• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym

Min spontana tanke var direkt att lyda tjejens råd. Jag dömmer inte folk. Min mamma är tillsammans med en snubbe dom suttit inne 7 år för diverse saker, men han är nog en av de snällare killar jag har träffat. Jag reagerade nog starkast på att en främmande skrev så till dig. Oavsett om hon är en idiot eller inte, så känns det ju dumt att chansa efter en sån varning + hans förflutna. Det finns fler fiskar i sjön, ge fan i att åka dit.

• kara84
    Anonym (xx) skrev 2012-08-30 07:55:59 följande:

Nä ok så folk gör inte dumma och onödiga saker när de är påverkade av olika typer av droger, vilken värld lever du i???
    Men varför försvarar du hans misshandeldom? Du har gett honom en andra chans och valt att leva med honom. Du är en vuxen människa och kan ta vilka risker du vill. Men måste du för den skull bagatallisera hans brott?
  • Anonym (xx)
    kara84 skrev 2012-08-30 08:40:57 följande:
    Men varför försvarar du hans misshandeldom? Du har gett honom en andra chans och valt att leva med honom. Du är en vuxen människa och kan ta vilka risker du vill. Men måste du för den skull bagatallisera hans brott?
    Om du läser vad jag svarat på så kanske du inser att jag opponerar mig mot påståendet att folk inte gör dumma saker på fyllan mer än dem som "saknar spärrar". Jag försvarar ingenting mer än min rätt att få vara tillsammans med den jag älskar oavsett hans förflutna.
  • EvelinasSyster

Fan inte konstigt att det är så många tjejer som blir misshandlade av sina män när folk är så här jävla korkade. Inte bara ts tydligen för tråden dräller ju av "samma sak hände mig och jag åkte ändå och han var dum i huvdet och misshandlade mig". Herregud, jag blir ju fan mörkrädd över hur mänskligheten ser ut när folk är så satans naiva... Tydligen inte svårt att vara misshandlade psykopat i dagens Sverige, det verkar ju vara karaktärsdrag som är attraktiva. Nä kan inte förstå. Kan ju bara hoppas att alla såna inlägg i tråden också är påhitt för att TS inte ska åka. Kan bara inte tro att folk kan vara så korkade.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Pirum
    Anonym (Osäker) skrev 2012-08-29 20:13:17 följande:
    Har pratat lite mer med honom nu...han vill att jag åker till honom nu på fredag och sover över tills måndag morgon. Jag sa ja men är fortfarande lite osäker. :(

Tror jag ska höra ändå vad det är han suttit inne för innna jag bokar biljetterna.
    Ja, och inte enbart hans version utan se till att skaffa dig ett ex av domen. Om han är genuint mån om dig och en normalt tänkande människa så förstår han varför du behöver hans namn och personnummer för att se vad det är han är dömd för innan ni träffas. Så att du kan känna dig trygg. 

Om han har gått vidare och blivit en ny människa gäller det att han kan stå för vad han har gjort inför dig, utan att bli arg över att du frågar och utan att bortförklara sig. 

Är det förresten någon mer än jag som tycker att det är skumt att killen inte vill följa nätdejtingens a och o och träffas offentligt först utan istället bjuder hem en vilt främmande människa att sova över en helg? Innan han ens kan vara säker på att persnomkemin stämmer irl? 

Och ts, fråga dig varför du ens tänker tanken på att åka och sova hos honom. Är du inte rädd om dig? Värdesätter du dig inte överhuvudtaget? Eller lever du inte i riktigt samma verklighet som normala människor? Upplys mig gärna för jag förstår inte hur du kan vara så naiv. 
  • sextiotalist

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men mitt tips är att ni första gången träffas på neutral plats, inte sover över hos varandra. Detta oavsett bakgrund.

Att åka 50 mil till en främmande person, sova över, utan att känna personen tycker jag är totalt vansinnigt. 

• Ramborg
    Anonym (xx) skrev 2012-08-30 08:43:16 följande:
    Om du läser vad jag svarat på så kanske du inser att jag opponerar mig mot påståendet att folk inte gör dumma saker på fyllan mer än dem som "saknar spärrar". Jag försvarar ingenting mer än min rätt att få vara tillsammans med den jag älskar oavsett hans förflutna.

Om man gör SÅ dumma saker på fyllan, då har man fel på spärrarna. Du kan rationalisera hur mycket du vill för att slippa inse det här om den du älskar, men det betyder inte att en vanlig hygglig kille gör hur dumma saker som helst på fyllan.
    42.
  • kara84
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 10:18:46 följande:

Åh vad skönt det måste vara att sitta framför datorn och döma folk och önska lycka till åt höger och vänster. Du har ingen aning om hur jag lever mitt liv, att han har en son, en familj som älskar honom och som har funnits där och stöttat hononm, att människor i ens omgivning som kan såra en och provosera så till den milda grad att det tillslut spricker och man gör ngt som man får ångra resten av livet. Välkommen till verkligenheten och tack, du skulle älska att leva det livet jag gör.
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 10:42:12 följande:

Kan hålla med om att man själv kanske har/skulle ha rynkat på ögonbrynen åt någon som blir tillsammans med en fd brottsling men i detta fall har jag gått på personligheten och den trygghet som han utstrålar och gett honom en ärlig chans. Vi har haft vilda diskussioner, har båda ett himla temperament men att därifrån gå till fysisk handling har aldrig varit fallet hos oss. Vi håller det på ett bra plan och jag provocerar inte honom på det sättet att jag själv är fysikt emot honom, kommer med osanna anklagelser, gör honom svartsjuk i syfte att såra osv, inte ett sätt att behnadla ens partner på enligt mig.
    Känner mig så trygg i hans famn och han skulle göra allt som står i hans makt för att skydda mig och göra mig lycklig.
    Bra där, amma på :).
    Anonym (xx) skrev 2012-08-29 12:15:00 följande:

Jag är inte mer försiktig nu än vad jag är i normala fall. Vem som helst kan få ett ryck på fyllan och göra en dum sak. Inget jag tänker oroa mig för i mitt dagliga liv, kan/vill inte leva så men tack ändå.

Du har rätt att träffa vem du vill men du har av vad jag kan bedöma av dina inlägg en konstig relation. Vem som helst misshandlar inte den de älskar. Vem som helst slår inte den de älskar under en hetsig gräl.

• Anonym
    Anonym (psykologisk miss) skrev 2012-08-30 02:47:23 följande:
    förresten ts, ett bra sätt att se om han inte är 100% ig är att säga till honom att du ej kan komma i helgen.. och se hans reaktion. blir han arg eller börjar spela på ditt samvete så att ddu ska må dåligt så visar det starkt att han inte är någon bra. och du kkan säga att du ej har råd (för nåt du måste betala som e viktigare lr nåt) och se hur han reagerar då. om han verkligen gillar dig o vill träffas så får han komma t dig .
  • Anonym (xx)
    Ramborg skrev 2012-08-30 08:45:56 följande:

Om man gör SÅ dumma saker på fyllan, då har man fel på spärrarna. Du kan rationalisera hur mycket du vill för att slippa inse det här om den du älskar, men det betyder inte att en vanlig hygglig kille gör hur dumma saker som helst på fyllan.
    Men det här har inget med min partner att göra eller vad han har gjort utan generellt vad alkohol och droger kan leda till. Det är väl knappast någon nyhet att droger ställer till med elände för folk och deras nära och kära. Jag vet mkt väl vad min pojkvän har gjort men alla verkar tro att man går runt med en ständig skräck över att det ska hända en själv men jag funkar inte så.
Svar på tråden "akta dig för honom!"