• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • YummyMami
    Anonym skrev 2012-09-07 07:41:35 följande:
    Du har fullkomligt rätt. Enligt forskning så går alkolism i arv. Jag kommer med från en trasig familj (även kallad maskrosbarn), dock inte misshandel (tack och lov) men med missbruk och sexuella händelser mot barn. Min pappa var själv utsatt för en alkoliserad pappa, alla min pappas brödrar är alkoholister med, de flesta har avlidit pga alkohol och droger. Även min pappa. Från 7 barn så är finns det bara två kvar idag, varav en av dom är nära slutet nu. Jag och min syster bröt det mönstret med. Vi är nyktra (men kan givetvis gå ut med vänner och ta ett glas eller fler nån gång. Men vi har lovat att våra barn inte ska uppleva det vi fått som barn. Vissa människor förstår ute sådant. Det går som i ett mönster. Tyvärr så är alkolism ärftligt och även en sjukdom. Vad glad jag blir av att höra att du "klarat" dig bra, trots dina omständigheter. Strakt att bryta det. Det är inte lätt att vara ett maskrosbarn.

Men tror inte det är genetiskt ärftligt som sjukdom, utan mer av sociologisk natur, lite som hur man firas jul, tex samma mat verkar gå i arv. Det mamma gjorde, följer till dottern och det pappa gjorde följer till sonen.

Så av din berättelse så drack farfar, pappa och son. Hur var det med mormor, mamma och du-syster?
  • Anonym
    YummyMami skrev 2012-09-07 08:08:36 följande:
    Men tror inte det är genetiskt ärftligt som sjukdom, utan mer av sociologisk natur, lite som hur man firas jul, tex samma mat verkar gå i arv. Det mamma gjorde, följer till dottern och det pappa gjorde följer till sonen. Så av din berättelse så drack farfar, pappa och son. Hur var det med mormor, mamma och du-syster?

Morfar dog när jag var nyfödd, mamma dog när jag var fem, mormor smyg-dricker. Resten av släkten har jag aldrig träffat.
  • Anonym
    Nice skrev 2012-09-07 07:12:54 följande:
    Om jag säger såhär,,,

Min farfar var alkoholist, min pappa och min ena farbror är alkoholist.
    Min morfar var en mycket sträng och kontrollerande man, min mamma träffar först en
    man som misshandlar och är svartsjuk sen träffade hon min pappa som misshandlade min mamma psykiskt och fysiskt. Fram tills denna sambon jag har nu
    så har jag bara varit ihop med män som har misshandlat mig främst psyksikt och kränkt mig på olika sätt.
    Min pappas nuvarande fru levde tidigare med en man som misshandlade och kränkte henne och som var alkoholist.
    Nu på äldre dagar har min pappa lungnat sig med både det ena och det andar.
    Och när jag ser på min övriga släkt och andra människor så kan man tydligt se mönstret. Har man en
    förälder med avikande beteende så går det gärna igen (sociala arvet). Har en väninna som är glad för att handla
    och shoppa och kommer på senare när hon handlat att OJ va dyrt det blev och ganska onödiga saker, och vad har hennes dotter problem med? JO Shoppoholic eller hur det nu stavas. Varför blir det då så här? Jo för det är ett beteende man känner igen och som man har sett sedan liten och då dras man instinktivt till det.

Jag har en styvson som lik mitt ex, kränker sin flickvän, är svartsjuk och kontrollerande och kräver att kvinnan ska göra det mesta i hemmet. Vi kan ta en ny diskussion när deras små barn blir större och hon ska ut i arbetslivet igen och börjar träffa folk. Slår vad om att han kommer bli sjukligt svartsjuk och förr eller senare kommer han att slå henne. Då han inte har lika mycket koll på var hon är och vem hon träffar och pratar med på dagarna

Mycket tragiskt, uttrycket ränderna går aldrig ur en Zebra stämmer. Så som man växt upp dit dras man. Visst går det att bryta mönstret men det krävs enormt mycket.

Jag har äntligen brutit mönstret, jag gör allt för att fostra min söner till omtänksamma unga män och pratar ständigt om hur man ska behandla varandra i samhället. Nu när jag har en ny relation så hoppas jag att de ser att det är så här man ska behandla varandra med ömsesidig respekt. Och hör eller ser jag 1 enda gång mina söner kränka sina flickvänner, då kommer jag att ta ett allvarligt samtal med dem.

Här är inte zebran randig längre, hahhaSolig

Du har alldeles rätt men du generaliserar med hur det har varit i din familj. Era värderingar och åsikter har lett fram till de resultaten (som du också skriver, "Så som man växt upp dit dras man...")
    Det är absolut inget ovanligt att alkoholismen hoppar över en generation. Just för att ungarna har haft ett helvete.
    Funderar fortfarande på tjuverierna haha *glöm
  • Anonym (Ta det lugnt!!!)
    YummyMami skrev 2012-09-07 08:08:36 följande:

Men tror inte det är genetiskt ärftligt som sjukdom, utan mer av sociologisk natur, lite som hur man firas jul, tex samma mat verkar gå i arv. Det mamma gjorde, följer till dottern och det pappa gjorde följer till sonen.

Så av din berättelse så drack farfar, pappa och son. Hur var det med mormor, mamma och du-syster?

Har hört/läst att det faktiskt också är genetiskt ärftligt. Alltså att de rent påvisat en "missbruksgen" som ökar risken att fastna i missbruk.
  • talulah gosh
    Anonym (Ta det lugnt!!!) skrev 2012-09-07 20:39:43 följande:

Har hört/läst att det faktiskt också är genetiskt ärftligt. Alltså att de rent påvisat en "missbruksgen" som ökar risken att fastna i missbruk.
    Stämmer till viss del:
    www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/”det-går-att-hitta-generna-bakom-alkoholism”-3417 (tog första bästa länk men det finns massa mer) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-31 02:29:25 följande:
    Ja, han kanske har jobbat som kock i några år, skitbra mat? Haft tid att läsa böcker och utklassar gemene man intellektuellt? Han kanske samtidigt studerade juridik och har fått en enorm insikt i psykologi. För att inte tala om den härligt fräscha kroppen som denne helnykterist har efter 6 år i gymmen.
    Ja, varför indeed...
  • abingdon

Har inte last mer an nagra sidor tillb aks och kunde inte hitta svar..

-TS, ge oss lite uppdatering! Vill ju veta hur det gick for dig :)

• Lapsang

Abigdon: hon hade en lyckad helg, så hon drog slutsatsen att det då är avgjort att olyckskorparna hade fel och han är en hyvens kille. Darwin awards!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-31 02:29:25 följande:
    Ja, han kanske har jobbat som kock i några år, skitbra mat? Haft tid att läsa böcker och utklassar gemene man intellektuellt? Han kanske samtidigt studerade juridik och har fått en enorm insikt i psykologi. För att inte tala om den härligt fräscha kroppen som denne helnykterist har efter 6 år i gymmen.
    Ja, varför indeed...
  • Anonym

Hon har säkert fallit offer för psykopatens gärnigar. Svårt och svara om man inte är vid liv eller är psykiskt fängslad

• maaammaaa

Eller så har hon struntat i olyckskorparna. Eller så hade olyckskorparna rätt och hon vill inte ge dem den glädjen och få mer åsikter. Typ vad var det vi sa.

Svar på tråden "akta dig för honom!"