• Mästaren

Jag hatar HEN!!!

stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
    Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?

Jag förstår inte vad det är som gör "hen" till en mer absurd könsneutralisering än "h*n".      
  • Mästaren
    Plutteli skrev 2012-07-22 20:10:56 följande:
    Fart betyder prutt på engelska så det så!
    Barn betyder Lada på engelska, punkt!
    Fanny betyder fitta på engelska, basta!
    Kola betyder svans på Spanska, inget annat!

Eller så inser du liksom jag att vi bor i Sverige och pratar svenska. Att ord på svenska kan betyda annat på andra språk eller ha flera betydelser i svenskan (som tex fil) kan väll inte komma som en nyhet för dig?

För att inte tala om alla ord som har två betydelser även om man håller sig till samma språk ... 

Hon 
    Fiskar
    Damm 
    Klar 
    Balle 
    Kor 
    Ren

Och så vidare    
  • Mästaren
    Anonym skrev 2012-07-22 20:40:56 följande:
    Med reservation för att balle bara har två betydelser om man räknar med den skånska. Tre, med den nystockholmska

Javisst, den hade jag med för att den pubertala sidan av mig tycker att det är roligt
  • Mästaren
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:35:30 följande:
    Trycker man upp barnböcker där man avkönar barnet i sagan så har man gått för jävla långt.

Förvirra inte barnen!!!

BARN VET redan vad de har för kön så fort de blir självmedvetna, sen ska man tydligen banka i deras huvuden att de inte vet vad de har för kön.
    Sen har många ord maskulinum och feminum utan att vi tänker på det idag pga den systematiska utrotningen av dialekter och gammalsvenska. "Docka" är exempel femininum ska vi kalla den för Docke snart?

Genusnavelskådare har inte RÄTT att kapa diskussionen! För dem är "hen" inget annat än ett könsexperiment.

Hur dumma tror du att barn är? De kan ju hantera att det både finns "pojke", "flicka" och "barn", varför skulle de då inte klara av "han", "hon" och "hen"?
  • Mästaren

Spelar det någon roll för den här frågan egentligen när ungar inser att det finns olika kön? Jag inser att det finns olika kön, ändå tycker jag att "hen" är ett väldigt användbart pronomen eftersom jag också förstår att det finns tillfällen då man inte känner till könet och att det finns tillfällen då det inte är en person jag pratar om utan en roll och att personerna bakom rollen är utbytbara.

• Mästaren
    Mästaren skrev 2012-07-24 11:32:20 följande:

Spelar det någon roll för den här frågan egentligen när ungar inser att det finns olika kön? Jag inser att det finns olika kön, ändå tycker jag att "hen" är ett väldigt användbart pronomen eftersom jag också förstår att det finns tillfällen då man inte känner till könet och att det finns tillfällen då det inte är en person jag pratar om utan en roll och att personerna bakom rollen är utbytbara.

I övrigt tycker jag inte att man ska idiotförklara barn, det är inte hjärnkirurgi det handlar om även om det kan verka så på vissa.
  • Mästaren
    Opcode skrev 2012-07-25 04:03:07 följande:
    Helt allvarligt, vi har kommit fram till följande för ca 98 sidor sedan. Dom som inte gillar Hen kan använda Denne istället och dom som gillar hen kan använda hen. Det finns inget vettigt argument mot denne annat än att det är förknippat med maskulint genus, något som genomsnitt svensken undantaget dom aggressiva feminister som hävdar att hen är betydligt bättre bryr sig om.  Det är det som är så ironiskt, för samma argument används av motståndarna till att påstå att man inte är för jämlikhet. Och ska man sitta och träta om förbannade ord när man snackar jämlikhet så har det gått åt huvudet på folk. Vi har väl för helvete viktigare problem att lösa i landet och världen än att anklaga folk för att vara antifeminister för dom inte tycker om ett ord som dom inte finner naturligt i sitt vokabulär?  Jag står fast vid det, jag kommer aldrig använda ordet hen eller henom i mina meningskonstrukt, sen kan den som vill kalla mig antifeminist om DENNE inte förstår bättre.
    It may be that your whole purpose in life is simply to serve as a warning to others.

Personligen använder jag båda, jag tror inte att mitt språk skadas av att använda flera ord. Och anklagelsen om antifeminism grundar sig vanligen på mer än att någon ogillar ordet "hen", vid de tillfällen jag har sett anklagelsen så har personen i fråga målat upp en bild av en feministmaffia som försöker radera kön och konspirera i största allmänhet. Jag har aldrig sett det tillskrivas någon som nöjt sig med att skriva " jag gillar inte det ordet så jag använder det inte"
  • Mästaren
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 09:23:51 följande:
    Om det nu handlar om att inte sätta flickor och Pojkar i olika fack, typiskt flickor och typiskt pojkar så finns det väl en rad olika bra saker att jobba med,tex på dagis och hemma! Men låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och låt dom stället få samma förutsättningar, förneka inte vilket kön dom här, det tycker jag verkar konstigt! Typiskt äldre präktiga mammor och pappor är min erfarenhet!
    Jag tror att du har övervärderat vilken ansträngning det är att använda "hen" på det sätt som de flesta gör.
  • Mästaren
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 11:33:18 följande:
    Men flickor kan väl vara individer för sig och likaså pojkar? För mig är det så, jag har två döttrar och stärker dom med självförtroende och respekterar dom som dom är och tror att på så sätt att dom lär sig göra likadant! Men dom är ju fortfarande flickor, allt handla ju om vad man ger man för dom för förutsättningar! Alla gör vi ju olika såklart! Men hen förekommer inte hemma hos oss och skulle dom kalla mina flickor för hen på dagis skulle jag på en gång ta upp detta för att jag tycker det otroligt stötande och provocerande! Så var det med det!
    På vilket sätt skulle det vara negativt för dina flickor att någon kallade dem för "hen"? Även om man omnämner (vilket knappast är vanligt) någon som man känner könet på som "hen" så pratar man (om man är hyfsad) inte om närvarande personer i tredjeperson. Om det nu skulle ske kan jag inte se att det skulle vara värre för dem (förutom det där ohyfsade med att prata om närvarande personer i tredjeperson) än att kalla dem för barn.
  • Mästaren
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 22:44:43 följande:

Precis.

Märks om inte annat i alla otrohetstrådar, stor skillnad på reaktioner beroende på skribentens kön.  
    Äh, folk antar iallafall.

www.familjeliv.se/Forum-26-431/m65396426.html (en tråd jag startade för evigheter sedan som dog omedelbart, men läs trådstarten så förstår ni vad jag menar)
  • Mästaren
    PerG skrev 2012-07-26 23:18:05 följande:

Och jag ska erkänna att jag har blivit betydligt mer positivt inställd till "hen" än jag var innan just pga att det aktualiserats så enormt i denna och den andra tråden så att jag har reflekterat över det på ett sätt som jag inte gjort tidigare! Så dessa trådar har nog haft motsatt effekt (eller så är det en sinnrikt konstruerad PR-kupp i en konspiration av rödvinspimplande vaginalfeminister! ;)

Jag tror att våra erfarenheter är rätt lika där om än i olika trådar  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!