Inlägg från: Insatt |Visa alla inlägg
  • Insatt

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Dödsstraff handlar inte om straff, det handlar om hämnd och hämnd är ingenting som hör hemma i det svenska rättssystemet. Däremot är jag för hårdare straff och att man inte ska komma ut i förtid om det bedöms finnas stor risk för att man kommer återfalla i brott.

Att mörda någon och sen komma ut i samhället igen efter några år tycker jag är helt sjukt. Jag tänker på de anhöriga till den/de mördade och hur de måste känna när deras älskade är borta för alltid medan mördaren lever ett hyfsat normalt liv och kanske återfaller i brott.

Ett annat brott som jag tycker borde bedömas hårdare är sexualbrott mot barn. Det är ju helt sjukt att man kan våldta ett försvarslöst barn om och om igen under flera år och sedan få ett fängelsestraff på kanske bara 2,5 år, vilket ibland kan vara mycket kortare än den tiden man utsatte barnet för övergrepp.

Det är meningen att straffen ska vara proportionerliga mot brottet, men det är verkligen inte alltid de är det. Att från statens sida gå in och mörda (det står "homicide" som dödsorsak på de avrättades dödsattest i vissa av de amerikanska delstaterna) då tycker jag inte är en lösning. 

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?