Niffan skrev 2012-10-13 10:29:39 följande:
Svårt...
Nej, den som har mördat ska inte ha en chans till...beroende på vad som hänt förstås!!!
Jag tycker inte A.Breivik ska har rätt att leva längre, inte heller den som dödade Engla...inte tycker jag att Hitler, om han skulle ha levt nu, skulle ha haft rätten att få leva...de har utfört dåd som är fruktansvärda!
Att jag skulle skjuta någon, varför?
Då det säkert finns folk som ställer upp frivilligt...
Men om dessa personer aldrig ska släppas ut... vem ska betala för dem? Du och jag? De lär j kosta en slant att förvara dem tills de blir gamla och dör.
Nej, hämnd gör inte folk till monster...inte alltid...hämnden kan nog vara ljuv också...ett avslut på något.
Men som sagt, jag är inte 100% helt säker på var jag står i dessa frågor...då det finns många om och men...men ett väldans intressant ämne!
Jo det är hämnden som gör människor till monster eftersom de i det ögonblicket glömmer bort att vara mänskliga och väljer att använda sig reptilhjärnan.
Att bara avfärda allt med att det säkert finns någon annan frivillig är en alldeles för lätt utväg i resonemanget, då har man inte tänkt utan vräker bara ut sig det som låter bra och PK. Det finns de som skjuter andra frivilligt. De sitter inlåsta. Det är inte så vidare smart att återinföra det system vi hade förr i Sverige, att hämta bödeln ur fängelset. Priset för att leva är att döda andra. Not so clever.
Som jag sagt i något av alla inlägg så är en avrättning enormt mycket dyrare än livstids internering. För jag tror faktiskt inte att du på fullt allvar vill ta bort möjligheterna att överklaga en dom.
Nej, det är svårt att ta ställning. Det som verkar så enkelt vid första tanken visar sig vara oändligt mycket mer komplicerat i verkligheten, oavsett vilken åsikt man har. Men det som är genomgående för de svenskar som vill införa dödsstraff i Sverige är att de inte tänkt på saken särskilt mycket. De verkar mest fundera på hur man kan rättfärdiga hämnd.