• Rainbow Dash

Rengbågsförsök?

Hej, finns det någon annan rengbågsfamilj som sitter och väntar på BIM? Jag var till Storken för en vecka sedan och väntar otåligt. Just nu känns det som om det inte tog men har inte gett upp hoppet.

• Svar på tråden Rengbågsförsök?
  • kvarkensmammor
    AnnaTr skrev 2012-10-23 18:21:32 följande:
    Aha, tack för informationen! Lite svårt med alla förkortningar. 
    Ja det är verkligen många nya begrepp och förkortningar som man måste lära sig. :)

Jag förstår inte riktigt din fråga om Pergotime. Pergotime är en medicin som stimulerar äggproduktionen.
  • AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 18:25:57 följande:
    Ja det är verkligen många nya begrepp och förkortningar som man måste lära sig. :)

Jag förstår inte riktigt din fråga om Pergotime. Pergotime är en medicin som stimulerar äggproduktionen.
    Ja, det ploppar upp nya hela tiden! 

Okej. Vi blev tipsade om ägglossningsspruta förra gången vi var på storken och jag är väldigt osäker på vad detta innebär.  
  • kvarkensmammor
    AnnaTr skrev 2012-10-23 18:30:25 följande:
    Ja, det ploppar upp nya hela tiden! 

Okej. Vi blev tipsade om ägglossningsspruta förra gången vi var på storken och jag är väldigt osäker på vad detta innebär.  
    Okej, en ägglossningsspruta kan man ta för att få bättre tajming på inseminationen. Vissa tar det tillsammans med Pergotime, andra i ostimulerad cykel. Sprutan tar man ca 36 timmar före insemination. Vanligtvis avgör man med ett vaginalt ultraljud när man bör ta sprutan.

Vi har bara tagit ägglossningsspruta i samband med IVF, men ångrar lite att vi inte gjorde det när vi inseminerade eftersom vi tror att vi inte lyckades delvis på grund av dålig tajming.
  • AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 18:35:07 följande:
    Okej, en ägglossningsspruta kan man ta för att få bättre tajming på inseminationen. Vissa tar det tillsammans med Pergotime, andra i ostimulerad cykel. Sprutan tar man ca 36 timmar före insemination. Vanligtvis avgör man med ett vaginalt ultraljud när man bör ta sprutan.

Vi har bara tagit ägglossningsspruta i samband med IVF, men ångrar lite att vi inte gjorde det när vi inseminerade eftersom vi tror att vi inte lyckades delvis på grund av dålig tajming.
    Okej. Tar man alltid ägglossningsspruta i samband med IVF?

Hade ni svårt att hitta ägglossningen med ägglossningstesten? Hur många inseminationer gjorde ni innan ni började med IVF? Grattis till bebis i magen förresten!!!  Vi har gjort fyra inseminationer och hittat den glada gubben varje gång men på olika cykeldagar så  jag vet inte om det kan klassas som att ha svårt att tajma ägglossningen. 
  • werty
    LiveYourDreams skrev 2012-10-23 17:33:14 följande:
    Werty: hur gjorde ni när ni betalade triangeln? Förde ni bara över? Hur märkte ni pengarna?

De ville att man gjorde en överföring till det konto som angavs på hemsidan, under viktiga upplysningar eller nåt sånt och att det märktes med personnummer och namn. Bra att svenska kronan är stark nu! :)
  • LiveYourDreams

Werty: förde ni över kostanden + provtagningen? Tänkte passa på imon, svenska kronan står ju asbra nu :)

• kvarkensmammor
    AnnaTr skrev 2012-10-23 19:06:34 följande:
    Okej. Tar man alltid ägglossningsspruta i samband med IVF?

