• Fille88

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

Ja som rubriken lyder, ska vi återinföra dödstraff eller inte? Frågar du mig så säger jag direkt ja till dödstraff till enbart vissa grova brott. 

Motivera gärna ert svar!!!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 02:19
    Ursäkta min långa frånvaro hörni, har varit lite borta men är tillbaka nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?
  • Fille88
    MrC skrev 2012-10-13 01:31:13 följande:
    Människor som vill införa dödsstraff står jääävligt långt ner på min lista.

Tråkigt och höra,,,, berätta gärna vrf:)
  • Anova
    Fille88 skrev 2012-10-13 01:48:22 följande:

Asså du har rätt dödsstraff kanske inte minskar brotten, men vi vet ju båda att straffet kan avskräcka. Så på ett och ett annat sätt är det bra med dödsstraff

Avskräcker straffen personerna i USA?
  • SweeneyTodd
    Fille88 skrev 2012-10-13 01:48:22 följande:

Asså du har rätt dödsstraff kanske inte minskar brotten, men vi vet ju båda att straffet kan avskräcka. Så på ett och ett annat sätt är det bra med dödsstraff
    Nej, dödstraff avskräcker inte. Det är fakta.
  • Butterflie
    Anova skrev 2012-10-13 01:40:41 följande:

Tukthus och straffarbete är ju inget nytt precis.. Jag tror att alla i-länder sedan länge sedan länge avskaffade bestraffningen straffarbete/kroppsligt straffarbete (förutom Finland som tog bort tukthus 1975!).
    Det enda landet jag kan komma på som har straffarbete är Nordkorea. (och det är ju inte världens trevligaste land precis)
    Ne men jag tror ändå att det skulle vara någonting bra, de ger tillbaka till samhället och de lär inte satsa på å åka in igen..
    En gång kåkfarare, alltid kåkfarare säger vissa och det ligger ju nåt i det.
    Sen småstraff som stöld eller så e en annan femma. Men grova brott ska tas på allvar!

Jag tycker att vårt rättssystem e för jäkligt... Det är för milda straff brottslingar får.
    Min granne körde rattfull med 2 barn i bilen, kvaddade bilen såpass så han hamnade på sjukhus och låg i koma, hans son blev så rädd och mår fortfarande dålig över detta så han går hos psykolog sen 5år tillbaka. Vet du vad han fick som straff? Jo de tog körkortet för honom, men han ansökte om att få det tillbaka vilket han fick. Vad lärde han sig utav sitt misstag? Ingenting!

Det stod i tidningen för ett par månader sen att en man körde både olovligt och rattfull mitt inne i centrum i Lidköping runt 11 tiden på fm. Polisen stoppade honom, sedan stoppade de honom i samma bil 2h senare, efter ytterligare 2h så stoppade de honom igen fast denna gången på en moped. Och samma kväll vad gjorde polisen då? Jo de stoppade samma man igen för olovligkörning och rattfylla i samma bil som han körde tidigare under dagen. Och promillehalten var högre för varje gång. Hur kan detta ens hända?

• maercs
    Anova skrev 2012-10-13 01:49:35 följande:

Är du säker att ingen rymt?

Vad jag förstod så är det inte särskilt vanligt att någon ens försöker. Knappast någon idé.

• Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:57:55 följande:
    Ne men jag tror ändå att det skulle vara någonting bra, de ger tillbaka till samhället och de lär inte satsa på å åka in igen..
    En gång kåkfarare, alltid kåkfarare säger vissa och det ligger ju nåt i det.
    Sen småstraff som stöld eller så e en annan femma. Men grova brott ska tas på allvar!

Jag tycker att vårt rättssystem e för jäkligt... Det är för milda straff brottslingar får.
    Min granne körde rattfull med 2 barn i bilen, kvaddade bilen såpass så han hamnade på sjukhus och låg i koma, hans son blev så rädd och mår fortfarande dålig över detta så han går hos psykolog sen 5år tillbaka. Vet du vad han fick som straff? Jo de tog körkortet för honom, men han ansökte om att få det tillbaka vilket han fick. Vad lärde han sig utav sitt misstag? Ingenting!

Det stod i tidningen för ett par månader sen att en man körde både olovligt och rattfull mitt inne i centrum i Lidköping runt 11 tiden på fm. Polisen stoppade honom, sedan stoppade de honom i samma bil 2h senare, efter ytterligare 2h så stoppade de honom igen fast denna gången på en moped. Och samma kväll vad gjorde polisen då? Jo de stoppade samma man igen för olovligkörning och rattfylla i samma bil som han körde tidigare under dagen. Och promillehalten var högre för varje gång. Hur kan detta ens hända?

Grannen fick ingen samhällstjänst eller så? Eller fick ta om körkortet och ha det på prov? Utan han fick inget straff och fick tillbaka körkortet rakt av?

Vad jag vet så blir de som stoppas i min kommun  och är rattfulla satta  i arresten. Om man nu sätter honom i arresten, det är ju enkelt gjort genom att göra en "LOB" så kan inte den mannen/kvinnan göra något resten av den dagen/natten.
  • Anova
    maercs skrev 2012-10-13 02:00:27 följande:

Vad jag förstod så är det inte särskilt vanligt att någon ens försöker. Knappast någon idé.

Du pratar du om personer med korta straff eller? 

Jag skulle gissa att personer med längre straff dels har högre benägenhet att rymma och dels har folk utanför fängelset som kan frita dem.

• Butterflie
    Anova skrev 2012-10-13 02:13:20 följande:

Grannen fick ingen samhällstjänst eller så? Eller fick ta om körkortet och ha det på prov? Utan han fick inget straff och fick tillbaka körkortet rakt av?

Vad jag vet så blir de som stoppas i min kommun  och är rattfulla satta  i arresten. Om man nu sätter honom i arresten, det är ju enkelt gjort genom att göra en "LOB" så kan inte den mannen/kvinnan göra något resten av den dagen/natten.
    Han kan ha fått samhällstjänst vet inte.
    Om man ansöker om att få sitt körkort tillbaka och då inte får ett avslag inom ett år efter man blivit av med det så behöver man inte ta om det.

LOB? Men mannen fick blåsa varje gång och de såg då att promillehalten var för hög och att han saknade körkort. men de arresterade honom inte. Det stod inte varflr och det stod heller inte att han hade fått lämna bilen på plats. Men som att han blev stoppad i samma bil 3ggr samma dag så måste de väl nästan ha låtit honom kör i väg i den?
  • AllraFörstaGången

Såg nyss i expressen om mamman som misshandlade sin 2åriga dotter + limmade hennes händer fast i väggen pga att hon var dålig på att potträna hon fick 99års fängelse. såå jävla rätt!! brottstraffen MÅSTE höjas i sverige! ett sånt straff i sverige hade legat på 15år kanske.. herreguud

Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?