• Anonym (Osäker)

"akta dig för honom!"

Hej,

Jag är en tjej på snart 25 år som har lite beslutsångest just nu.
    Det är så att jag börjat snacka med en kille från en dejtingsida på facebook och telefon som jag verkligen blivit intresserad av. Alltså riktigt intresserad. Han verkar vara min "typ" helt enkelt.

Men sen igår skrev en vän till honom på facebook (tjej) till mig att jag ska akta mig för honom, att han är farlig osv.  Jag frågade vad hon menade och du svarade hon bara "tro mig du vill inte åka till honom! för ditt eget bästa...".

Jag frågade honom om det här och han bara skrattade och sa att det var nåt psykfall som han dejtat förut men glömt att ta bort från facebook. Jag valde att tro på honom.

Till saken hör att han har gjort lite grejer han inte är stolt över tidigare i sitt liv...suttit 6 år i fängelse. Han har inte velat gå in allt förmycket på detalj utan ville bara att jag skulle få veta det och så. Jag sa att det var okej. Tänkte fråga han mer sen.

Nu vill han att jag åker till honom över en helg. Han bor runt 50 mil från mig så jag kommer isåfall ta tåg så han får plocka upp mig på järnvägsstationen där han bor.

Som sagt jag gillar honom verkligen så har egentligen redan bestämt mig för att åka innerst inne men ville ändå höra här vad ni andra har att säga. Råd eller så från tidigare situationer? Tack!!

• Svar på tråden "akta dig för honom!"
  • Anonym (sss)

(har inte läst hela tråden)
    TS:
    Det är bra att du är försiktig. Det ska man ju alltid vara när man träffar folk för första gången.
    Jag reagerar inte på att han suttit i fängelse, utan på att en, för dig, okänd tjej skriver till dig och varnar dig för honom. 
    Har du skrivit tillbaka till henne och frågat mer? Om hon är ärligt rädd för att du ska råka illa ut, så borde hon kunna förklara varför hon varnade dig.

Om du vill åka till honom och om det fortfarande känns rätt, så gör det. Men om du är det minsta osäker (vilket du ju faktiskt skriver att du är) så avvakta ett tag. 
    Det är ok att ångra sig och säga, "du, jag vill inte komma i  helgen. Det här går för fort, jag vill vänta".

Lycka till!

• Emelie 491
    Jessisca skrev 2012-08-30 09:36:23 följande:
    Det gäller bara att veta vart mam ska få tag i den, då måste man veta var han begått brottet...

Hmm, det tänkte jag faktiskt inte på. Man kanske kan fråga lite diskret vart det hände. Annars tycker jag att ts ska gräva lite hos tjejen som varnade henne, fråga henne vad hon syftar på. Hon har väll knappast något vinstmotiv i att varna en helt okänd tjej för någon hon tycker är farlig?
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Selfish Geene
    Soolrosen skrev 2012-08-30 09:04:18 följande:
    Fan vad elaka en del är.. Aldrig hört uttrycket. Tror gott om alla tills de bevisar motsatsen? Verkar inte så..
    Han bevisade motsatsen, han fick 6 års fängelse för det
  • Lapsang

Allt KAN hända. Låt mig ge några exempel:

-Bli överkörd av en buss-sannolikhet ca 0,000001%
    -Bli misshandlad och våldtagen av en städad kille m harmonisk uppväxt-sannolikhet ca 0,0001%
    -Bli misshandlad och våldtagen av kille som suttit i fängesle sex år för våldsbrott ca 75%

Nu har jag såklart bara höftat till m siffrorna men jag tror storleksordningen borde stämma någorlunda.

Men man ska ju vara schysst o ge alla en andra chans eller hur?? Klart han KAN ha ändrat sig, men varför inte ta ngn m mkt mindre risk? Tror du inte du kan få en sån, är det det det handlar om? Har du själv en egenskap som repellerar vanliga killar och har ingen chans på en sån? Det kanske går att ändra på? Du behöver inte offra dig.

• Anonym (da lawyer)

Hm. Vilka brott ger 6 års fängelse som påföljd (i realiteten - pratar inte straffskala här)? Det rör sig om ett grovt brott, dråp/mkt grov våldtäkt eller grovt narkotikabrott. Det är extremt hög återfallsrisk på så här grov brottslighet!

• Anonym (, t.ex. orolig,)
    Lapsang skrev 2012-08-30 10:22:33 följande:
    Allt KAN hända. Låt mig ge några exempel:

-Bli överkörd av en buss-sannolikhet ca 0,000001%
    -Bli misshandlad och våldtagen av en städad kille m harmonisk uppväxt-sannolikhet ca 0,0001%
    -Bli misshandlad och våldtagen av kille som suttit i fängesle sex år för våldsbrott ca 75%

Nu har jag såklart bara höftat till m siffrorna men jag tror storleksordningen borde stämma någorlunda.

ffffffff
    _______________________________________________________________________________

Bäata inlägget i tråden hittils!
  • Anonym (da lawyer)

ps vet du i vilken tingsrätt han dömdes (där brottet utfördes)?

Ring aktuarien på tingsrätten. Du behöver inte uppge ditt namn. Fråga om domar där killen varit gärningsman (du kan ev. behöva uppge personnummer el födelseår, om det finns många med samma namn. Vet du året också - ännu bättre). Be också att få kopia på domen faxad/postad till dig. Läs. Du kommer inte vilja träffa honom sedan.   

• Anonym (Ta det lugnt!!!)

Ja, det är mycket du kan göra även om du inte avslutar relationen utan bestämmer dig att träffa honom.
    Visst han kan ha förändrats. Men det kan du omöjligt veta bara av att ha pratat med honom på telefon.

1) Som övriga skriver - kolla upp domen, läs igenom ordentligt
    2) Kolla mer med tjejen som han dejtade. Skriv privat till henne, eller be henne ringa, så du får höra hela hennes historia, när de var tillsammans, vad som hände osv
    3) Träffas första gångerna på nenutral plats. Åk inte och sov över. Be honom hälsa på och bo på hotell, vandrarhem eller liknande. Eller gör själv detsamma. Och träffas på cafe, gå på bio, bowla, ät på restaurang osv. Inte själva hemma hos honom.
    4) OM han är vettig så har han förståelse för att du inte kan lita på honom rakt av (han har ändå suttit inne i 6år). OM han blir irriterad över att du inte litar på honom och försöker övertala dig att göra det, så skulle jag se detta som ett varningstecken.
    5) Visst, alla förtjänar en ny chans, men förtroende och tillit förtjänar man. Han får ha förståelse för detta, annars tycker jag du ska gå vidare.

• mar0der

Va f-n har den här tråden inte kommit längre? 40 sidor och ni pratar om samma sak som står på sida 1?? Btw var är TS?

Svar på tråden "akta dig för honom!"