• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2012-06-23 23:01:00 följande:
    Tummen upp till din mamma, alltså...inte till den uteblivna hjälpen...
    Ja, jag lånade ut henne till flera av mina vänner också!
  • pixie mason

Så här står det i lappen jag fick från BVC för ett år sedan och den är i från livsmedelsverket och det är att barnet från 4 månader kan börja smaka på smakisar om intresse finns
    vid 6 månader kan man börja ge mera mat
    8 månader kan man börja ge välling

under hela tiden kan man ge ersättning men den rekomenderas helt fram tills 6 månader med tanke på näringen.

• Natulcien
    pixie mason skrev 2012-06-23 23:07:36 följande:
    Så här står det i lappen jag fick från BVC för ett år sedan och den är i från livsmedelsverket och det är att barnet från 4 månader kan börja smaka på smakisar om intresse finns
    vid 6 månader kan man börja ge mera mat
    8 månader kan man börja ge välling

under hela tiden kan man ge ersättning men den rekomenderas helt fram tills 6 månader med tanke på näringen.
    Hur får de ihop det där med att "ge ersättning helt t.o.m. 6 månader" och börja med smakisar vid 4 mån. då? Om man börjar med smakisar så ger man ju inte ersättning helt...?
  • pixie mason

uttrycker mig väll fel men du ska ge ersättningen tills 6 månader men du kan prova o ge smakis tidigast vid 4 månader men det betyder inte du ska sluta med ersättningen o ställa fram en portion mat i ställe.. är väll det dom vill säga med detta..

• Natulcien
    pixie mason skrev 2012-06-23 23:11:44 följande:
    uttrycker mig väll fel men du ska ge ersättningen tills 6 månader men du kan prova o ge smakis tidigast vid 4 månader men det betyder inte du ska sluta med ersättningen o ställa fram en portion mat i ställe.. är väll det dom vill säga med detta..
    Fast du kan ju titta på Livsmedelsverkets hemsida, så ser du direkt att det där är fel.
    Det man eventuellt kan ge vid 4 månader är inte smakisar, utan små, små smakprover av ett kryddmåtts storlek, och att man inte ska minska på ersättningen, utan ge samma mängd. Och vid 6 månader börjar man med riktiga smakportioner, för att runt 8-10 månader öka mängden och eventuellt ersätta 1-2 mål. Ersättningen bör man fortsätta med hela första året.
  • pixie mason

jaja nu får ni diskutera vidare själva..
    jag tror alla bara är förbannade och eftersom vi bara kan tolka varandra genom text och inte kan sitta i ett rum och prata blir det bara massa fel!

Jag säger bara åter igen läs boken och sen om ni tycker den är skit släng den i brasan och fjutta på den :P

Jag ger upp i allafall det GÅR inte och diskutera om en sån här sak då alla vet allt och kan allt och det lusiga är att i slutändan blev det som vanligt påhopp och jag får känslan av att ni tror jag skrev boken!

Så ni som läser denna tråd det jag vill med detta är att ni ska veta att det finns en bok i alla fall som heter "att flaskmata"
    Den går och beställa här www.attflaskmata.se/

ni kan ju läsa där ni andra som skrivit här i kväll också och se vad som står där i ställe för och fråga mig om vad som står och inte står i boken.. författaren svara säkert på era frågor om ni skriver till henne

lycka till nu alla oasvett om ni ammar eller inte så är ni alla bra morsor :)

• pixie mason
    Natulcien skrev 2012-06-23 23:16:18 följande:
    Fast du kan ju titta på Livsmedelsverkets hemsida, så ser du direkt att det där är fel.
    Det man eventuellt kan ge vid 4 månader är inte smakisar, utan små, små smakprover av ett kryddmåtts storlek, och att man inte ska minska på ersättningen, utan ge samma mängd. Och vid 6 månader börjar man med riktiga smakportioner, för att runt 8-10 månader öka mängden och eventuellt ersätta 1-2 mål. Ersättningen bör man fortsätta med hela första året.
    det va ju det jag skrev om du läser :D
  • pixie mason

jag tolkar smakisar som smakisar alltså smaka inte äta en hel burk! så nu va detta också sagt! sen är det inte jag som skrev den infon heller utan det skrev någon från kära livsmedelsverket..
    tänk om jag ändå vore författaren till både livmedelesverker och flaskmatar boken då skulle ja kunna svara på alla era frågor :P tyvärr får ja hänvisa er till författaren till boken och till livsmedelesverket

• Natulcien
    pixie mason skrev 2012-06-23 23:17:39 följande:
    jaja nu får ni diskutera vidare själva..
    jag tror alla bara är förbannade och eftersom vi bara kan tolka varandra genom text och inte kan sitta i ett rum och prata blir det bara massa fel!

Jag säger bara åter igen läs boken och sen om ni tycker den är skit släng den i brasan och fjutta på den :P

Jag ger upp i allafall det GÅR inte och diskutera om en sån här sak då alla vet allt och kan allt och det lusiga är att i slutändan blev det som vanligt påhopp och jag får känslan av att ni tror jag skrev boken!

Så ni som läser denna tråd det jag vill med detta är att ni ska veta att det finns en bok i alla fall som heter "att flaskmata"
    Den går och beställa här www.attflaskmata.se/

ni kan ju läsa där ni andra som skrivit här i kväll också och se vad som står där i ställe för och fråga mig om vad som står och inte står i boken.. författaren svara säkert på era frågor om ni skriver till henne

lycka till nu alla oasvett om ni ammar eller inte så är ni alla bra morsor :)
    Jag tror inte att någon är förbannad. Tvärtom verkar ju de flesta överens om att det är bra att en bok i ämnet skrivs. Men sen är det ju otroligt synd och sorgligt att den verkar vara så full av faktafel och oseriös.
    Men man får väl kontakta författaren och se vad hon har att säga om saken...
  • Natulcien
    pixie mason skrev 2012-06-23 23:20:52 följande:
    jag tolkar smakisar som smakisar alltså smaka inte äta en hel burk! så nu va detta också sagt! sen är det inte jag som skrev den infon heller utan det skrev någon från kära livsmedelsverket..
    tänk om jag ändå vore författaren till både livmedelesverker och flaskmatar boken då skulle ja kunna svara på alla era frågor :P tyvärr får ja hänvisa er till författaren till boken och till livsmedelesverket
    Ja, det är ju tyvärr många som tolkar detta fel, även landets BVC, så du är inte ensam om den feltolkningen.
Svar på tråden Läs denna bok :D