• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:28:30 följande:
    Men varför skulle man inte få nämna läkarens kön? Burka för alla? :) 

Jag uppfattar dig som att du aktivt vill veta och informera om läkarens kön. Ingen säger att du inte borde göra det, men jag förstår inte varför du har det behovet. Att man inte kan undersöka löneskillnader mellan könen är inget argument, eftersom det inte är någon som vill att hen ska *ersätta* han/hon och övriga könsbestämande ord.
    Jag vill veta för att jag vill skapa mig en mental bild av vad som ska hända/har hänt. Jag vill förbereda mig.

Är du verkligen säker på att ingen vill ersätta han/hon med hen?
  • Faber
    Lavish skrev 2012-07-20 21:29:35 följande:
    Ja, jag är fullt medveten om att allt fler tycker att hen fyller ett bra syfte. Det är ju det som oroar mig/stör mig.

Jag oroar mig för den förändrade innebörden och användningen av ordet "kulturberikare" i vissa kretsar också. Att det verkar fylla ett syfte för vissa. Är det också dumt av mig?

När något kommer upp till diskussion i breda samhällslager så är det ju ett tecken på framgång för idéerna bakom.
    Tycker du att man för den skull bör låta alla teorier och idéer man ogillar stå oemotsagda för att inte ge dem luft under vingarna?
    Den Svenska modellen tål inte kritik, det är bara att titta på våra politiker. Ingen vågar ifrågasätta och ta en diskussion. De flesta vet inget alls utan kallar sig feminister för att få fler röster. Kolla bara på S ledaren.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 21:16:10 följande:
    Tja, jag tror att det finns grupper som propagerar för att könsidentiteterna ska suddas ut, och att införandet av hen hör samman med det. Om de verkligen har möjlighet att ha framgång är osäkert, och sker säkerligen inte BARA för att hen sprids. Hursomhelst är det en utveckling som inte är odelat positiv.
    Som varande en person som inte mår bra över min påtvingade könsidentitet håller jag inte med dig, men det är lite för ot för den här tråden. 

Jag förstår hur du menar iallafall, tack för förklaringen.  
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:31:20 följande:
    Som varande en person som inte mår bra över min påtvingade könsidentitet håller jag inte med dig, men det är lite för ot för den här tråden. 

Jag förstår hur du menar iallafall, tack för förklaringen.  
    Ja, då förstår jag att du inte håller med mig. Jag kan förstå att vissa människor inte vill behöva välja att uppfylla antingen han eller hon normen. Men jag oroar mig för att vi alla snart ska förväntas låta bli att göra det. Jag vill vara kvinna och tror att de flesta har en medfödd könsidentitet som är det ena eller det andra.
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 21:30:42 följande:
    Jag vill veta för att jag vill skapa mig en mental bild av vad som ska hända/har hänt. Jag vill förbereda mig.

Är du verkligen säker på att ingen vill ersätta han/hon med hen?
    Men i exemplet ovan när jag frågade vad hen sagt, så skulle du informera mig om att din läkare är kvinna? 

Jag har läst om att ersätta han/hon med hen fler gånger än jag kan räkna. Alla gånger utom en har det varit personer som varit emot hen som antingen missuppfattat allt eller som hävdar att massor av hen-förespråkare vill plocka bort han/hon. Vad vet jag, de kanske läser på andra platser än vad jag gör? Men hittills har jag som sagt bara stött på en person som förespråkat en ersättning.

Och då är ändå delar av min umgängeskrets genusvetare, aktiva feminister och väldigt öppna för allt som bejakar personens frihet ifrån begränsande normer. Ingen där vill, så vitt jag vet, ersätta han/hon. 

Men säg att jag tittat åt fel håll, eller att opinionen svänger om några år, jag tror ändå inte det är någon risk för att han/hon försvinner. Hen kommer komma in i språker för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det. Han/hon kommer att stanna i språket för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:40:00 följande:
    Men i exemplet ovan när jag frågade vad hen sagt, så skulle du informera mig om att din läkare är kvinna? 

Jag har läst om att ersätta han/hon med hen fler gånger än jag kan räkna. Alla gånger utom en har det varit personer som varit emot hen som antingen missuppfattat allt eller som hävdar att massor av hen-förespråkare vill plocka bort han/hon. Vad vet jag, de kanske läser på andra platser än vad jag gör? Men hittills har jag som sagt bara stött på en person som förespråkat en ersättning.

Och då är ändå delar av min umgängeskrets genusvetare, aktiva feminister och väldigt öppna för allt som bejakar personens frihet ifrån begränsande normer. Ingen där vill, så vitt jag vet, ersätta han/hon. 

Men säg att jag tittat åt fel håll, eller att opinionen svänger om några år, jag tror ändå inte det är någon risk för att han/hon försvinner. Hen kommer komma in i språker för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det. Han/hon kommer att stanna i språket för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det.
    Aha okej du menar det exemplet.

Ja dels hade jag tolkat användandet av hen som en fråga om könet och dels hade jag stört mig på ordet och velat rätta personen.
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 21:33:58 följande:
    Ja, då förstår jag att du inte håller med mig. Jag kan förstå att vissa människor inte vill behöva välja att uppfylla antingen han eller hon normen. Men jag oroar mig för att vi alla snart ska förväntas låta bli att göra det. Jag vill vara kvinna och tror att de flesta har en medfödd könsidentitet som är det ena eller det andra.
    Hur skulle du kunna förväntas låta bli att uppfylla din könsroll? Genom att bete dig manligt eller genom att bara koppla intressen och egenskaper till din identitet som inte är könsnormerade?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:42:13 följande:
    Hur skulle du kunna förväntas låta bli att uppfylla din könsroll? Genom att bete dig manligt eller genom att bara koppla intressen och egenskaper till din identitet som inte är könsnormerade?
    Ja genom att tillägna mig åtminstone vissa manliga attribut. Genom att visa min oförmåga att uppfylla vissa kvinnliga roller.
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 21:45:15 följande:
    Ja genom att tillägna mig åtminstone vissa manliga attribut. Genom att visa min oförmåga att uppfylla vissa kvinnliga roller.
    Så det du egentligen är bekymrad över är att en norm ska bytas ut mot en annan? 
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 22:12:31 följande:
    Så det du egentligen är bekymrad över är att en norm ska bytas ut mot en annan? 
    Ja det kanske man kan säga. Till ett krav på att ständigt bryta normer.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!