• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-18 13:52:35 följande:
    Kan meddela att tyvärr så fick jag ingen bra respons när jag tog upp denna bok som inköps förslag på mödravården. Dom tyckte att deras bok (den är på 2 sidor!!) va tillräcklig.
    När jag tog upp vissa kapitel i boken ville dom inte ens lyssna!
    Jag tycker det vore jätte bra om denna bok kunde få lite reklam så flera människor faktiskt får veta att den finns.
    Materialet man får på mvc och på bb är mer eller mindre hotfullt. Som tex plötslig spädbarns död kan man ENDAST skydda sig mot om man ammar! Vilket gör att många som inte kan/vill amma känner sig usla och rädda!
    Sen får man absolut INGEN information om hur man ska tillreda en ersättning,vilken flaska man ska ha. Utan man får bara höra att bröst mjölk skyddar mot sjukdommar,psd,allergier. matflaskade barn tas inte ens upp!!

Så ja hoppas att denna bok kan få en chans och nå ut till flera människor. Detta är enda boken som verkligen tar upp all fakta man behöver och den dödar myten om att ammning skyddar barn mot allergier och sjukdommar! Älskar kapitlet
    Oj, vad har du för uselt BVC? (ur amning/flaskmatnings synpunkt alltså)

På mitt BVC tog man upp att amning hjälper att motverka PSD, men vill man inte amma så fungerar napp på samma sätt och på samma sätt gjorde man om allt annat.

F.ö är det dock synd att de i flaskboken skriver att det här om amning i 6 månader bara beror på rent/orent vatten för det är inte sant. Orsaken är att risken för födoämnesallergier ökar om fast föda introduceras för tidigt, risken för förstoppning som kan bli kronisk och leda till livslång medicinering eller operation ökar drastiskt med för tidig matintroduktion och barnets tarmludd kan skadas så att barnet får problem med att tillgodose sig näring. Jag vet inte vad som står i boken om rek. men ersättning ifall man inte ammar ska utgöra basen i barnets kost hela första levnadsåret av just de orsakerna! Så det har absolut inget med rent vatten att göra!
  • Lillkossan

För att det är fortfarande samma näringsrika och nyttiga mjölk. Många som flaskmatats dricker ju välling/ersättning även fast dom fyllt två. Samma sak:)

• Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:24:02 följande:
    Hihi ja ja tänkte väll :P Men frågan är ju varför ska man amma tills dom är 2 år? ja menar om ungen ändå käkar mat o så?
    Min etta ammade i 23 månader, min tvåa blir 17 månader om bara några dagar och ammar fortfarande. Orsakerna till det är många men främst: För att hon vill det.

(Sen finns det studier som visar att barn som ammat länge minska risken för diabetes och fetma samt att mammor som ammar länge minskar risken för bröstcancer med ett antal procent per år de ammat)
  • pixie mason
    Daeminimon skrev 2012-06-23 21:20:33 följande:
    Studien WHO bygger sina rekommendationer på gjordes i lika många i- som u-länder, så det påståendet är rent felaktigt.
    men om man kollar på WHO hemsida och läser om amming så står det massa saker där som inte stämmer in på ett I land precis tex detta med att vattnet är orent så därför ska man inte ge ersättning

eller att ammingen skyddar mot allergier för när barnen ändå börjar med vanlig mat  har dom lika mycket problem med allergier och magen som alla andra ..
     så jag tycker ändå det är viktigt att det meddelas att AMMNING inte ger ditt barn automatiskt skydd mot alla sjukdommar eller gör din unge smartare.. jag tycker det är mera skrämsel propaganda och det ger mammor som INTE kan amma dåligt samvete.
  • pixie mason

Står även i boken att det fanns absolut inge bevis för att amming skyddar dig i vuxen ålder mot alla dessa sjukdommar som tas upp! Jag är hel ammad i 8 månader och jag har både astma o allergier och inte skydda det mot adhd heller då jag har det :P
    syrran är också ammad och även hon är sjuk
    brosan är flaskmatad och enda sjukan han åker på är de vanliga förkylningarna och magsjuka men han är inte allergisk och han har inte haft magproblem som både syrran o jag har/haft.
    kan tillägga att han gick ut skolan med toppbetyg mens jag klarade mig knappt så jag tycker inte man ska säga att ammingen automatiskt skyddar ens barn mot alla sjukdommar för då sitter man där sen och kanske får ännu mera kasst samvete om man flaskmatade sitt barn :/

• pixie mason
    Lillkossan skrev 2012-06-23 21:32:25 följande:
    Självklart ska det mammor som inte kan/vill amma få råd och stöd.
    ja det är därför jag hoppas denna bok kan komma att bli en del av allt material vi får när vi väntar barn. :)
  • pixie mason
    Plutteli skrev 2012-06-23 21:25:32 följande:
    Oj, vad har du för uselt BVC? (ur amning/flaskmatnings synpunkt alltså)

På mitt BVC tog man upp att amning hjälper att motverka PSD, men vill man inte amma så fungerar napp på samma sätt och på samma sätt gjorde man om allt annat.

F.ö är det dock synd att de i flaskboken skriver att det här om amning i 6 månader bara beror på rent/orent vatten för det är inte sant. Orsaken är att risken för födoämnesallergier ökar om fast föda introduceras för tidigt, risken för förstoppning som kan bli kronisk och leda till livslång medicinering eller operation ökar drastiskt med för tidig matintroduktion och barnets tarmludd kan skadas så att barnet får problem med att tillgodose sig näring. Jag vet inte vad som står i boken om rek. men ersättning ifall man inte ammar ska utgöra basen i barnets kost hela första levnadsåret av just de orsakerna! Så det har absolut inget med rent vatten att göra!
    jag bor i värmland det kan förklara allt om usel sjukvård :P
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:28:40 följande:
    men om man kollar på WHO hemsida och läser om amming så står det massa saker där som inte stämmer in på ett I land precis tex detta med att vattnet är orent så därför ska man inte ge ersättning

eller att ammingen skyddar mot allergier för när barnen ändå börjar med vanlig mat  har dom lika mycket problem med allergier och magen som alla andra ..
     så jag tycker ändå det är viktigt att det meddelas att AMMNING inte ger ditt barn automatiskt skydd mot alla sjukdommar eller gör din unge smartare.. jag tycker det är mera skrämsel propaganda och det ger mammor som INTE kan amma dåligt samvete.
    Jag tycker å andra sidan att man bör informera om riskerna med flaskmatning/fördelarna med amning, så kvinnor kan g©ra ett informerat val.

Här skriver WHO själva att rekommendationerna gäller överallt, och att studierna gjordes i lika många i- som u-länder.

www.who.int/mediacentre/news/statements/2011/breastfeeding_20110115/en/index.html
Svar på tråden Läs denna bok :D