Anova skrev 2012-10-13 01:40:41 följande:
Tukthus och straffarbete är ju inget nytt precis.. Jag tror att alla i-länder sedan länge sedan länge avskaffade bestraffningen straffarbete/kroppsligt straffarbete (förutom Finland som tog bort tukthus 1975!).
Det enda landet jag kan komma på som har straffarbete är Nordkorea. (och det är ju inte världens trevligaste land precis)
Ne men jag tror ändå att det skulle vara någonting bra, de ger tillbaka till samhället och de lär inte satsa på å åka in igen..
En gång kåkfarare, alltid kåkfarare säger vissa och det ligger ju nåt i det.
Sen småstraff som stöld eller så e en annan femma. Men grova brott ska tas på allvar!
Jag tycker att vårt rättssystem e för jäkligt... Det är för milda straff brottslingar får.
Min granne körde rattfull med 2 barn i bilen, kvaddade bilen såpass så han hamnade på sjukhus och låg i koma, hans son blev så rädd och mår fortfarande dålig över detta så han går hos psykolog sen 5år tillbaka. Vet du vad han fick som straff? Jo de tog körkortet för honom, men han ansökte om att få det tillbaka vilket han fick. Vad lärde han sig utav sitt misstag? Ingenting!
Det stod i tidningen för ett par månader sen att en man körde både olovligt och rattfull mitt inne i centrum i Lidköping runt 11 tiden på fm. Polisen stoppade honom, sedan stoppade de honom i samma bil 2h senare, efter ytterligare 2h så stoppade de honom igen fast denna gången på en moped. Och samma kväll vad gjorde polisen då? Jo de stoppade samma man igen för olovligkörning och rattfylla i samma bil som han körde tidigare under dagen. Och promillehalten var högre för varje gång. Hur kan detta ens hända?