• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • Dr Mupp
    MalinEddie skrev 2012-06-24 20:14:28 följande:
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Item id=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
    de sk amnigsvänliga sjukhusen finns inte längre. Kontrollen är borta och sjukhusen gör som de vill nu. Att det finns vårdpersonal som är idioter är knappast nått nytt även om det inte borde få förekomma. Själv har jag träffat på vårdpersonal som propsat på ersättning mot min vilja och som bla gav min son ersättnig bakom ryggen på mig (han låg på neo och de orkade inte gå 100 meter för att väcka mig när jag sov inne på BB).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Plutteli
    MalinEddie skrev 2012-06-24 19:43:02 följande:
    Hur ser det ut med information om flaskmatning innan barnet är fött idag? Vet en tjej som efterfrågade detta på vår föräldrautbildning som blev väldigt illa bemött av vårdpersonalen på vårt sjukhus. Det var dumt att ens nämna detta i ett rum fullt av gravida menade barnmorskan. Det fanns amningsinformation (inte perfekt sådan dock) men någon info skulle absolut inte ges om flaskmatning som alternativ. Det känns nästan som att vårdpersonal försöker dölja att det finns en annan väg. Det är amning eller inget. Informationen om amning är bristfällig och måste bli bättre men den ska existera i alla fall. Jag önskar att man skulle se till den enskilda mamman. Vad vill hon? Utifrån hennes val ska givetvis rätt info ges precis som du skriver.
    Det jag upplevt är iaf att det är sjukt dåligt med info i förväg. Jag gick inte på föräldrautbildning när jag väntade tvåan men med ettan gick vi och där frågade en mamma om flaskmatning och fick svar att: 1) det är onödigt att bestämma i förväg om man vill amma eller ej, för när barnet är fött kan man känna helt annorlunda. 2) om man tror att det inte kommer gå att amma så blir det en självuppfyllande profetia så därför ska man inte ha ett "tänk om" tänk. 3) sjukvården får inte informera om ersättning eller flaskor, det man behöver veta finns att läsa på paketet eller så får man fråga vänner..

Dvs ett svar som var käpprätt. Just då var jag inte alls inläst på vad som egentligen gällde men hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag sagt emot.
  • Dr Mupp
    Plutteli skrev 2012-06-24 21:01:52 följande:
    Det jag upplevt är iaf att det är sjukt dåligt med info i förväg. Jag gick inte på föräldrautbildning när jag väntade tvåan men med ettan gick vi och där frågade en mamma om flaskmatning och fick svar att: 1) det är onödigt att bestämma i förväg om man vill amma eller ej, för när barnet är fött kan man känna helt annorlunda. 2) om man tror att det inte kommer gå att amma så blir det en självuppfyllande profetia så därför ska man inte ha ett "tänk om" tänk. 3) sjukvården får inte informera om ersättning eller flaskor, det man behöver veta finns att läsa på paketet eller så får man fråga vänner..

Dvs ett svar som var käpprätt. Just då var jag inte alls inläst på vad som egentligen gällde men hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag sagt emot.
    Sånt gör mig förbannad. Det står klart i innocentideklarationen att det är vården som ska stå för infomrtionen om föräldrarna önskar det.

Kanske är det dags att kvinnor startar flaskningshjälpen, Det var ju brist på bra information och stöd som gjorde att kvinnor startade amningshjälpen, 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Daeminimon
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Item id=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
    Känner igen det där. Hade en trött unge, och bad om en kopp/spruta att ge råmjölken i. Barnmorskan tryckte in en flasknapp i munnen på honom, för hon hade "minsann aldrig stött på en bebis som blev förvirrad av det".

