MaryArden skrev 2012-07-20 22:22:18 följande:
Men du säger ju att "de som ligger bakom hen" (orkar inte titta på exakt formulering nu) har en agenda. Den agendan skulle ju isåfall inte kunna vara att behålla normerna, utan att ta bort dem.
Att du får gilla att städa och sköta hemmet, och en man får gilla samma sak, utan att någon tolkar in saker om er utifrån förutbestämda normer om huruvida det bara är hunsade kvinnor och tjejiga män som gillar såna kvinnosysslor.
Och utan könsnormeringar skulle det inte fynnas några normer att tvingas bryta.
Alltså, jag tror ju knappast att "de" har en vision om att alla ska bli olyckliga
.
Jag tror att visionen är att alla normer ska bort, men jag tror att det är omöjligt. På samma sätt som det var omöjligt för alla i Sovjet att vara likvärdiga "kamrater" på riktigt. En norm som kräver gränsöverskridande tror jag gör fler olyckliga än den motsatta.
Det är ju trevligt att DU inte tolkar in saker om mig för att jag gillar att baka och klä mig i kjol. Men jag har fått kritik för båda sakerna utifrån att jag sitter fast en könsroll och yada yada.
Och det är väl egentligen en del av problemet jag ser. "Hen" är egentligen en man. Kanske en man som gillar strumpbyxor och läppstift, men fortfarande en person som till större delen ska uppfylla ett manligt ideal av att ta för sig, vara "rationell" och satsa på sig själv. Normen är fortfarande manlig även om man inte behöver vara man för att uppfylla den.