• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:47:16 följande:
    Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
    Så intressant att se perceptionen från någon som s.a.s "står på utsidan". Jag, och jag vet många med mig, upplever nämligen att MVC och BVCs kunskaper om amning är minst sagt tveksamma, ofta ger de helt felaktiga råd (återigen en anledning varför jag tycker korrekt information är så himla viktigt).

Kapitlet du tar upp är ju fortfarande helt felaktigt- WHOs rekommendationer baseras som sagt på studier gjordea i lika många i- som u-länder. Känns det fortfarande lika bra med en bok när du vet att den innehåller faktafel? För mig skulle varningsklockor börja ringa...

Sen måste jag fråga varför du säger här att du inte kunde amma, och i en annan tråd att du inte ville?
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:50:49 följande:
    Ja du ingen aning vad det står om det. Vet dock att det står att livmedelsverket rekomenderat att man ger ersättning/ammar i 6 månader och att livsmedelsverket skriver att man kan ge smakisar från 4 månader
    Ajdå... Det stämmer inte.
    LMV rekommenderar ersätning eller amning i 6 månader, sen som bas i barnets kost till minst 12 månader men med fördel längre. Smakisar ska man ge från 6 månader, det man kan om barnet visar intresse är att ge ett kryddmått mat om dagen bara för att barnet ska få prova lite nya smaker. Sen gör man ju såklart fortfarande som man vill men rekommendationerna finns ju av en orsak...
  • Natulcien
    Ja du ingen aning vad det står om det. Vet dock att det står att livmedelsverket rekomenderat att man ger ersättning/ammar i 6 månader och att livsmedelsverket skriver att man kan ge smakisar från 4 månader
    Oj, det var ju också fel...smakisar rekommenderas från 6 månader...enligt Livsmedelsverket...

Tråkigt att den verkar så oseriös och full av faktafel. Annars är ju tanken bra....med en bok. Men till den som skrev boken säger vi: Gör om - gör rätt!
  • MalinEddie
    Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
    Som sagt, jag är positiv om boken utgår från verkliga fakta. Jag skulle vara den första att rekommdera den på BVC då till mödrar som inte vill amma. Nu har jag inte läst den och därför nyfiken. Du som har läst den kan kanske stilla min nyfikenhet och berätta vad som skrivs om introduktion av fast föda och hur länge ersättning bör vara en del av kosten?
  • Natulcien
    Vet du vad?
    Man får inte särskilt mycket hjälp och tips om man ammar heller. Jag tog reda på allt jag behövde veta själv, via böcker och diverse nätsidor.
  • pixie mason

detta vet jag inte om det står i boken men det är vad som står i mitt fakta blad från just livsmedels verket!

Om du  ger ersättning ska du ge den fullt tills barnet är 6 månader. står inom parantes att du kan fortsätta ge ersättning om inte barnet äter annan mat i just näringsyfte tills barnet är 12 månader
    Du kan ge smakportioner från 4 månader

så ingen aning om vad som står i boken det får ni läsa själv tjejer då det inte är jag som skrivit boken :D

• MalinEddie
    Verkligen inte. Smakprover från 4 månader är vad man pratar om här. Typ ett kryddmått. Enligt rekommendationerna ska bröstmjölk/ersättning var huvudfödan i minst ett år.
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2012-06-23 22:56:46 följande:
    Vet du vad?
    Man får inte särskilt mycket hjälp och tips om man ammar heller. Jag tog reda på allt jag behövde veta själv, via böcker och diverse nätsidor.
    Håller med. Vet inte vad jag gjort utan min amningsrådgivare till mamma!
  • Natulcien
    Daeminimon skrev 2012-06-23 22:59:04 följande:
    Håller med. Vet inte vad jag gjort utan min amningsrådgivare till mamma!
    Tummen upp till din mamma, alltså...inte till den uteblivna hjälpen...
  • pixie mason
    Daeminimon skrev 2012-06-23 22:53:11 följande:
    Så intressant att se perceptionen från någon som s.a.s "står på utsidan". Jag, och jag vet många med mig, upplever nämligen att MVC och BVCs kunskaper om amning är minst sagt tveksamma, ofta ger de helt felaktiga råd (återigen en anledning varför jag tycker korrekt information är så himla viktigt).

Kapitlet du tar upp är ju fortfarande helt felaktigt- WHOs rekommendationer baseras som sagt på studier gjordea i lika många i- som u-länder. Känns det fortfarande lika bra med en bok när du vet att den innehåller faktafel? För mig skulle varningsklockor börja ringa...

Sen måste jag fråga varför du säger här att du inte kunde amma, och i en annan tråd att du inte ville?
    jag har inte skrivit att jag inte kan amma jag skriver som många mammor tänker om du förstår
    och nej jag vill inte amma har inget intresse i det själv men de som vill amma men inte kan amma kanske behöver få höra att de inte är monster utan goa mammor i ställe.. som  malin skrev kärleken sitter inte i mjölken
Svar på tråden Läs denna bok :D