• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:32:31 följande:
    precis
    man är väll inte nära bara när man matar man är väll nära resten av tiden också.
    Jag håller med men nu blir jag intresserad av att läsa boken efter din kommentar om u-länder. Boken borde ju fokusera på flaskmatning, ersättning och anknytning. Inte sprida felaktiga fakta om amning.
  • pixie mason
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:30:59 följande:
    Ingen i tråden har sagt att man misshandlar sina barn!Det har jag inte påstått!
    Men när jag säger jag inte ammar mitt barn får jag höra från sjukvården bekanta vänner och främlingar att jag inte är en bra mamma?! När jag frågar varför jag inte är en bra mamma får jag höra om alla dessa skräck historier om barn som är jätte sjuka om barn som blir utvecklingsstörda om barn som ja tom dör och allt detta på grund av en flaska?!
    När jag säger att vad har ni för bevis kommer alltid samma jäkla dravel som " DET KAN ÖKA RISKEN"
    Jaha MEN vart är beviset? Vart står det ordagrant att mitt barn kommer utvecklas och bli tjockt?
    kommer han få astma och allergier nu?
    kommer han dö nu bara för jag inte ammar?
    Vart står det tex

"Barnet dog PGA flaskmatningen" ( o då snackar jag inte om fel tillgjord ersättning som skitiga flaskor eller bakerie vatten)
    Eller
    Jag fick ADHD för min mamma inte kunde amma mig och jag fick ersättning?

Vad ger folk rätten och hoppa på en för man inte ammar?
    vad ger folk rätten och hoppa på en för ATT man ammar?

De flesta är väll rätt medvetna i dagens läge om att man har alternativ ?
    Sen behövs det inte att massa folk ska lägga sig i så mycket.

tyvärr orsaker ju detta med flaskmatande sån himla hysteri så man kräks på det..
    Kan tillägga att när jag skriver "ni" menar jag de människor som sagt detta till mig ansikte till ansikte!!
    så ingen av er tolkar detta som påhopp på er!!
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:30:59 följande:
    Ingen i tråden har sagt att man misshandlar sina barn!Det har jag inte påstått!
    Men när jag säger jag inte ammar mitt barn får jag höra från sjukvården bekanta vänner och främlingar att jag inte är en bra mamma?! När jag frågar varför jag inte är en bra mamma får jag höra om alla dessa skräck historier om barn som är jätte sjuka om barn som blir utvecklingsstörda om barn som ja tom dör och allt detta på grund av en flaska?!
    När jag säger att vad har ni för bevis kommer alltid samma jäkla dravel som " DET KAN ÖKA RISKEN"
    Jaha MEN vart är beviset? Vart står det ordagrant att mitt barn kommer utvecklas och bli tjockt?
    kommer han få astma och allergier nu?
    kommer han dö nu bara för jag inte ammar?
    Vart står det tex

"Barnet dog PGA flaskmatningen" ( o då snackar jag inte om fel tillgjord ersättning som skitiga flaskor eller bakerie vatten)
    Eller
    Jag fick ADHD för min mamma inte kunde amma mig och jag fick ersättning?

Vad ger folk rätten och hoppa på en för man inte ammar?
    vad ger folk rätten och hoppa på en för ATT man ammar?

De flesta är väll rätt medvetna i dagens läge om att man har alternativ ?
    Sen behövs det inte att massa folk ska lägga sig i så mycket.

tyvärr orsaker ju detta med flaskmatande sån himla hysteri så man kräks på det..
    Fast det är ju det som är problemet. Du kan inte få bevis genom anekdoter. Vad du kan hitta är studier vars resultat visar på det som presenterats bl a i den här tråden.

Ingen ska bli påhoppad för sitt val, har du blivit påhoppad bör du genast byta BVC, och säga ifrån till släkt och vänner.

Däremot tycker jag inte att man ska sluta informera om fördelarna med amning pga rädsla att någon tar illa upp. Det är för mig lika befängt som att skriva ut mediciner utan bipacksedel pga rädsla att någon inte ska vilja ta dem.

