• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • Dr Mupp
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 18:49:31 följande:
    Ja? När jag skriver smakportioner menar jag smakportioner och den storleken - det är inte svårare än så.
    smakprov och smakportion är olika saker.Smakportioner brukar vara på några matskedar.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kaffegalningen

Så när någon säger att man ska börja ge smakportioner slänger man i ungen några matskedar?? Jag anser att du har lite egna definitioner för att försöka leka messersmith...

• La Lola
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 19:17:09 följande:
    Så när någon säger att man ska börja ge smakportioner slänger man i ungen några matskedar?? Jag anser att du har lite egna definitioner för att försöka leka messersmith...
    I mängd ja. Det är nog jävligt vanligt. Särskilt när det gäller gröt tex.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Plutteli
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 19:17:09 följande:
    Nej, det är faktiskt vedertagna definitioner av smakprov och smakportion. Smakportioner i mängd är från 1-2 teskedar och uppåt, i alla folders, på matförpackningarna om man köper mat osv så definieras smakportion som 1-2 matskedar som sen sakta ska ökas på till en full portion mat.
    Smakprov däremot är ju att barnet får lite lite på tungan bara för att känna smaken. Rekommendationen är smakportioner från 6 månader och smakprov från 4 månader OM barnet visar intresse.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-24 06:11:23 följande:
    Alltså, ett grundläggande problem när det kommer till vården är att många (de flesta?) anställda inom vården är oerhört dåligt pålästa om vad som faktiskt gäller, från rekommendationer till vilka råd de "får" ge. Det finns personal på BVC/MVC runt om i landet som tror att de inte får berätta om flaskmatning, hur man gör, hur ersättning ska blandas osv pga WHO-koden, vilket är helt fel! WHO-koden (innocent deklarationen) reglerar enbart att tillverkare av ersättning inte får göra reklam för ersättning och flaskor till barn yngre än 6 månader, de får heller inte ge betalt till vårdpersonal för att sprida deras propaganda. Däremot får de skicka ut folders med information som deras produkter till BVC/MVC som barnmorskan kan dela ut vid förfrågan. Det är även helt ok för en BM att tex under föräldrautbildningen för blivande föräldrar ta upp om hur man flaskmatar på ett korrekt sätt ifall någon inte kan/vill amma.

Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.

Den riktiga kunskapen om amning, flaskmatning och rekommendationer/lagar MÅSTE bli bättre inom vården, det räcker inte att de säger att man "ska" amma och sen lämnar det vid det!
    Hur ser det ut med information om flaskmatning innan barnet är fött idag? Vet en tjej som efterfrågade detta på vår föräldrautbildning som blev väldigt illa bemött av vårdpersonalen på vårt sjukhus. Det var dumt att ens nämna detta i ett rum fullt av gravida menade barnmorskan. Det fanns amningsinformation (inte perfekt sådan dock) men någon info skulle absolut inte ges om flaskmatning som alternativ. Det känns nästan som att vårdpersonal försöker dölja att det finns en annan väg. Det är amning eller inget. Informationen om amning är bristfällig och måste bli bättre men den ska existera i alla fall. Jag önskar att man skulle se till den enskilda mamman. Vad vill hon? Utifrån hennes val ska givetvis rätt info ges precis som du skriver.
  • skogsvitter
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 08:59:56 följande:
    Dr mupp: då jag läste slv 2008 stod det att smakisar fick ges från fyra månader även om bröstmjölken skulle vara huvudsaklig kost till 6 månader. Jag mejlade tom av nyfikenhetsskäl om varför råden förändrades från tre till fyra månader.

Står ju fortfarande ungefär lika ser jag nu:
    Pyttesmå smakprov
    En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen.
    Då måste du ha läst fel eftersom det klart och tydligt står att rekommendationen funnits sedan 2003. Och jag minns det tydligt själv med då min ena dotter föddes 2007.

