pixie mason skrev 2012-06-23 22:47:16 följande:
Alltså så här är det!!!
Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.
OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!
Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
Så intressant att se perceptionen från någon som s.a.s "står på utsidan". Jag, och jag vet många med mig, upplever nämligen att MVC och BVCs kunskaper om amning är minst sagt tveksamma, ofta ger de helt felaktiga råd (återigen en anledning varför jag tycker korrekt information är så himla viktigt).
Kapitlet du tar upp är ju fortfarande helt felaktigt- WHOs rekommendationer baseras som sagt på studier gjordea i lika många i- som u-länder. Känns det fortfarande lika bra med en bok när du vet att den innehåller faktafel? För mig skulle varningsklockor börja ringa...
Sen måste jag fråga varför du säger här att du inte kunde amma, och i en annan tråd att du inte ville?