• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Karinso
    Anonym skrev 2012-08-29 22:20:53 följande:
    ALLVARIGT TS VILL DU DÖ? HAR DU DÖDSLÄNGTAN??????? HAR DU LÄST OM ALLA MORD SOM SKER EX MARINA HON TRÄFFADE EN OKÄND MAN FRÅN CHATT. OCH DU SKA TRÄFFA EN BROTTSLING!!!!! SNÄLLA TA DITT FÖRNUFT TILLFÅNGA GENAST!!!!!!!!!

• Anonym (psykolog)

Jag har flera kvinnor som varit tillsammans med patologiska lögnare/psykopater. Om de hade lyssnat på liknande varningssignaler som de du får hade de i dag inte suttit hos mig, med stora ekonomiska och känslomässiga problem.

Tag kontakt med hon som varnade dig, och se vad hon har att säga. Med stor sannolikhet vill ju inte han att du ska lyssna på henne, eftersom hon har en hel del fakta om honom. 

• saradunboll

Har bara läst ditt första inlägg och baserar mitt svar på det. Jag hoppas verkligen att du tar till dig det jag skriver!!!

Åk inte dit. Vill du träffa honom så be honom komma till dig, åk inte 50 mil till en person du aldrig träffat, som dessutom har ett sådant förflutet. Det kan tyckas självklart för vem som helst. Du vet inte alls vem som kommer och möter dig och du har ingen att vända dig till om något skulle hända, speciellt inte innanför hans lägenhetsväggar.
    Dessutom skriver du att du är osäker. Där har du svaret, åk inte dit!  

Jag vet också av erfarenhet tyvärr hur många som suttit i fängelse är, de är manipulativa och bra på att säga det man vill höra och charmar väldigt lätt, men de har en annan sida med. Har själv hamnat i jobbig situation och har ofta tänkt att jag skulle velat gjort annorlunda, att någon skulle skakat om mig lite... Hade jag kunnat säga till mig själv för flera år sedan att inte lita på någon exkriminell så hade jag gjort det, därför säger jag det till dig nu och hoppas att det hjälper.. jag var i samma ålder som dig då, vilket gör att jag verkligen ville skriva detta...    

• Anonym (psykolog)
    saradunboll skrev 2012-08-29 22:22:53 följande:
    Har bara läst ditt första inlägg och baserar mitt svar på det. Jag hoppas verkligen att du tar till dig det jag skriver!!!

Åk inte dit. Vill du träffa honom så be honom komma till dig, åk inte 50 mil till en person du aldrig träffat, som dessutom har ett sådant förflutet. Det kan tyckas självklart för vem som helst. Du vet inte alls vem som kommer och möter dig och du har ingen att vända dig till om något skulle hända, speciellt inte innanför hans lägenhetsväggar.
    Dessutom skriver du att du är osäker. Där har du svaret, åk inte dit!  

Jag vet också av erfarenhet tyvärr hur många som suttit i fängelse är, de är manipulativa och bra på att säga det man vill höra och charmar väldigt lätt, men de har en annan sida med. Har själv hamnat i jobbig situation och har ofta tänkt att jag skulle velat gjort annorlunda, att någon skulle skakat om mig lite... Hade jag kunnat säga till mig själv för flera år sedan att inte lita på någon exkriminell så hade jag gjort det, därför säger jag det till dig nu och hoppas att det hjälper.. jag var i samma ålder som dig då, vilket gör att jag verkligen ville skriva detta...    
    Lyssna och lär, så slipper du mycket tråkiga erfarenheter.
  • Anonym (Inna)

Måste bara tillägga att det är Sverige... Här får man längre straff för skattebedrägeri än våldtäkt,*typ*Tungan ute så de behöver inte alls va nå allvarligt, men fråga verkligen honom först varför han suttit inne, o ta kanske med en kompis när du åker upp. Ni kan ju bo på vandrarhem eller liknande. Glad

• Exoplanet

Om det här är på riktigt så undrar jag om du har bott i Mumindalen de senaste åren.

Det är så jävla dumt att storknar. Det kan inte vara på riktigt om du inte har någon form av diagnos. Vem vid sina sinnens full bruk skulle åka och träffa en man efter att ha fått den infon?

Två år är ett skämt i det här sammanhanget. Man är inte kriminell vissa delar av dygnet och snäll och "genuin" resten av tiden. Om man får ett straff i den klassen är man kapabel till handlingar som säger det mesta man behöver veta om någons personlighet för att backa ur.

• Anonym

Ärligt talat. En vilt främmande människa är orolig nog att kontakta dig för att varna dig för den här mannen. DU vet också att han suttit inne ett väldigt långt straff (i svenska mått iaf). Det betyder att vad han än gjort så var det förmodligen något rejält illa. Han har redan nu, trots att uppenbart försöker charma och smickra dig på alla vis, gett dig några dåliga vibbar. Som att slänga ur sig att kvinnor haft horutstyrslar på sig. Du har aldrig träffat den här mannen. Du har absolut ingenting som binder dig till honom. Och ändå tänker du åka 50 mil hemifrån, helt utan säkerhet till den här främlingen. 

Det är fan så man skäms över sitt kön ibland. Tro fan att man varenda dag läser här på FL om kvinnor som blir misshandlade och stannar hos männen. Tydligen väljer de ju aktivt i vissa fall att riskera att hamna i den sitsen! Visst fan måste man chansa iböand här i livet, men man tar väl för helvete och väger nackdelar mot fördelar när man tar beslut. Man reser inte iväg 50 mil till en främling som suttit 6 år i fängelse och som andra kvinnor varnar en för. Inte om man har någon överlevnadsinstinkt. Kom för fan inte och tyck synd om dig själv om ett par månader och säg att du aaaaaldrig hade kunnat tro det om honom.  

• mar0der

Åk om du vill, men snälla, snälla, snäääääälla gnäll inte ut i Aftonbladet eller någon annan oseriös blaska om hur synd det är om dig om du blir bedragen eller till och med misshandlad, pga att du låtit dina osäkra känslor och behov av bekräftelse gå före sunt förnuft!

Svar på tråden "akta dig för honom!"