Hade ni svårt att hitta ägglossningen med ägglossningstesten? Hur många inseminationer gjorde ni innan ni började med IVF? Grattis till bebis i magen förresten!!!  Vi har gjort fyra inseminationer och hittat den glada gubben varje gång men på olika cykeldagar så  jag vet inte om det kan klassas som att ha svårt att tajma ägglossningen. 
    Ja i samband med IVF tar man ägglossningsspruta. Samtidigt som man tar sprutorna som gör att äggen produceras så tar man sprutor för att hindra ägglossning, fram till att äggen utvecklats tillräckligt då man tar ägglossningssprutan för att sedan göra ägguttaget vid rätt tidpunkt.

Vi har aldrig haft svårt att hitta ägglossningen med ägglossningstest, min fru är väldigt regelbunden. Däremot har vi inseminerat vid tre olika dagar i förhållande till när vi fått glad gubbe (samma dag, dagen efter och två dagar efter) och alltid fått veta att det är perfekt tidpunkt när de gjort VUL på kliniken.

Vi har gjort sju inseminationer och en IVF (ett ET och ett FET).

Tack för grattiset! Hoppas ni också plussar snart! Står ni i kö i Sverige också?
  • Skevis
    AnnaTr skrev 2012-10-23 18:08:57 följande:
    En fråga angående Pergotime.. Innebär detta hormoner och ägglossningsspruta? jag känner att jag har så dålig koll så jag vill gärna ha lite råd! :) 

Jag äter Pergotime inför mina inseminationer, har gjort 2 med pergo.
    Jag får äta en ½tab cykeldag 5-9. (Vissa får fler såkallad enkel och dubbeldos. Vilken cykeldag verkar oxå variera)

Pergon ska boosta ett hormon som kallas FSH, det hormon som hjärnan skickar till äggstockarna för att äggblåsorna (Follikerna) ska utvecklas och börja producera östrogen. En eller flera folliklar blir dominant och ägget mognar sedan.
    Det är ju östrogenet som sedan ser till att man får en snabb LH ökning vilket ger ägget en sista knuff att mogna och sedan lossa. Därför tar det ett dygn efter glad gubbe att ha ÄL.

Vi tar ingen ÄLspruta i samband med Pergon MEN har en utskriven på recept ifall vi tror att vi kommer pricka in en helg och ej vill missa tillfället. Vår läkaren tyckte inte man skulle ta den i första hand utan försöka baka i "naturlig cykel".  Det är ju HCG hormon i den om jag fattade läkaren rätt, den ska göra att ägget lossar men även lura kroppen att den är gravid som hjälp på traven, därför får man utslag på gravtest i upp till 10 dgr efter med den trots att man inte är gravid.

Umeå inseminerar alltid ca 24h efter glad gubbe, precis vid "släppet". Det kan ju ta 24h för spermierna att hitta ägget och då ägget endast lever 24h men spermierna längre så är det bra att inseminera dagen för glad gubbe men helst dagen efter.
    DI försök nr 3 - BIM 3-6/11
  • Skevis
    Infiniity skrev 2012-10-23 01:14:40 följande:
    Skevis - jag håller tummarna hårt hårt för att vi båda plussar :D

Solig  Ja gulla med ägget nu och prata med det under färden så det vill fästa och komma och bo hos er {#emotions_dlg.flower}

Frun ligger under mitt täcke innan vi ska sova och pratar med min mage, eller viskar ska jag säga, vet inte vad som sägs Skrattande Hon har förövrigt börjat luta mycket åt att kalla magen för henne......!?!
    Är det ett tecken? haha..
  • Skevis
    schtajn31 skrev 2012-10-23 16:15:18 följande:
    Werty - Har faktiskt ingen aning om vart den ligger i Göteborg, men borde ju va den ni varit på då isf. Kan ju inte finnas så många ivf kliniker där? Rätta namnet är ju nordic ivf center såg jag nu Skevis - Tror vi har över ett år kvar i kön, men är inte helt säker (sambon som har koll :p)

Oj vilken kötid, är det billigare med försök hos er?
    Vad kostar DI och IVF?
Svar på tråden Rengbågsförsök?