• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 21:29:35 följande:
    Ja, jag är fullt medveten om att allt fler tycker att hen fyller ett bra syfte. Det är ju det som oroar mig/stör mig.

Jag oroar mig för den förändrade innebörden och användningen av ordet "kulturberikare" i vissa kretsar också. Att det verkar fylla ett syfte för vissa. Är det också dumt av mig?

När något kommer upp till diskussion i breda samhällslager så är det ju ett tecken på framgång för idéerna bakom.
    Tycker du att man för den skull bör låta alla teorier och idéer man ogillar stå oemotsagda för att inte ge dem luft under vingarna?
    Om du är orolig för att språket förändras, lär du få leva i ständig oro
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Faber

Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg

Sindra Peterson Årsköld, som är docent i biokemi vid Lunds universitet, har skrivit en mycket intressant krönika. Den tar upp genusfrågan. Sindra, som för övrigt har skrivit kommentarer på GenusNytt, berättar hur det gick till när hon tappade förtroendet för genusvetenskap och genuscoacher.

Låt mig citera ett stycke. Det handlar om när Tiina Rosenberg skulle hålla ett föredrag som en del i en omfattande ledarskapsutbildning. Åhörare var 30 akademiker med olika former av chefsansvar, däribland Sindra Peterson Årsköld. Jag citerar Sindra (vi kommer in när hon berättar om Tiina Rosenbergs agerande under sitt föredrag):

“Hon inledde seminariet otydligt, och efter en kort stund räckte min bordsgranne, en man från Lunds tekniska högskola, upp handen. Hon tystnade och vände sig mot honom; han tolkade detta som att han fått ordet och ställde en fråga. Det skulle han inte ha gjort. Med blixtrande ögon vrålade hon: Du är man, jag är kvinna, och därför håller du käften! Hon fortsatte därefter att ömsom skälla ut, ömsom förolämpa hela gruppen, oprovocerat och osammanhängande, i hela 45 minuter. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag har aldrig sett ett sådant hat. Den episoden var en väckarklocka för mig. Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

Jag tycker det är väldigt välformulerat. Jämställdhetsbegreppet är kapat, det är precis vad det handlar om. Om många gånger kan det kännas som att det är galningar som har kapat det.

Vi måste återta begreppet jämställdhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen, vare sig mer eller mindre. Lika spelregler, helt enkelt. Jämställdhet är inte genushysteri och manshat.

Läs Sindras krönika här. Den är mycket intressant på flera sätt.

Det är alltså dessa som ni sympatiserar med?

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 17:53:38 följande:
    Det är du som inte har koll om du tror att flumbeteckningar påverkar den fysiska verkligheten.

Fan, du har rätt. Alla intergender och transsexuella jag mött var bara låstasspöken från landet Fantasien. Obestämd

Vad sägs om att du läser på litet.     
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 17:59:14 följande:
    Rent struntprat, om dessa herrar varit upphovsmän skulle det inte ha gjort någon skillnad. Jag är dock inte förvånad över att du väljer just dessa i dina exempel.

Whatever. Jimmie Åkesson då, bättre?
  • Dorian Ertymexx
    themia skrev 2012-07-21 18:04:38 följande:
    Om du är orolig för att språket förändras, lär du få leva i ständig oro

Skål
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 18:09:19 följande:

Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg

Sindra Peterson Årsköld, som är docent i biokemi vid Lunds universitet, har skrivit en mycket intressant krönika. Den tar upp genusfrågan. Sindra, som för övrigt har skrivit kommentarer på GenusNytt, berättar hur det gick till när hon tappade förtroendet för genusvetenskap och genuscoacher.

Låt mig citera ett stycke. Det handlar om när Tiina Rosenberg skulle hålla ett föredrag som en del i en omfattande ledarskapsutbildning. Åhörare var 30 akademiker med olika former av chefsansvar, däribland Sindra Peterson Årsköld. Jag citerar Sindra (vi kommer in när hon berättar om Tiina Rosenbergs agerande under sitt föredrag):

“Hon inledde seminariet otydligt, och efter en kort stund räckte min bordsgranne, en man från Lunds tekniska högskola, upp handen. Hon tystnade och vände sig mot honom; han tolkade detta som att han fått ordet och ställde en fråga. Det skulle han inte ha gjort. Med blixtrande ögon vrålade hon: Du är man, jag är kvinna, och därför håller du käften! Hon fortsatte därefter att ömsom skälla ut, ömsom förolämpa hela gruppen, oprovocerat och osammanhängande, i hela 45 minuter. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag har aldrig sett ett sådant hat. Den episoden var en väckarklocka för mig. Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

Jag tycker det är väldigt välformulerat. Jämställdhetsbegreppet är kapat, det är precis vad det handlar om. Om många gånger kan det kännas som att det är galningar som har kapat det.

Vi måste återta begreppet jämställdhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen, vare sig mer eller mindre. Lika spelregler, helt enkelt. Jämställdhet är inte genushysteri och manshat.

Läs Sindras krönika här. Den är mycket intressant på flera sätt.

Det är alltså dessa som ni sympatiserar med?

Och igen då:

http://www.thefword.org.uk/blog/2009/07/non-feminist_mo
  • themia
    stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
    Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?
    Och du kanske kan berätta hur h*n uttalas.
    (hasteriskn ...eller..)
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 18:09:44 följande:
    Fan, du har rätt. Alla intergender och transsexuella jag mött var bara låstasspöken från landet Fantasien. Obestämd

Vad sägs om att du läser på litet.     
    Antingen hade de en kuk eller en fitta eller så hade de opererat sig så de hade ingendera.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 18:12:16 följande:
    Och igen då:

www.thefword.org.uk/blog/2009/07/non-feminist...
    Bara de som definierade feminism korrekt hamnade i slutresultatet, lol. Längre ned ges en beskrivning som inte alls stämmer överens med den Svenska modellen.

Vad tycker du om [valfri ideolog]?

Vänta jag skall bara putsa definitionen så jag får de svar jag vill ha.
  • Butterscotch

[quote=65864775][quote-nick]Anonym (Håller med TS) skrev 2012-07-21 13:24:07 följande:[/quote-nick]Hatar också ordet hen. Liksom hela min familj och min kille och hans familj och alla jag pratat med på jobbet. Skulle mitt barn bli kallad hen på dagis så har jag och min kille pratat om att vi lugnt skulle kunna leta efter andra dagis som säger HAN och HON. För det är ju det vi är och alltid kommer vara.[/quot Du verkar ju jättesmart, att jag själv inte tänkt på att det säkerligen är så de flesta kommer att använda ordet. Ibland hänger jag visst inte med. Jag trodde att det mest skulle användas för personer som varken är hon/han eller när man pratar om någon man inte vet könet på. Är det alltså meningen att "han" och "hon" helt ska försvinna ur det svenska språket? Det låter ju inte så bra. Kanske kan alla tre orden kunna användas istället? Det hade varit kanonbra. *hoppas*

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!