Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:36:59 följande:
    Nu har inte mitt tankesätt något med min kristna tro att göra. Det har med min ilska mot våldtäkter mot försvarslösa att göra, som har vuxit sig stark under åren och den blir inte mindre av att se hur ofta dessa människor (förövarna)kommer undan medans offret får panikattacker och mardrömmar om händelsen år efteråt.

Jo jag är kristen, men jag vet att människor ofta är själviska, skulle döds-straff införas vid våldtäkter(bevisade sådana) så tror jag folk skulle tänka om litegrann innan de gav sig på andra människor.

Någonting måste göras, om inte döds-straff, åtminstone tvångs sterilisering utan bedövning.
    Okej jag erkände att jag gick lite för långt då jag sa att de förtjänar döds-straff. Gud vill att alla ska vända om och bli frälsta.
    Jag uppfattar dig som typiskt kristen. Man tror på sin egen förträfflighet samtidigt som man ser ner på alla. Gud älska alla och sånt där är rent crap. Du vill plåga någon medvetet enbart för att du ser ner på denne. I det läget är Gud som bortblåst.

Skenhelig är det närmsta ord jag kommer. Jag menar inte att peka ut dig som person utan jag menar att jag uppfattar de flesta kristna som dig. De som tillhör er skara godkänns men finns det några skäl (speciellt moraliska) så väntar helvetets eldar och det tar ni som personer er rätt att avgöra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

Det är en gammal sanning att våld föder våld och det har sällan stämt bättre här.
    Dödsstraff avskräcker inte och det får ingen att tänka om, det är tvärt om faktiskt. Eftersom det ändå är "kört" så stegras istället våldet.
    Dödsstraff är inget straff, det är en hämnd och vårt rättssystem ska inte grunda sig på det.

Vidare så är dödsstraff otroligt mycket dyrare än livstids fängelse. Anledningen är att en avrättning ska kunna överklagas och det ska prövas i instans efter instans. Sånt tar många år och är otroligt dyrt. Ska man straffa någon så ska de låsas in på livstid.

• Regnig måndag
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:57:55 följande:
    Ne men jag tror ändå att det skulle vara någonting bra, de ger tillbaka till samhället och de lär inte satsa på å åka in igen..
    En gång kåkfarare, alltid kåkfarare säger vissa och det ligger ju nåt i det.
    Sen småstraff som stöld eller så e en annan femma. Men grova brott ska tas på allvar!

Jag tycker att vårt rättssystem e för jäkligt... Det är för milda straff brottslingar får.
    Min granne körde rattfull med 2 barn i bilen, kvaddade bilen såpass så han hamnade på sjukhus och låg i koma, hans son blev så rädd och mår fortfarande dålig över detta så han går hos psykolog sen 5år tillbaka. Vet du vad han fick som straff? Jo de tog körkortet för honom, men han ansökte om att få det tillbaka vilket han fick. Vad lärde han sig utav sitt misstag? Ingenting!

Det stod i tidningen för ett par månader sen att en man körde både olovligt och rattfull mitt inne i centrum i Lidköping runt 11 tiden på fm. Polisen stoppade honom, sedan stoppade de honom i samma bil 2h senare, efter ytterligare 2h så stoppade de honom igen fast denna gången på en moped. Och samma kväll vad gjorde polisen då? Jo de stoppade samma man igen för olovligkörning och rattfylla i samma bil som han körde tidigare under dagen. Och promillehalten var högre för varje gång. Hur kan detta ens hända?

Det är bara delvis sant.
    Det är stor skillnad på egendomsbrott och våldsbrott där det förstnämnde straffas hårdare. Det i sin tur handlar mer om samhället idag än rättssystemet. Vi värderar pengar högre än något annat som samhälle och individ.  Vad anser många är målet med livet? Jo att utbilda sig, få en bra lön så man kan spara pengar. Pengar, pengar, pengar är allt det handlar om. Självklart har vi ett rättssystem som speglar det.
    Kontentan är att vi kan inte ändra på straffskalor innan vi har ändrat samhällets värderingar. Det är en självklarhet att straffen ska avspeglas i samhället.

