• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • FruLiNi

Aldrig i helvete!

Det är fullständigt vidrigt att ta livet av en människa. Ännu äckligare är det när den "förnuftiga och tillförlitliga" staten gör det.

Att det händer att oskyldiga människor döms till döden är också ett tillräckligt argument.

• LillGris
    maaammaaa skrev 2012-10-13 18:51:59 följande:
    Så om man vägrar arbeta och bara slåss får man väl sitta och sticka yllestrumpor i en isolerad varm cell? Nu var det någon som frågade mig om jag besökt fängelser och jag svarade på det. Vill du som vägarbetare ha andra (fängelsekunder) som gör grovjobbet och du själv avancera till huvudman eller tycker du det är bättre att de studerar till att bli din huvudman?

Nej då hamnar man på isoleringen och det är fan ingen dans på rosor. Jag är inte vägarbetare. Jag är rörmokare. Ite för att jag är dum i huvudet och inte kan läsa upp mig til "nåt bättre" utan för att jag trivs sjukt bra med mitt jobb. Jag hade blivit skogstokig om någon kom och sade att interner skulle utföra mitt arbete och att jag skulle avancera till arbetsledare. Hade jag velat vara arbetaledare hade jag utbildat mig till det. Får jag en f.d fängelsekund som förman blir jag glad. Då fungerar rehabiliteringssystemet precis som det ska funka.
  • maaammaaa

Så länge man kan sjunga finns det hopp. Har man nån att träna kampsport med på någon avdelning är det också helt schysst. Fast sjunga kan man ju göra på en parkbänk mitt i vinternatten också utan vare sig kycklingben eller värmande kylskåp.

• maaammaaa

Jag gillar att dansa bland rosenbuskarna så knappast hamnar jag på isoleringen, dessutom kan jag spela psyksjuk, då får man också gratis gym.

• Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 20:18:15 följande:
    Så länge man kan sjunga finns det hopp. Har man nån att träna kampsport med på någon avdelning är det också helt schysst. Fast sjunga kan man ju göra på en parkbänk mitt i vinternatten också utan vare sig kycklingben eller värmande kylskåp.
    Är du full eller ska jag börja fundera på om jag är det?
    Jag fattar inte ett ord av det du säger...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • PolyPond

Självklart inte. Det är inte en civiliserad påföljd.

• LillGris
    Regnig måndag skrev 2012-10-13 20:21:48 följande:
    Är du full eller ska jag börja fundera på om jag är det?

Jag fattar inte ett ord av det du säger...

jag tror jag fått i mig nån psykadelisk drog eller nåt.. Det här är obegripligt :)
  • Fille88
    Anova skrev 2012-10-13 01:54:48 följande:

Avskräcker straffen personerna i USA?

Kanske inte i Usa , men kolla på Kina så får du se!;)
  • Fille88
    AllraFörstaGången skrev 2012-10-13 02:25:50 följande:
    Såg nyss i expressen om mamman som misshandlade sin 2åriga dotter + limmade hennes händer fast i väggen pga att hon var dålig på att potträna hon fick 99års fängelse. såå jävla rätt!! brottstraffen MÅSTE höjas i sverige! ett sånt straff i sverige hade legat på 15år kanske.. herreguud

*Helt rätt , hade detta hänt här i Sverige så hade hon kanske fått minst 8 års fängelse -.-
  • Fille88
    Ramborg skrev 2012-10-13 08:06:19 följande:
    Dödsstraff är barbariskt och ociviliserat.

Den som inte kan skapa ett liv har inte rätt att ta det från någon annan. Detta gäller även staten.

Och så finns ju alltid risken att en oskyldig blir dömd. Detta är egentligen det enda argument emot dödsstraff som behövs, förutom de principiella och filosofiska ovan.

Fast nu h¨åller jag inte med här,, om en människa ( som i  breiviks fall) helt utan anledning väljer att massmörda ett gäng andra människor så tycker jag att han/hon borde dömas till döden. Vad det gäller breivik så anser jag likadant, han bör avrättas med detsamma, sjuk är han ju inte så han bör dödas för vad han har gjort.
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?