det är ju helt sjukt att man kan våldta ett försvarslöst barn om och om igen under flera år och sedan få ett fängelsestraff på kanske bara 2,5 år, vilket ibland kan vara mycket kortare än den tiden man utsatte barnet för övergrepp.

Det är meningen att straffen ska vara proportionerliga mot brottet, men det är verkligen inte alltid de är det. Att från statens sida gå in och mörda (det står "homicide" som dödsorsak på de avrättades dödsattest i vissa av de amerikanska delstaterna) då tycker jag inte är en lösning. 

• Anghammarad

Man måste vara antingen korkad eller barbarisk för att förespråka dödsstraff. Take your pick.

• Deelicious

INGEN människa förtjänar att dö, du har inte gett dessa människor liv så vem är du att avsluta dennes liv?

Men jag är ÄNDÅ för dödstraff, inte för att en del förtjänar det utan för att en del brott kommer att undvikas med rädsla av att få detta som straff.

Det bästa skulle nog vara om Sverige införde tortyrsstraff. Elstol eller liknande. En del dör hellre än att uppleva detta.

• SHAKAWKAW

Deelicious: Skojar du? Tortyrstraff? Vi lever i en demokrati på 2000-talet, sådana metoder hör inte hemma i ett modernt och demokratiskt samhälle.

För övrigt har det aldrig bevisats att dödsstraff skulle förhindra framtida brott.

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?