• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:05:58 följande:
    Tack jag antar jag hade aldrig fått denna lista så bra skriven av den jag skrev frågan till :)
    Så lite. Dr Mupp skrev ungefär det samma :)
    Som sagt, risken för PSD kan man ju minska genom att använda napp ifall man inte ammar, orsaken till att det ger ett skydd är att barnet inte sover lika tungt om det vaknar för att amma eller vaknar till ibland för att ha sin napp :) På samma sätt skyddar samsovning, vill man inte ha barnet i sin egen säng så "stör" man barnet lite lagom genom att ha dem sovande i egen säng i samma rum :)
  • pixie mason

PSD
    astma
    allergier
    magbesvär

allt detta är en ökad risk? Det är just såna här saker man som icke ammande får höra hela tiden vilket en mamma och en pappa tolkar som
    nu kommer jag förstöra hela livet för mitt barn eftersom jag inte ammar

kan ju meddela att PSD är lika vanligt bland ammande som icke ammande så jag tror inte matandet är den bidragande delen till att nått sånt hemskt händer!!!!
    Om ni läser studier så visar det att bästa skyddet mot PSD är och inte överhetta barnet och sen ge det napp när det sover. Så det är bara en jävla skrämsel propagande och dra upp detta med psd och amning!!!

• Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:04:17 följande:
    Så bebisen missar alltså fördelar säger du? Vilka är EXAKT fördelarna förutom att dom inte lider av diarre som tydligen flaskmatade gör?

Du säger det själv Enstaka fall kan inte bevisa. Men jag försöker inte bevisa nått jag säger bara att jag tror inte amming skyddar mot allergi varför är inte flera människor friska då med tanke på hur många som ammas?

jag är ingen amnings motståndare jag tycker folk får göra som dom vill! vill dom mata sina ungar med nesle mjölk så okej. Det jag säger är att det är dags och sluta skrämma flaskmatande kvinnor med massa saker som att amning skyddar mot det och det och det.. vi alla vill ju vårat barn det bästa och varför inte så för en gångs skull ge oss kvinnor som inte ammar den där känslan av att vi också gör rätt.
    Det är sån hysteri att vi måste amma då är vi duktiga men flaskmatar vi får vi tyvärr alla dessa påhoppare på oss där vi framställt som monster och vi misshandlar våra barn och det är fan inte kul!!
    F©rdelarna är de som Plutteli skrev.

Amning är inte the be all and end all mot sjukdomar/åkommor. Däremot KAN det ge skydd, och även minska symptom. Alltså, om ett barn har astma/eksem kan det förmildras.

Det handlar inte om att skrämmas. Det handlar om att om man ska göra ett val bör man ha ALLA fakta framf©r sig, inte bara de bekväma. Tänk om din läkare gav dig en medicin, men du fick inte läsa hela bipacksedeln ifall du skulle bli rädd, hur skulle det kännas?

Tyvärr tycker jag ofta att de som flaskmatar skapar dessa påhoppare själva. Jag vet inte hur många gånger jag fått ord lagda i munnen på mig. T ex: Var i tråden har någon sagt att de som flaskmatar misshandlar sina barn?
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:05:58 följande:
    Tack jag antar jag hade aldrig fått denna lista så bra skriven av den jag skrev frågan till :)
    Varför skriver du ett sånt här otrevligt inlägg?
  • Daeminimon
    Dr Mupp skrev 2012-06-23 22:07:30 följande:
    Ökd risk för PSD.

Ökad risk för diarré, nej långt ifrån alla kokar vattnet till ersättningen. Den absoluta majoriteten tar kallvatten direkt ur kran och värmer i micron. Därför att de fått för sig att vårt kommunala kranvatten är sterilt. Flaskor, vatten och pulver kan i värsta fall innehålla farliga bakterier.  det är därför flaskor ska kokas före använing, vattnet ska kokas och pulvret ska blandas i 70 gradigt vatten. 

Ökad risk för förstoppning, läs bara i flaskmatningsforumet så går många barn på laktulos eller annat för att de är förstoppade.

Ökad risk för fetma, ja det sambandet är bevisat. 
    Ökad risk för diabetes typ 1, ja det sambandet är bevisat.

Ökad risk för asthma, ja det är bevisat.
    Misstänkt ökad risk för allergier, inte helt bevisat, men de flesta studier pekar på det. 

