• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • pixie mason

Men vad är exakt riskerna med flaskmatning för oss som lever i sverige?
    Vi kokar vattnet till ersättningen vi kokar flaskor och nappar så ungarna drar inte i sig massa bakterier
    ersättningen innehåller inte massa "gift"
    så vad är det som är sån "risk" med och ge barnet flaska?

vad är risken med och amma för jag antar det måste ju finnas såna med då?

• Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:36:45 följande:
    jag bor i värmland det kan förklara allt om usel sjukvård :P
    *fniss* och jag som hör att jönköpings län är värst ;)

(F.ö är det självklart fel att säga att amning ger ett garanterat skydd mot det ena eller andra, men det minskar risken för olika saker, sen kan man självklart drabbas ändå! Ett barn som flaskmatas och blir allergiskt hade med ungefär 99% säkerhet blivit allergisk som ammad också, skillnaden ligger i att hen hade blivit allergisk senare i livet och mest troligt mindre allergisk, tex är astma mindre vanligt bland ammade)
  • pixie mason

haha värmland och jönköping är kanske de län som landstinget glömde bort :P hihi

• Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:46:58 följande:
    Vi kokar vattnet till ersättningen vi kokar flaskor och nappar så ungarna drar inte i sig massa bakterier

Riskerna med flaskmatning är att bebisarna missar fördelarna med amning (vänder man på retoriken och ser amning som norm så är det inte fördelar med amning, utan risker med flaskmatning). Till exempel löper flaskmatade barn högre risk att behöva behandling av diarre under sitt första levnadsår- även i västvärlden.

Du kan heller inte motbevisa statistiska fakta med anekdoter- enstaka fall kan inte användas som bevis åt endera hållet. Min make föddes upp på Nestlé Carnation Milk- alltså sötad mjölk på burk- och är kärnfrisk, betyder det att det är ett lämpligt alternativ för bebisar? Det gick ju bra för honom? Förstår du hur jag menar?
  • Plutteli

"Riskerna" med att ge flaska:

*Barnet blir oftare förstoppad.
    *Lätt att man luras att gå över till fast föda för tidigt vilket ökar risken för födoämnesallergier och fetma.
    *Större risk för astma och luftvägsinfektioner
    *Större risk för bröstcancer hos mamman
    *Ersättning innehåller ofta mögelsporer (tillverkarna behöver bara hålla det under en viss nivå) vilket kan ge barnet diarré, i väldigt sällsynta fall har det hänt att spädbarn dött av den diarrén (ja, i ett I-land, men det är som sagt väldigt ovanligt), därav är det viktigt att faktiskt KOKA vattnet när man blandar ersättning även om man har rent vatten och blanda ersättningen i vatten med en temp. av minst 70 grader.

"Riskerna" med att amma:
    *Har man födoämnesallergi i släkten kan barnet lättare utveckla födoämnesallergi pga att ämnen från maten går över i bröstmjölken. Tex är det inte helt ovanligt att ett barn som är allergisk mot ägg blivit det redan som ammad.
    *Problem med infektioner i bröstet pga mjölkstockning eller infekterade sår på bröstvårtorna.
  • Plutteli

Alltså, det viktiga att tänka på egentligen är att ersättning inte ÖKAR några risker, det är amningen som MINSKAR risker. Dvs om man utgår ifrån att det är 50% sannolikhet att ens barn får astma så kan man sänka risken genom att amma eller ha den oförändrad genom att ge ersättning.

• pixie mason
    Daeminimon skrev 2012-06-23 21:55:39 följande:
    Riskerna med flaskmatning är att bebisarna missar fördelarna med amning (vänder man på retoriken och ser amning som norm så är det inte fördelar med amning, utan risker med flaskmatning). Till exempel löper flaskmatade barn högre risk att behöva behandling av diarre under sitt första levnadsår- även i västvärlden.

Du kan heller inte motbevisa statistiska fakta med anekdoter- enstaka fall kan inte användas som bevis åt endera hållet. Min make föddes upp på Nestlé Carnation Milk- alltså sötad mjölk på burk- och är kärnfrisk, betyder det att det är ett lämpligt alternativ för bebisar? Det gick ju bra för honom? Förstår du hur jag menar?
    Så bebisen missar alltså fördelar säger du? Vilka är EXAKT fördelarna förutom att dom inte lider av diarre som tydligen flaskmatade gör?