Som MalinEddie säger, det är bra att det finns en bok om flaskmatning. Tråkigt dock att den innehåller faktafel.
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:17:32 följande:
    PSD
    astma
    allergier
    magbesvär

allt detta är en ökad risk? Det är just såna här saker man som icke ammande får höra hela tiden vilket en mamma och en pappa tolkar som
    nu kommer jag förstöra hela livet för mitt barn eftersom jag inte ammar

kan ju meddela att PSD är lika vanligt bland ammande som icke ammande så jag tror inte matandet är den bidragande delen till att nått sånt hemskt händer!!!!
    Om ni läser studier så visar det att bästa skyddet mot PSD är och inte överhetta barnet och sen ge det napp när det sover. Så det är bara en jävla skrämsel propagande och dra upp detta med psd och amning!!!
    PSD: Ökad risk om barnet inte tar napp och/eller samsover.
    Atsma: Ökad risk ja, det är bevisat och beror på att luftrörsinfektioner (tex RS) är mer frekventa, långvariga och kraftiga hos barn som inte ammas och man har sett ett samband mellan luftvägsinfektioner och astma länge. Även barn som tidigt får allergier utvecklar astma lättare och amning kan försena allergiska utbrott.
    Allergier: Ingen ökad risk, däremot oftare kraftigare allergier hos de som inte ammats.
    Magbesvär: Ökad risk ja. Bland annat innehåller bröstmjölken enzymer som främjar tarmarnas arbete och utveckling vilket ersättningen saknar.

Att säga att något ger en ökad risk är INTE samma sak som att säga att det ena garanterat att något inte händer och det andra garanterat att något händer. Det ENDA det säger är att ser man till en större grupp av barn kommer fler barn i gruppen "icke ammade" ha problem med magen, astma, luftvägsinfektioner och allergiska symtom. Hur detta kommer slå hos den enskilda individen kan INGEN säga. Det är som med rönkning, alla vet att man statistiskt sett löper en mycket större risk att få cancer om man röker, det betyder ju inte att de som inte röker aldrig får cancer eller att alla som röker får cancer. Förstår du hur jag menar? (Haka inte upp dig på skadligheten i rökningen, enda kopplingen var för att jämföra hur det fungerar med statistiken)
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:17:52 följande:
    oj 2 år ?
    men klarar sig en unge på endast ammning i 2 år?
    kan bara tänka mig sonen som käkar spagetti med köttfärs sås som en tok och är 15 månader om ja bara skulle amma han skulle han ju vara svin hungrig eller tänker ja fel? :P
    Det finns något som heter delamning. Det är hur bra som helst att amma barn länge. Det är också toppebra att erbjuda ersättning länge. Det finns mycket nyttigheter i både bröstmjölk och ersättning. Enligt livmedelsverket ska bröstmjölk eller ersättning vara huvudfödan det första året. Att ett barn äter annan mat hindrar inte det.
  • Plutteli

pixie mason: Hur var det med rekommendationen för hur länge man ska ge ersättning i boken? Står det att ersättning bör vara basen i barnets kost hela första året eller står det bara fram till typ 6 månader?

• MalinEddie
    Plutteli skrev 2012-06-23 22:43:50 följande:
    pixie mason: Hur var det med rekommendationen för hur länge man ska ge ersättning i boken? Står det att ersättning bör vara basen i barnets kost hela första året eller står det bara fram till typ 6 månader?
    Det vill jag också gärna veta. Oavsett hur man väljer att mata sitt barn ska man få ta del av aktuella rekommendationer och varför dessa existerar.
  • pixie mason

Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..

• pixie mason
    Plutteli skrev 2012-06-23 22:43:50 följande:
    Ja du ingen aning vad det står om det. Vet dock att det står att livmedelsverket rekomenderat att man ger ersättning/ammar i 6 månader och att livsmedelsverket skriver att man kan ge smakisar från 4 månader
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:47:16 följande:
    Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
    Jag vet att du inte skrivit denna bok, jag tycker också det är jättebra med en bok om flaskmatning. MEN jag tycker det blir oerhört olyckligt om boken skriver rena faktafel eller utelämnar gällande rekommendationer, oavsett om det gäller "varför" det är bra att amma eller hur länge man bör ge ersättning och varför man ska koka vattnet innan man blandar till flaskan...

(Dock håller jag inte alls med om att man får massor av råd och hjälp om man vill amma, jag tycker inte man får någon hjälp alls. Allt man får är "Det bästa du kan göra är att amma för det är bra för ditt barn" men sen är det stopp)
Svar på tråden Läs denna bok :D