Inlägg från: Daeminimon |Visa alla inlägg
  • Daeminimon

Läs denna bok :D

pixie mason skrev 2012-06-18 13:55:54 följande:
    Älskar kapitlet som handlar om varför man ska amma i 6 Månader. Där det kommer fram att det är ju kvinnor som lever i U länder som inte har tillgång till rent vatten. Så man ser ju lixom vad sjukvården ska skuldbelägga oss kvinnor för allt. Så kan man inte amma eller inte vill amma så finns det ju ändå mat för våra små som vi alla borde ge med gott samvete. Det får vara slut på detta tjat om amma eller inte amma!!
    Studien WHO bygger sina rekommendationer på gjordes i lika många i- som u-länder, så det påståendet är rent felaktigt.
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:28:40 följande:
    men om man kollar på WHO hemsida och läser om amming så står det massa saker där som inte stämmer in på ett I land precis tex detta med att vattnet är orent så därför ska man inte ge ersättning

eller att ammingen skyddar mot allergier för när barnen ändå börjar med vanlig mat  har dom lika mycket problem med allergier och magen som alla andra ..
     så jag tycker ändå det är viktigt att det meddelas att AMMNING inte ger ditt barn automatiskt skydd mot alla sjukdommar eller gör din unge smartare.. jag tycker det är mera skrämsel propaganda och det ger mammor som INTE kan amma dåligt samvete.
    Jag tycker å andra sidan att man bör informera om riskerna med flaskmatning/fördelarna med amning, så kvinnor kan g©ra ett informerat val.

Här skriver WHO själva att rekommendationerna gäller överallt, och att studierna gjordes i lika många i- som u-länder.

www.who.int/mediacentre/news/statements/2011/breastfeeding_20110115/en/index.html
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:46:58 följande:
    Men vad är exakt riskerna med flaskmatning för oss som lever i sverige?
    Vi kokar vattnet till ersättningen vi kokar flaskor och nappar så ungarna drar inte i sig massa bakterier
    ersättningen innehåller inte massa "gift"
    så vad är det som är sån "risk" med och ge barnet flaska?

vad är risken med och amma för jag antar det måste ju finnas såna med då?
    Riskerna med flaskmatning är att bebisarna missar fördelarna med amning (vänder man på retoriken och ser amning som norm så är det inte fördelar med amning, utan risker med flaskmatning). Till exempel löper flaskmatade barn högre risk att behöva behandling av diarre under sitt första levnadsår- även i västvärlden.

Du kan heller inte motbevisa statistiska fakta med anekdoter- enstaka fall kan inte användas som bevis åt endera hållet. Min make föddes upp på Nestlé Carnation Milk- alltså sötad mjölk på burk- och är kärnfrisk, betyder det att det är ett lämpligt alternativ för bebisar? Det gick ju bra för honom? Förstår du hur jag menar?
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:04:17 följande:
    Så bebisen missar alltså fördelar säger du? Vilka är EXAKT fördelarna förutom att dom inte lider av diarre som tydligen flaskmatade gör?

Du säger det själv Enstaka fall kan inte bevisa. Men jag försöker inte bevisa nått jag säger bara att jag tror inte amming skyddar mot allergi varför är inte flera människor friska då med tanke på hur många som ammas?

jag är ingen amnings motståndare jag tycker folk får göra som dom vill! vill dom mata sina ungar med nesle mjölk så okej. Det jag säger är att det är dags och sluta skrämma flaskmatande kvinnor med massa saker som att amning skyddar mot det och det och det.. vi alla vill ju vårat barn det bästa och varför inte så för en gångs skull ge oss kvinnor som inte ammar den där känslan av att vi också gör rätt.
    Det är sån hysteri att vi måste amma då är vi duktiga men flaskmatar vi får vi tyvärr alla dessa påhoppare på oss där vi framställt som monster och vi misshandlar våra barn och det är fan inte kul!!
    F©rdelarna är de som Plutteli skrev.

Amning är inte the be all and end all mot sjukdomar/åkommor. Däremot KAN det ge skydd, och även minska symptom. Alltså, om ett barn har astma/eksem kan det förmildras.

Det handlar inte om att skrämmas. Det handlar om att om man ska göra ett val bör man ha ALLA fakta framf©r sig, inte bara de bekväma. Tänk om din läkare gav dig en medicin, men du fick inte läsa hela bipacksedeln ifall du skulle bli rädd, hur skulle det kännas?

Tyvärr tycker jag ofta att de som flaskmatar skapar dessa påhoppare själva. Jag vet inte hur många gånger jag fått ord lagda i munnen på mig. T ex: Var i tråden har någon sagt att de som flaskmatar misshandlar sina barn?
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:05:58 följande:
    Tack jag antar jag hade aldrig fått denna lista så bra skriven av den jag skrev frågan till :)
    Varför skriver du ett sånt här otrevligt inlägg?
  • Daeminimon
    Dr Mupp skrev 2012-06-23 22:07:30 följande:
    Ökd risk för PSD.