Sen är det ju lite mer komplicerat än så. Vi är inte lika inför lagen. Storskurken har en stor chans att gå fri medan medelskurken åker dit. Ett talande exempel är riksdagsmännens bostadsbidrag där vissa varit medvetna om att de fått tusentals och åter tusentals kronor helt fel. De får betala tillbaka sen är allt glömt och förlåtet. Hade medelsvensson gjort samma sak väntar rättegång...

Slutsatsen är att vi inte kan gnälla på ett rättssystem som speglar samhället innan vi har förändrat samhällets normer och värderingar och det kommer att ta generationer.
  • Regnig måndag
    Lavish skrev 2012-10-13 08:50:17 följande:
    Helst inte. Men jag vetefan om jag inte tycker det är värre att släppa ut återfallsbrottslingar gång på gång så att de kan våldta, misshandla eller mörda fler.  Om valet står mellan att släppa ut dem som återfallit ett antal gånger igen och att införa dödsstraff lutar jag ändå mot det senare.
    Du tycker inte att det är bättre att göra något åt det du tycker är fel med rättssystem, straffskalor och samhälle istället för att mörda de värsta brottslingarna?
  • Regnig måndag
    Niffan skrev 2012-10-13 09:52:31 följande:
    Jo, jag tror jag är för dödsstraff...hur det ska gå till och vem som ska utföra detta är inget jag tänkt på...men..

Det finns vissa personer som jag tycker inte förtjänar att leva längre...dessa sitter inne och kostar oss skattebetalare en massa massa pengar...tycker inte det är ok faktiskt!

De har skadat/dödat andra människor...
    Varför ska de få andas och leva då de är monster och inte ens ska få släppas lösa i vårat samhälle, aldrig någonsin!

Svår fråga...då jag inte är helt säker på var jag står...men en sak vet jag, DEN som skulle röra mitt barn kommer jag att personligen avrätta, om det skulle behövas...SkrikandesSkrattande

Det kostar mycket, mycket mer med dödsstraff. Det är så pass dyrt att tom opinionen i Florida börjar svänga en anings.
    För jag tror inte att du på allvar menar att den som dömts till döden inte ska ha en chans att överklaga för i så fall lever vi inte längre i en civilisation.

Om du har tänkt dig att avrätta med giftinjektion så har du stora problem eftersom inget land i världen kommer att exportera det till oss. USA har doser så att det räcker till några hundra avrättningar till, sen är det ingen som vet hur de ska få fram nytt. Antingen har tillverkningen lagt ner, tillverkarna belagts med exportförbud av respektive regering eller så som för det sista läkemedelsbolaget: de har infört restriktioner och kräver garantier att det inte når fängelser.

Så vad återstår, att skjuta dem? Och det ställer du upp på förstår jag?
    ja, förutom det "lilla" problemet med EU. Sverige kommer obönhörligen att sparkas ut den dagen vi inför dödsstraff och det lär ytterst få politiker vara med på...

Varför ska de få andas och leva då de är monster och inte ens ska få släppas lösa i vårat samhälle, aldrig någonsin!
    De ska inte släppas fria, det håller jag med om men bara för att de är monster rättfärdigar det inte "mig" att också bli det. Den som tänker på hämnd och vill döda den som dödat är lika mycket monster nämligen...

• Regnig måndag
    Lavish skrev 2012-10-13 10:15:35 följande:
    Jo.
    Vad hindrar dig från att engagera dig politiskt då?

Vad jag menar är att det är inte ett val mellan avrättning och frisläppning utan att engagera sig själv och förändra eller sitta i forum och gnälla.
    (Jag menar inte att just du gör det men att det generellt gnälls på "det där som inte funkar" samtidigt som man inte är beredd att göra något själv för att det ska bli ändring, det är alltid någon annans jobb eftersom man själv vill ta den enkla vägen och bara följa med strömmen.
  • Regnig måndag
    Lyckorus skrev 2012-10-13 10:17:46 följande:
    Nej, dödsstraff tycker jag inte en demokrati ska ägna sig åt. Möjligtvis förlänga livstid för de riktigt, riktigt grymma brotten men inte mer än så. Dödsstraff påverkar också fångvaktarna som ska ha ihjäl fångarna, och deras liv. De har ju trots allt känt fångarna i ca 10 år då de inte avrättas på en gång utan fallet provas några gånger igen. Då ska samhället ta hand om de människorna också, som mår dåligt. Nej, det är dåligt för alla inbladade och fel av staten. Inga dödsstraff!
    Jag läste ett repotage som handlade om någon av dessa fångvaktare. Jag tror att han var fängelsedirektör men minns inte så noga. Det spelar egentligen ingen roll för hans roll var att just utföra avrättningar.