"Sedan 2003 är rekommendationen att ge enbart bröstmjölk fram till sex månaders ålder, och
    först därefter komplettera med annan mat. Denna rekommendation kvarstår."

www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/personalhandledning_bhv_barn_0_till_5.pdf

Det som däremot ändrades nyligen var att det faktiskt blev OK med dessa pyttesmå smakprover du pratar om. I de gamla rekommendationerna existerade inte något sådant utan rekommendationen var väldigt strikt utformad. Det var därför man ändrade den.
  • skogsvitter
    Plutteli skrev 2012-06-24 19:23:35 följande:
    Nej, det är faktiskt vedertagna definitioner av smakprov och smakportion. Smakportioner i mängd är från 1-2 teskedar och uppåt, i alla folders, på matförpackningarna om man köper mat osv så definieras smakportion som 1-2 matskedar som sen sakta ska ökas på till en full portion mat.
    Smakprov däremot är ju att barnet får lite lite på tungan bara för att känna smaken. Rekommendationen är smakportioner från 6 månader och smakprov från 4 månader OM barnet visar intresse.
    Precis, det är definierat vad som är är smakportion och vad som är ett smakprov. Och smakprov är ett helt nytt begrepp då det inte existerade innan de här nya rekommendationerna.
  • skogsvitter
    MalinEddie skrev 2012-06-23 23:43:36 följande:
    Pixie mason:Du har ju inte skrivit boken. Bara läst den och rekommenderat den och därför är det självklart intressant att höra vad du föll för och vad som var bra och mindre bra. Det gäller också böcker om amning. Jag har t.ex läst artiklar om amning som jag tycker är totalt överdrivna. Andra tycker de är helt rätt. Det gäller främst anknytning och intelligens för min del. Jag tror att amning har mycket lite att göra med detta och har blivit kritiserad för det, andra är av annan åsikt. Detta är ett diskussionsforum. Jag är bekväm i min åsikt och kan visa på sådant som stödjer den. Uppenbarligen finns det  felaktigheter i denna bok och du har läst den och rekommenderar den. Då måste man också acceptera kritiska röster. Jag förstår din glädje över denna bok (jag tycker också det är ett bra initiativ) men köp inte allt en författare säger bara för att boken tyvärr hör till ovanligheterna. Vi vill ju egentligen samma sak. Jag ser dock helst att inte felaktigheter sprids oavsett hur man väljer att mata sitt barn.
    Har läst lite i tråden och håller helt med dig. Dessutom håller jag med om att det är ett strukturellt problem då också vården bidrar till att skapa den här "konflikten" mellan amning/ersättning istället för att se till varje individ och hjälpa utifrån just deras förutsättningar. Självklart är det bra att med hjälp av att sprida information, amningsvänliga sjukhus osv öka amningsfrekvensen, men man måste också kunna erbjuda rätt information, kunskap och hjälp till alla de mödrar som faktiskt inte ammar för det kommer alltid att finnas. Det viktigaste här är ju att var och en har samma rätt till hjälp, stöd, råd och korrekt information oavsett om man ammar eller ej.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-24 06:11:23 följande:
    Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=183:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Itemid=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
  • MalinEddie
    skogsvitter skrev 2012-06-24 20:03:02 följande:
    Har läst lite i tråden och håller helt med dig. Dessutom håller jag med om att det är ett strukturellt problem då också vården bidrar till att skapa den här "konflikten" mellan amning/ersättning istället för att se till varje individ och hjälpa utifrån just deras förutsättningar. Självklart är det bra att med hjälp av att sprida information, amningsvänliga sjukhus osv öka amningsfrekvensen, men man måste också kunna erbjuda rätt information, kunskap och hjälp till alla de mödrar som faktiskt inte ammar för det kommer alltid att finnas. Det viktigaste här är ju att var och en har samma rätt till hjälp, stöd, råd och korrekt information oavsett om man ammar eller ej.
    Precis.
Svar på tråden Läs denna bok :D