Du säger det själv Enstaka fall kan inte bevisa. Men jag försöker inte bevisa nått jag säger bara att jag tror inte amming skyddar mot allergi varför är inte flera människor friska då med tanke på hur många som ammas?

jag är ingen amnings motståndare jag tycker folk får göra som dom vill! vill dom mata sina ungar med nesle mjölk så okej. Det jag säger är att det är dags och sluta skrämma flaskmatande kvinnor med massa saker som att amning skyddar mot det och det och det.. vi alla vill ju vårat barn det bästa och varför inte så för en gångs skull ge oss kvinnor som inte ammar den där känslan av att vi också gör rätt.
    Det är sån hysteri att vi måste amma då är vi duktiga men flaskmatar vi får vi tyvärr alla dessa påhoppare på oss där vi framställt som monster och vi misshandlar våra barn och det är fan inte kul!!
  • pixie mason
    Plutteli skrev 2012-06-23 21:57:20 följande:
    "Riskerna" med att ge flaska:

*Barnet blir oftare förstoppad.
    *Lätt att man luras att gå över till fast föda för tidigt vilket ökar risken för födoämnesallergier och fetma.
    *Större risk för astma och luftvägsinfektioner
    *Större risk för bröstcancer hos mamman
    *Ersättning innehåller ofta mögelsporer (tillverkarna behöver bara hålla det under en viss nivå) vilket kan ge barnet diarré, i väldigt sällsynta fall har det hänt att spädbarn dött av den diarrén (ja, i ett I-land, men det är som sagt väldigt ovanligt), därav är det viktigt att faktiskt KOKA vattnet när man blandar ersättning även om man har rent vatten och blanda ersättningen i vatten med en temp. av minst 70 grader.

"Riskerna" med att amma:
    *Har man födoämnesallergi i släkten kan barnet lättare utveckla födoämnesallergi pga att ämnen från maten går över i bröstmjölken. Tex är det inte helt ovanligt att ett barn som är allergisk mot ägg blivit det redan som ammad.
    *Problem med infektioner i bröstet pga mjölkstockning eller infekterade sår på bröstvårtorna.
    Tack jag antar jag hade aldrig fått denna lista så bra skriven av den jag skrev frågan till :)
  • Dr Mupp

Ökd risk för PSD.

Ökad risk för diarré, nej långt ifrån alla kokar vattnet till ersättningen. Den absoluta majoriteten tar kallvatten direkt ur kran och värmer i micron. Därför att de fått för sig att vårt kommunala kranvatten är sterilt. Flaskor, vatten och pulver kan i värsta fall innehålla farliga bakterier.  det är därför flaskor ska kokas före använing, vattnet ska kokas och pulvret ska blandas i 70 gradigt vatten. 

Ökad risk för förstoppning, läs bara i flaskmatningsforumet så går många barn på laktulos eller annat för att de är förstoppade.

Ökad risk för fetma, ja det sambandet är bevisat. 
    Ökad risk för diabetes typ 1, ja det sambandet är bevisat.

Ökad risk för asthma, ja det är bevisat.
    Misstänkt ökad risk för allergier, inte helt bevisat, men de flesta studier pekar på det. 

För mammor är det en ökad risk för bla bröstcancer.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pixie mason
    Dr Mupp skrev 2012-06-23 22:07:30 följande:
    Ökd risk för PSD.

Ökad risk för diarré, nej långt ifrån alla kokar vattnet till ersättningen. Den absoluta majoriteten tar kallvatten direkt ur kran och värmer i micron. Därför att de fått för sig att vårt kommunala kranvatten är sterilt. Flaskor, vatten och pulver kan i värsta fall innehålla farliga bakterier.  det är därför flaskor ska kokas före använing, vattnet ska kokas och pulvret ska blandas i 70 gradigt vatten. 

Ökad risk för förstoppning, läs bara i flaskmatningsforumet så går många barn på laktulos eller annat för att de är förstoppade.

Ökad risk för fetma, ja det sambandet är bevisat. 
    Ökad risk för diabetes typ 1, ja det sambandet är bevisat.

Ökad risk för asthma, ja det är bevisat.
    Misstänkt ökad risk för allergier, inte helt bevisat, men de flesta studier pekar på det. 

För mammor är det en ökad risk för bla bröstcancer.
    ja men om diarren beror på att folk inte kokar sina flaskor är det väll knappast ersättningen man ska skylla på?
    eller inte kokar vattnet innan dom ger barnen mat?
Svar på tråden Läs denna bok :D