• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 21:40:43 följande:
    Är han dömd för ett brott kan du kolla genom att ta reda på hans personnummer. Har du namn och adress kan du få det via skattemyndigheten, sedan kan du kolla upp vad han är dömd för och ev. andra domar, skatteskulder mm så att du vet vad du ger dig in på.

Skulle nog vara lite försiktig.
    Även om det är skumt att hon inte ville tala om varför du skulle passa dig för honom.    
    Måste man ringa runt till alla tingsrätter eller finns något centralt register över dömda personer,  som allmänheten har tillgång till?
  • GirlIKnow
    Anonym skrev 2012-08-29 23:19:58 följande:
    Gäller det alla brott? Skulle du låta en dömd pedofil sitta barnvakt om denne redan sonat sitt brott? 
    Är det en nittonårig kille som har legat med sin 14-åriga flickvän och fått en arg mamma efter sig, ja - då skulle jag låta grabben sitta vakt åt mina framtida barn.
    En 53-åring som har suttit och kladdat på något stackars barn, honom skulle jag gå efter, och då skulle jag med bli intern, skulle inte ha ett uns av ångest eller dåligt samvete och skulle med stolthet i ryggen säga att jag sitter för att jag gjort något bra.
    Ska man akta sig för mig då?

Däremot måste man se saken lite realistiskt, bara för att du har suttit på kåken så innebär det inte att du är en elak person som alla måste passa sig för hela livet. Så trångsynt är iallafall inte jag.

• Anonym (Lyckligt gift)
    Anonym skrev 2012-08-29 23:28:02 följande:
    Måste man ringa runt till alla tingsrätter eller finns något centralt register över dömda personer,  som allmänheten har tillgång till?
    Eh..nej. det skulle göra livet alldeles för kul för "allmänheten".

Men så här gör man:

kriminellt.com/sample-page/
  • Anonym

TS, tänk efter nu! Killen har begått någon form av grovt brott, annars hamnar man inte i fängelse i 6 år (som någon skrev - förmodligen dömd till mer eftersom få sitter hela tiden ut). Varför i hela friden vill du träffa honom ensam, 50 mil hemifrån, i hans lägenhet?! Ge mig ett enda skäl till att inte träffas på neutral mark först och se vad som händer? Detta oavsett hans fängelsevistelse!

Jag håller även med dem som skriver att OM det handlar om typ ekobrott eller liknande, skulle han förmodligen berätta det illa kvickt så att du inte skulle få för dig att det var misshandel/mord/våldtäkt/alltihopa. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 23:25:50 följande:
    Jag uppfatttade det som att han suttit av 6  år,   vilket tyder på ett ännu längre straff,   Av någon anledning får många  "rabatt"   på  tiden de ska sitta.   Man får avverka två tredjedelar av straffet,  visst.   Om de skött sig ?

Ja det stämmer att man sitter två tredjedelare..
    Men denna kille kanske hade ett straff på säg 2 år först men sen kanske var med i slagsmål på kåken,
    då blir man ju dömd till mer...

• Anonym (essi)
    Anonym skrev 2012-08-29 23:28:02 följande:

man måste ringa den TR där domen utfärdats. det kan driva en till vansinne emellanåt...
  • Anonym
    GirlIKnow skrev 2012-08-29 23:28:39 följande:
    Är det en nittonårig kille som har legat med sin 14-åriga flickvän och fått en arg mamma efter sig, ja - då skulle jag låta grabben sitta vakt åt mina framtida barn.
    En 53-åring som har suttit och kladdat på något stackars barn, honom skulle jag gå efter, och då skulle jag med bli intern, skulle inte ha ett uns av ångest eller dåligt samvete och skulle med stolthet i ryggen säga att jag sitter för att jag gjort något bra.
    Ska man akta sig för mig då?

Däremot måste man se saken lite realistiskt, bara för att du har suttit på kåken så innebär det inte att du är en elak person som alla måste passa sig för hela livet. Så trångsynt är iallafall inte jag.

Men när 53-åringen avverkat sitt straff skulle du låta honom passa dina barn? Han har ju då sonat sitt brott och du är inte trångsynt. Eller?
  • Baginbox
    InfinityPoint skrev 2012-08-29 22:45:04 följande:

Det var för inte så länge sedan en tråd skriven av en tjej som ville förklara varför hon var tillsammans med en tuff MC-kille. Hon gillade att han var hård och kunde försvara henne med våld om det behövdes. Han levde tydligen på att driva in skulder. Hon kunde inte heller förstå att nåt var fel, och kunde inte tänka sig att vara tillsammans med en vanlig tråkig kille. Kanske samma troll?
    Ja, jag engagerade mig i den också... Fan vilken inflation det gått i dessa trådar. Jag vet iofs inte om just den var trolltråd men sedan dess har de kommit en masse. Man kanske ska ge fan i såna trådar men samtidigt så kanske just den man kanske skulle kunnat göra nytta i var den man struntade i. Det är som om brandkåren skulle strunta i det riktiga brandlarmet för det varit för många falsklarm en vecka. Fast å andra sidan, måste man bry sig om, varför bryr man sig om att ens försöka ge en input från ens egen livserfarenhet och synvinkel? Alltför många är så självcentrerade ändå så att hur många trådar de än skapar kommer de ändå aldrig att ändra sin redan bestämda åsikt. Alla kan ju inte lära något av andras misstag, somliga måste göra dem själva.

Undrar hur det gick för henne, om det nu var på riktigt...
  • Baginbox
    Anonym skrev 2012-08-29 23:05:11 följande:

Händer ingenting med en person under 6 år på anstalt?   De intagna  har en tendens att lära sig av varandra.....
    Redan inlärda beteenden befästs och förstärks.
  • GirlIKnow
    Anonym skrev 2012-08-29 23:31:16 följande:
    Men när 53-åringen avverkat sitt straff skulle du låta honom passa dina barn? Han har ju då sonat sitt brott och du är inte trångsynt. Eller?
    Du behöver nog läsa mitt tidigare inlägg igen.
Svar på tråden "akta dig för honom!"