I min perfekta värld behövs amning/flaskmatning inte ens tas upp i föräldraklasser, då det blir väldigt generaliserande, utan diskuteras på tu man hand med varje enskild kvinna, så råden kan anpassas efter hennes omständigheter, vilja, oro och frågor.
  • Plutteli

"Steg 6

Mitt första barn födde ju jag i jönköping län (värnamo) som är det län där absolut flest mammor lägger ner amningen redan inom 2 månader från barnets födelse. Amningsrådgivningen här var i princip obefintlig, så jävla usel att man blir gråtfärdig för mindre. Min dotter hade inte alls bra tag. jag fick mjölkstockning, blödande stora sår i brösten men BM bara fortsatte att det var sååå bra så. Att hon fick dåligt tag berodde bla på att mina bröst var så stora att dem täppte till näsan på henne samt på en överproduktion av mjölk som gjorde brösten stenhårda och svåra att få grepp om... Stödet i Luleå var inte ett dugg bättre (där vi fick rådet som sagt att svälta dottern för då skulle hon gå med på flaska)... För oss löste det sig ju av ren envishet och tack vare att lillan växte och därmed lättare fick tag om bröstet.
    Barn två födde jag i Luleå, eftersom det var mitt andra barn sa det inte mycket om vad vi gjorde utan lät oss sköta oss själva och jag hade ju koll på amningen då. Lite kritiska var de till att vi sov i samma säng men det var väll det enda de sa nått om...
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2012-06-24 21:01:16 följande:
    de sk amnigsvänliga sjukhusen finns inte längre. Kontrollen är borta och sjukhusen gör som de vill nu. Att det finns vårdpersonal som är idioter är knappast nått nytt även om det inte borde få förekomma. Själv har jag träffat på vårdpersonal som propsat på ersättning mot min vilja och som bla gav min son ersättnig bakom ryggen på mig (han låg på neo och de orkade inte gå 100 meter för att väcka mig när jag sov inne på BB).
    Det är ju av den orsaken den paragrafen finns, för att ammande mammors barn inte ska ges ersättning i onödan mot föräldrarnas vilja. Min kusins första barn propsade personalen också i ersättning fast att hon spydde upp allt. De menade på att hon var så liten och mamman hade så små bröst att det inte kunde finnas mjölk nog ännu...
  • Dr Mupp
    Plutteli skrev 2012-06-24 21:10:14 följande:
    Det är ju av den orsaken den paragrafen finns, för att ammande mammors barn inte ska ges ersättning i onödan mot föräldrarnas vilja. Min kusins första barn propsade personalen också i ersättning fast att hon spydde upp allt. De menade på att hon var så liten och mamman hade så små bröst att det inte kunde finnas mjölk nog ännu...
    Problemen är att amningsvänliga sjukhusprojektet är nerlagt sen länge och personalen inte längre bryr sig om paragraferna, De fortsätter att kalla sig amningsvänliga (låter bra)
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2012-06-24 21:15:19 följande:
    Problemen är att amningsvänliga sjukhusprojektet är nerlagt sen länge och personalen inte längre bryr sig om paragraferna, De fortsätter att kalla sig amningsvänliga (låter bra)
    Jo jag vet, sjukhuset i Värnamo kallar sig "amnigsvänligt", jo tjena liksom. Att bara propsa på att folk ska amma men ge noll hjälp för att få det att fungera är INTE att vara amningsvänligt. Dock finns det ju fortfarande barnmorskor som hakat upp sig på den punkten och pga den vägrar ge ersättning till kvinnor som vill ha det till sina barn.
  • MalinEddie
    Daeminimon skrev 2012-06-24 21:05:59 följande:
    I min perfekta värld behövs amning/flaskmatning inte ens tas upp i föräldraklasser, då det blir väldigt generaliserande, utan diskuteras på tu man hand med varje enskild kvinna, så råden kan anpassas efter hennes omständigheter, vilja, oro och frågor.
    Ja, det tror jag hade varit toppenbra!
  • Daeminimon
    MalinEddie skrev 2012-06-24 21:24:12 följande:
    Ja, det tror jag hade varit toppenbra!
    Plus att man slipper det laddade i att köra gruppdiskussion, och ingen behöver känna sig "dum" om de har frågor, och i värsta fall kanske inte fråga...
Svar på tråden Läs denna bok :D