• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym (bye bye)

Sex år i fängelse? En enda dom eller är det flera olika som resulterat i denna fängelsetid?

Jag hade inte åkt. Fängelse samt att någon varnar mig för honom räcker mer än väl för att jag ska dra öronen åt mig.

• Anonym (bye bye)
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 20:13:17 följande:
    Har pratat lite mer med honom nu...han vill att jag åker till honom nu på fredag och sover över tills måndag morgon. Jag sa ja men är fortfarande lite osäker. :(

Tror jag ska höra ändå vad det är han suttit inne för innna jag bokar biljetterna.

Jag hade begärt att få information så att jag kunde hämta ut domarna och själv läsa vad han gjort och blivit dömd för.
  • Wittra

Alltså om det där med att aldrig träffas hemma hos någon första gången, när jag var 18 hade jag haft kontakt över lunar ( jajaja, vet fjortissajt) med en kille i nära två år. Han bodde 60 mil bort. När jag väl hade fått studentlägenhet i grannstaden så föll läget sig så att han ville åka ifrån sin stad och jag hade det ensamt. Han kom på besök o stannade över helgen. 

i efterhand har jag naturligtvis tänkt på hur fel det kunde gått, min nuvarande sambo blev förskräckt när jag berättade om detta.

MEN, den här killen hade iofs inte suttit inlåst på anstalt i 6 år. Det är ju en ganska avgörande grej....Men min poäng är att det inte ALLTID livsfarligt att träffa någon. Däremot ska man känna in läget, kommunicera LÄNGE med varandra och som sagt , inte upprepa mitt misstag, att mötas på hemmaplan!  

• Wittra
    Anonym skrev 2012-08-29 21:18:40 följande:
    Men du skriv mer med den där tjejen.. är hon "bara ett psyk" så säger hon väl inget men försök få kontakt med hon och berätta att du har planer på att åka dit och se vad hon säger :)

Han är 35 men hur gammal är du TS ?? du verkar inte vara över 18?

hör mer med han vad han egentligen setat inne för, visst han kan ha utvecklats osv men för ditt eget bästa ts..
    Hon är tydligen 25.....? får också känslan av att hon är väldigt ung, i tidiga tonåren. 
  • Anonym (allvarligt!)

Har han suttit 6 år i fängelse så är det ett mycket allvarligt brott han blivit dömd för. Det är inte heller omöjligt att han egentligen har blivit dömd till 8-10 år men fått straffet sänkt.

Så långa fängelsestraff får man bara för mord i princip...kanske för riktigt grova rån och narkotikabrott också.

• Anonym (allvarligt!)

På det tjejen skrev till dig får vibbarna att risken är stor att han våldtar och misshandlar dig.

• Anonym

Är han dömd för ett brott kan du kolla genom att ta reda på hans personnummer. Har du namn och adress kan du få det via skattemyndigheten, sedan kan du kolla upp vad han är dömd för och ev. andra domar, skatteskulder mm så att du vet vad du ger dig in på.

Skulle nog vara lite försiktig.
    Även om det är skumt att hon inte ville tala om varför du skulle passa dig för honom.    

• Anonym (Stjärnfall)

TS! Du MÅSTE fixa fram domen och se vad han har gjort. Har han suttit i fängelse i sex år? Kanske han fick tolv, men var ute efter sex? Jag får fan ångest av att läsa hur du beskriver honom. Folk som är överdrivet charmiga kan mycket väl vara narcissister och psykopater. Typiska drag för dem är att de vet exakt vad de ska säga, hur de ska uppföra sig och vilka knappar de ska trycka på för att få partnern att känna sig jävligt speciell. Du sa att han skulle fixa en överaskning till dig, och att han vill att du ska sova där i tre nätter första gången ni träffas. Han vill kontrollera dig och situationen. Du är beroende av honom som besökare i hans stad/hem.

Jag är nästan säker på att om du känner obehag, eller bara får dåliga vibbar när ni träffas, så kommer han ändå att kunna övertala dig att stanna kvar. Du kommer att gå med på det med en klump i magen, och sen är det han som bestämmer och du är i hans våld.

Jag säger inte att det ÄR så han är, men jag får den känslan när du beskriver honom, för det stämmer jävligt mycket överens med en psykopat jag kände (som tog min fru ifrån mig, och sen gjorde livet mycket surt för henne).

Det enda jag vill är att du inte ska göra något förhastat. Att bestämma i förväg att du ska bo där hela helgen är inte sunt, och rent ut sagt jävligt omoget från er båda. Var för fan lite vuxen nu och fatta vettiga beslut. Du har all tid i världen på dig att lära känna honom i lugn och ro utan att behöva åka dit och sova över. Visar det sig att han är en toppenkille så kommer du att inse det till slut, och då är det bara att köra. Men ta det lugnt!

...och begär ut papperna på honom från polisen! Du kan få det på mejl från dem, och det går snabbt om du har tur.

Lycka till!

• roseannedeLeon

Som sagt, folk har fördomar !
    Jag tycker att du ändå har en utväg därifrån ifall något skulle hända dig, en kompis som kan ställa upp att hämta dig tex.
    Visst han kan ha gjort något allvarligt men förtjänar en andra chans, han kanske lärde sig utav sina misstag eller så visar han sig att vara en idiot då åker du bara hem !

Va rädd om dig :)

• elinville

Jag hade aldrig åkt dit ensam, isf hade jag tagit med en kompis om jag överhuvudtaget hade åkt.. Men det är nu jag säger så, som nojjig 32-årig tvåbarnsmorsa. För 10 år sen hade jag åkt utan tvekan ;Men de säger man blir klokare med åren

Maja 0707, Malte 1002
Svar på tråden "akta dig för honom!"