Plutteli skrev 2012-06-24 06:11:23 följande:
Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.
Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.
"Steg 6
Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=183:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Itemid=46
Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.