Ökad risk för diarré, nej långt ifrån alla kokar vattnet till ersättningen. Den absoluta majoriteten tar kallvatten direkt ur kran och värmer i micron. Därför att de fått för sig att vårt kommunala kranvatten är sterilt. Flaskor, vatten och pulver kan i värsta fall innehålla farliga bakterier.  det är därför flaskor ska kokas före använing, vattnet ska kokas och pulvret ska blandas i 70 gradigt vatten. 

Ökad risk för förstoppning, läs bara i flaskmatningsforumet så går många barn på laktulos eller annat för att de är förstoppade.

Ökad risk för fetma, ja det sambandet är bevisat. 
    Ökad risk för diabetes typ 1, ja det sambandet är bevisat.

Ökad risk för asthma, ja det är bevisat.
    Misstänkt ökad risk för allergier, inte helt bevisat, men de flesta studier pekar på det. 

För mammor är det en ökad risk för bla bröstcancer.
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:30:59 följande:
    Ingen i tråden har sagt att man misshandlar sina barn!Det har jag inte påstått!
    Men när jag säger jag inte ammar mitt barn får jag höra från sjukvården bekanta vänner och främlingar att jag inte är en bra mamma?! När jag frågar varför jag inte är en bra mamma får jag höra om alla dessa skräck historier om barn som är jätte sjuka om barn som blir utvecklingsstörda om barn som ja tom dör och allt detta på grund av en flaska?!
    När jag säger att vad har ni för bevis kommer alltid samma jäkla dravel som " DET KAN ÖKA RISKEN"
    Jaha MEN vart är beviset? Vart står det ordagrant att mitt barn kommer utvecklas och bli tjockt?
    kommer han få astma och allergier nu?
    kommer han dö nu bara för jag inte ammar?
    Vart står det tex

"Barnet dog PGA flaskmatningen" ( o då snackar jag inte om fel tillgjord ersättning som skitiga flaskor eller bakerie vatten)
    Eller
    Jag fick ADHD för min mamma inte kunde amma mig och jag fick ersättning?

Vad ger folk rätten och hoppa på en för man inte ammar?
    vad ger folk rätten och hoppa på en för ATT man ammar?

De flesta är väll rätt medvetna i dagens läge om att man har alternativ ?
    Sen behövs det inte att massa folk ska lägga sig i så mycket.

tyvärr orsaker ju detta med flaskmatande sån himla hysteri så man kräks på det..
    Fast det är ju det som är problemet. Du kan inte få bevis genom anekdoter. Vad du kan hitta är studier vars resultat visar på det som presenterats bl a i den här tråden.

Ingen ska bli påhoppad för sitt val, har du blivit påhoppad bör du genast byta BVC, och säga ifrån till släkt och vänner.

Däremot tycker jag inte att man ska sluta informera om fördelarna med amning pga rädsla att någon tar illa upp. Det är för mig lika befängt som att skriva ut mediciner utan bipacksedel pga rädsla att någon inte ska vilja ta dem.

Som MalinEddie säger, det är bra att det finns en bok om flaskmatning. Tråkigt dock att den innehåller faktafel.
  • Daeminimon
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:47:16 följande:
    Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
    Så intressant att se perceptionen från någon som s.a.s "står på utsidan". Jag, och jag vet många med mig, upplever nämligen att MVC och BVCs kunskaper om amning är minst sagt tveksamma, ofta ger de helt felaktiga råd (återigen en anledning varför jag tycker korrekt information är så himla viktigt).

Kapitlet du tar upp är ju fortfarande helt felaktigt- WHOs rekommendationer baseras som sagt på studier gjordea i lika många i- som u-länder. Känns det fortfarande lika bra med en bok när du vet att den innehåller faktafel? För mig skulle varningsklockor börja ringa...

Sen måste jag fråga varför du säger här att du inte kunde amma, och i en annan tråd att du inte ville?
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2012-06-23 22:56:46 följande:
    Vet du vad?
    Man får inte särskilt mycket hjälp och tips om man ammar heller. Jag tog reda på allt jag behövde veta själv, via böcker och diverse nätsidor.
    Håller med. Vet inte vad jag gjort utan min amningsrådgivare till mamma!
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2012-06-23 23:01:00 följande:
    Tummen upp till din mamma, alltså...inte till den uteblivna hjälpen...
    Ja, jag lånade ut henne till flera av mina vänner också!
  • Daeminimon
    MalinEddie skrev 2012-06-24 20:14:28 följande:
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Item id=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
    Känner igen det där. Hade en trött unge, och bad om en kopp/spruta att ge råmjölken i. Barnmorskan tryckte in en flasknapp i munnen på honom, för hon hade "minsann aldrig stött på en bebis som blev förvirrad av det".

I min perfekta värld behövs amning/flaskmatning inte ens tas upp i föräldraklasser, då det blir väldigt generaliserande, utan diskuteras på tu man hand med varje enskild kvinna, så råden kan anpassas efter hennes omständigheter, vilja, oro och frågor.
  • Daeminimon
    MalinEddie skrev 2012-06-24 21:24:12 följande:
    Ja, det tror jag hade varit toppenbra!
    Plus att man slipper det laddade i att köra gruppdiskussion, och ingen behöver känna sig "dum" om de har frågor, och i värsta fall kanske inte fråga...
Svar på tråden Läs denna bok :D