För mammor är det en ökad risk för bla bröstcancer.
  • MalinEddie

Jag har inte läst kommentarerna i tråden eller boken men min första tanke är att det är trevligt att det också finns en bok om flaskmatning. Det finns hur mycket info som helst att finna när det gäller amning (undvik BVC dock oavsett hur du matar) men det är sämre när det kommer till flaskmatning. Det är inte det lättaste alla gånger och flaskmatande föräldrar oroar sig gärna för anknytningen. Det är viktigt att man visar på att det inte finns något att oroa sig för där. Det blir vad man gör det till.  De flesta pallar ju faktiskt inte upp barnet med flaskan utan ger kroppslig närhet samtidigt. Flaskmatande föräldrar är inte sämre på att svara på barnets signaler. Vi måste sluta döma varandra oavsett om det gäller en amning eller flaskmatning.
    Jag föredrar amning men har också flaskmatat mitt första barn till viss del. Jag tror att det är jätteviktigt att man ser till mamman och den enskilda familjen när det gäller hur barnet matas. Alla vet nog att bröstmjölk är något bättre än ersättning men är en mamma som ammar mot sin vilja bra för barnet och anknytningen? Absolut inte. Man måste tänka längre än mjölken. Som en klok mamma sa till mig någon gång, kärleken sitter inte i bröstvårtan.

• pixie mason

Ingen i tråden har sagt att man misshandlar sina barn!Det har jag inte påstått!
    Men när jag säger jag inte ammar mitt barn får jag höra från sjukvården bekanta vänner och främlingar att jag inte är en bra mamma?! När jag frågar varför jag inte är en bra mamma får jag höra om alla dessa skräck historier om barn som är jätte sjuka om barn som blir utvecklingsstörda om barn som ja tom dör och allt detta på grund av en flaska?!
    När jag säger att vad har ni för bevis kommer alltid samma jäkla dravel som " DET KAN ÖKA RISKEN"
    Jaha MEN vart är beviset? Vart står det ordagrant att mitt barn kommer utvecklas och bli tjockt?
    kommer han få astma och allergier nu?
    kommer han dö nu bara för jag inte ammar?
    Vart står det tex

"Barnet dog PGA flaskmatningen" ( o då snackar jag inte om fel tillgjord ersättning som skitiga flaskor eller bakerie vatten)
    Eller
    Jag fick ADHD för min mamma inte kunde amma mig och jag fick ersättning?

Vad ger folk rätten och hoppa på en för man inte ammar?
    vad ger folk rätten och hoppa på en för ATT man ammar?

De flesta är väll rätt medvetna i dagens läge om att man har alternativ ?
    Sen behövs det inte att massa folk ska lägga sig i så mycket.

tyvärr orsaker ju detta med flaskmatande sån himla hysteri så man kräks på det..

• pixie mason
    MalinEddie skrev 2012-06-23 22:28:51 följande:
    Jag har inte läst kommentarerna i tråden eller boken men min första tanke är att det är trevligt att det också finns en bok om flaskmatning. Det finns hur mycket info som helst att finna när det gäller amning (undvik BVC dock oavsett hur du matar) men det är sämre när det kommer till flaskmatning. Det är inte det lättaste alla gånger och flaskmatande föräldrar oroar sig gärna för anknytningen. Det är viktigt att man visar på att det inte finns något att oroa sig för där. Det blir vad man gör det till.  De flesta pallar ju faktiskt inte upp barnet med flaskan utan ger kroppslig närhet samtidigt. Flaskmatande föräldrar är inte sämre på att svara på barnets signaler. Vi måste sluta döma varandra oavsett om det gäller en amning eller flaskmatning.
    Jag föredrar amning men har också flaskmatat mitt första barn till viss del. Jag tror att det är jätteviktigt att man ser till mamman och den enskilda familjen när det gäller hur barnet matas. Alla vet nog att bröstmjölk är något bättre än ersättning men är en mamma som ammar mot sin vilja bra för barnet och anknytningen? Absolut inte. Man måste tänka längre än mjölken. Som en klok mamma sa till mig någon gång, kärleken sitter inte i bröstvårtan.
    precis
    man är väll inte nära bara när man matar man är väll nära resten av tiden också.
  • MalinEddie
    pixie mason skrev 2012-06-18 13:55:54 följande:
    Älskar kapitlet som handlar om varför man ska amma i 6 Månader. Där det kommer fram att det är ju kvinnor som lever i U länder som inte har tillgång till rent vatten.
    Jag har som sagt inte läst boken men där ser jag redan ett fel. Det stämmer inte alls.
  • pixie mason
    MalinEddie skrev 2012-06-23 22:33:02 följande:
    Jag har som sagt inte läst boken men där ser jag redan ett fel. Det stämmer inte alls.
    Nej det skulle tydligen vara alla länder jag skriver bara vad som står i boken!
Svar på tråden Läs denna bok :D