• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • Anghammarad
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 10:13:53 följande:
    Trams. Frihetsberövande är olagligt idag men inte har vi något problem med att sätta folk i fängelse. Kom igen.

Och den första delen av mitt inlägg?

Jag ser dessutom att ganska många av dödsstraffsförespråkarna inte är anhämgare av "öga för öga" bestraffning eftersom de förespråkar ett straff som är grymmare än brottet.

• Regnig måndag
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 10:11:13 följande:
    Överklagan såklart. Prövningar i rätten. Det förändras ju inte. 
    Nej det är klart, det betyder att avrättning fortsätter att vara det absolut dyraste alternativet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-10-14 10:09:50 följande:
    "An eye for an eye makes the whole world blind."
  • Gammelsmurfen

Ja jag tycker dödsstraff ska återinföras i Sverige. Men samtidigt. Man vill ju att gärningsmannen ska lida lika mycket som offrets anhöriga har gjort och det gör man ju inte om man är död. Fast försig. Att veta att man ska dö inom snar framtid känns nog inte så bra. Men det är väl en ganska smärtfri död man dör med en spruta. Nej tortyr borde vi ha. Har ni läst om mordet på Junko Furuta? (OBS! Bildsök inte!) Hennes mördare borde man sakta men säkert skålla till döds.

• oOOo  oOOo
    Regnig måndag skrev 2012-10-14 11:05:37 följande:
    Nej det är klart, det betyder att avrättning fortsätter att vara det absolut dyraste alternativet.
    Varför det?

Överklagan görs idag. Avrättning innebär mindre behov av husrum för de dömda efter att sista instans passerats.

Borde givetvis bli billigare med avrättning. 
  • Regnig måndag
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 11:17:29 följande:
    Varför det?

Överklagan görs idag. Avrättning innebär mindre behov av husrum för de dömda efter att sista instans passerats.

Borde givetvis bli billigare med avrättning. 
    Varför det är dyrare med avrättning än att hålla fångarna inspärrade på livstid?
    Det beror just på att de har rätt att överklaga därför att det är dyrt med alla inblandade, advokater, domare mm. De jobbar inte precis gratis.

Hur mycket dyrare det är vet jag inte men det finns hur mycket skrivet om det som helst.
    Det är så pass mycket dyrare att i Florida (så vitt jag vet) finns det grupper som verkar för att inskränka de rättigheterna.
  • oOOo  oOOo
    Regnig måndag skrev 2012-10-14 11:25:46 följande:
    Varför det är dyrare med avrättning än att hålla fångarna inspärrade på livstid?
    Det beror just på att de har rätt att överklaga därför att det är dyrt med alla inblandade, advokater, domare mm. De jobbar inte precis gratis.
    Men även livstidsdömda kan ju överklaga.

Enda skillnaden är ju att efter sista instans sitter de livstidsdömda kvar och kostar pengar medan de avrättade inte gör det. 
  • Regnig måndag
    Gammelsmurfen skrev 2012-10-14 11:10:45 följande:

Ja jag tycker dödsstraff ska återinföras i Sverige. Men samtidigt. Man vill ju att gärningsmannen ska lida lika mycket som offrets anhöriga har gjort och det gör man ju inte om man är död. Fast försig. Att veta att man ska dö inom snar framtid känns nog inte så bra. Men det är väl en ganska smärtfri död man dör med en spruta. Nej tortyr borde vi ha. Har ni läst om mordet på Junko Furuta? (OBS! Bildsök inte!) Hennes mördare borde man sakta men säkert skålla till döds.

Det är ganska omvittnat att giftinjektion inte är smärtfri, långtifrån. Samtidigt ligger det i sakens natur att det inte går att fråga personerna själv hur de upplevde det.

Att införa hämnd i straffskalorna skulle få oss tillbaka till medeltiden och det tror jag få vill när man tänker efter. Istället borde offer samt deras anhöriga få hjälp med att bearbeta sina reaktioner. Att tänka på hämnd är för dem ganska naturligt men det är inte bra om/när man stannar där.
  • Quickman

Jag kan inte se någon fördel med att ha dödsstraff. Jag ogillar skarpt idén om att ett land har bestämmanderätt om någon ska leva eller inte. det är tydligt bevisat att dödsstraff inte avskräcker; den enda funktionen dödsstraff fyller är att vissa som utsatts för brott känner en viss tillfredsställelse av att deras gärningsman blivit avrättad; detta kommer dock ske på bekostnad av att gärningsmannens familj får lida på grund av dödsstraffet. 

Hämnd ska aldrig vara en avgörande faktor för vårt rättsväsende. Två fel gör aldrig ett rätt.

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?