Jag var hela tiden tvungen att påminna mig själv att de lever i en helt annan kultur med en helt annan syn på rättvisa för han tyckte egentligen inte att det var mer än att det ingår i jobbet, bara ytterligare en arbetsuppgift som skall göras. Samtidigt framgår det rätt tydligt av andra reportage att fångarna är objektifierade och avhumaniserade. Det tror jag delvis är en förutsättning för att öht kunna jobba på fängelse oavsett om det handlar om avrättning eller ej.

Summan av det hela att de påvekas inte så mycket som vi vill tro att de gör. Det har jag fortfarande lite svårt att riktigt förstå.
  • Regnig måndag
    Niffan skrev 2012-10-13 09:52:31 följande:
    Jo, jag tror jag är för dödsstraff...hur det ska gå till och vem som ska utföra detta är inget jag tänkt på...men..

Det finns vissa personer som jag tycker inte förtjänar att leva längre...dessa sitter inne och kostar oss skattebetalare en massa massa pengar...tycker inte det är ok faktiskt!

De har skadat/dödat andra människor...

Svår fråga...då jag inte är helt säker på var jag står...men en sak vet jag, DEN som skulle röra mitt barn kommer jag att personligen avrätta, om det skulle behövas...SkrikandesSkrattande

Vad är det då för skillnad mellan dig och den som "rör ditt barn"?
    Jag ser ingen som helst...
  • Regnig måndag
    Niffan skrev 2012-10-13 10:29:39 följande:
    Svårt...
    Nej, den som har mördat ska inte ha en chans till...beroende på vad som hänt förstås!!! 
    Jag tycker inte A.Breivik ska har rätt att leva längre, inte heller den som dödade Engla...inte tycker jag att Hitler, om han skulle ha levt nu, skulle ha haft rätten att få leva...de har utfört dåd som är fruktansvärda!

Att jag skulle skjuta någon, varför?
    Då det säkert finns folk som ställer upp frivilligt...

Men om dessa personer aldrig ska släppas ut... vem ska betala för dem? Du och jag? De lär j kosta en slant att förvara dem tills de blir gamla och dör.

Nej, hämnd gör inte folk till monster...inte alltid...hämnden kan nog vara ljuv också...ett avslut på något.

Men som sagt, jag är inte 100% helt säker på var jag står i dessa frågor...då det finns  många om och men...men ett väldans intressant ämne! 
    Jo det är hämnden som gör människor till monster eftersom de i det ögonblicket glömmer bort att vara mänskliga och väljer att använda sig reptilhjärnan.

Att bara avfärda allt med att det säkert finns någon annan frivillig är en alldeles för lätt utväg i resonemanget, då har man inte tänkt utan vräker bara ut sig det som låter bra och PK.  Det finns de som skjuter andra frivilligt. De sitter inlåsta. Det är inte så vidare smart att återinföra det system vi hade förr i Sverige, att hämta bödeln ur fängelset. Priset för att leva är att döda andra. Not so clever.

Som jag sagt i något av alla inlägg så är en avrättning enormt mycket dyrare än livstids internering.  För jag tror faktiskt inte att du på fullt allvar vill ta bort möjligheterna att överklaga en dom.

Nej, det är svårt att ta ställning. Det som verkar så enkelt vid första tanken visar sig vara oändligt mycket mer komplicerat i verkligheten, oavsett vilken åsikt man har. Men det som är genomgående för de svenskar som vill införa dödsstraff i Sverige är att de inte tänkt på saken särskilt mycket. De verkar mest fundera på hur man kan rättfärdiga hämnd.
  • Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 11:18:46 följande:
    Övervakat Tråkigt, tungt, smutsigt straffarbete med väldigt låg lön Jatack.

Livstidsfängelse med gratis gym, gratis underhållning, gratis mat, gratis städning, gratis boende och gratis sjukvård Nej. Fängelsevistelse ska inte vara trevligt.

Dödsstraff eller tortyr Nej.
    Har du besökt ett fängelse någon gång eller pratat med en fånge själv (inte bara läst på aftonbladet)?
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?