• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • myran6801

Längtar74, å vad det låter underbart med er lilla flicka. Verkar ju inte alltför stor risk med att sätta in två när man frågar här. Kanske svenska läkare är extra försiktiga att rekommendera helt enkelt. Kram

• NY I GBG

Hej! En gynekolog jag pratat med här i Göteborg tyckte att om man sätter in blastocyter, som ju har större chans att klara sig, så ska man bara sätta in en han ansåg att det tom var större chans för en blastocyt att klara sig om man bara sätter in en än om man sätter in två. Ärligt talat är det svårt att veta om han sade detta för att det verkligen är så, eller för att undvika prematur födsel (som ju ofta händer när det gäller tvillingar) som ju kostar sjukvården mycket. Är lite krass här kanske, men jag tror det kan spela roll. Samtidigt insisterade han på att om vi skulle testa en gång till, att vi skulle kräva att de satte in en blastocyt istället för ett pre embryo, och att de bara satta in ett.... Men jag förstår att det är svårt att veta vad man ska göra när alla säger olika saker! Om det skulle bli tvillingar och du är över 40 så gör de säkert kejsarsnitt. Fyrlingar tycker jag låter lite långsökt... Kram

• tummen1

Vad roligt myran att de hittat match för er!!!
    Du skall se att nu är det eran tur!!!!
    Kram

• vinkan1

Myran, vad spännande att du är på gång nu.!

Angående att sätta in två så ville vi det för att spara tid o även kul med syskon (då vi är över 40 så vet vi inte om vi skulle orkar ta ännu en vända för att få syskon) men vi blev avrådda av den spanska kliniken pga risker med tvillinggravididet. De vill alltid bara sätta in en. Inte heller svenska läkare är så glada. Men när det väl kom till ET så var ena embryot inte tillräckligt bra för att frysas så då tyckte läkarn att vi faktiskt kunde sätta in båda, vilket vi gjorde o nu ligger de båda o sprattlar härinne.

• AmelieS

I somras när vi gjorde vårat första försök i Spanien så satte vi in bara ett embryo, blastocyst. Den gången blev det ingen graviditet. När vi gjorde FET i oktober bestämde vi oss för att sätta in två embryon, för att spara tid och pengar. Men det var inget lätt beslut. Nu är jag gravid men vet ännu inte om det är ett eller två embryon därinne :)
    Jag har hört av läkare att vid alla ÄD-graviditeter finns en ökad risk för havandeskapsförgiftning. Tvillinggraviditet ger också en ökad risk. 

Myran, spännande att ni har fått en donator.

Tummen, vad skönt att det såg bra ut! 

• vinkan1

Vad spännande Amelie, då är det väl snart dags för dig med första ultraljudet?

• myran6801

Hej, ligger nedbäddad med världens förkylning och spräng huvudvärk. Vet inte om huvudvärken beror på förkylning eller procren injektionen jag fick i måndags. Visst var det ngn av er andra som fick ont i huvudet av den? Hur länge satt det i? Hoppas detta inte påverkar processen.

• mariposa

Hej Myran! Ja, jag hade huvudvärk till och från efter sprutan och jag har för mig att Tummen var ännu värre drabbad. För mig avtog det efter ett par veckor. Det är en vanlig biverkan. :(

Idag är jag glad; ultraljudet gick bra och visade en liten filur. Hoppas på fortsatt tur nu bara.

Kram

• mariposa

Förresten Maja01-hur har det gått för dig? Minns att du skrev i tråden från allra första början. Hoppas att allt är bra!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?