• pixie mason

Läs denna bok :D

Vet inte om ni vet att det faktiskt ÄNTLIGEN finns en bok om flaskmatning i sverige men det gör det!!
    den är super bra skriven så vi vanliga kan förstå den :) får hoppas dom ger den till alla direktefter förlossningen en dag i ställe för man får höra vilken apa man är för man inte ammar sin unge..

så köp denna och läs :D

Att Flaskmata av Petra Jankov Picha

• Svar på tråden Läs denna bok :D
  • MalinEddie

Pixie mason:Du har ju inte skrivit boken. Bara läst den och rekommenderat den och därför är det självklart intressant att höra vad du föll för och vad som var bra och mindre bra. Det gäller också böcker om amning. Jag har t.ex läst artiklar om amning som jag tycker är totalt överdrivna. Andra tycker de är helt rätt. Det gäller främst anknytning och intelligens för min del. Jag tror att amning har mycket lite att göra med detta och har blivit kritiserad för det, andra är av annan åsikt. Detta är ett diskussionsforum. Jag är bekväm i min åsikt och kan visa på sådant som stödjer den. Uppenbarligen finns det  felaktigheter i denna bok och du har läst den och rekommenderar den. Då måste man också acceptera kritiska röster. Jag förstår din glädje över denna bok (jag tycker också det är ett bra initiativ) men köp inte allt en författare säger bara för att boken tyvärr hör till ovanligheterna. Vi vill ju egentligen samma sak. Jag ser dock helst att inte felaktigheter sprids oavsett hur man väljer att mata sitt barn.

• Kaffegalningen

Angående SLV:s råd så är de väl nyligen ändrade? Då jag fick min son för fyra år sedan var det fyra månader men det har väl ändrats rätt nyligen?

Jag välkomnar mer information om flaskmatning! Superbra! På så sätt kan rena faktafel rensas ut, från båda "läger". Då jag gick över till ersättning för fyra år sedan fanns det INGEN information på nätet annat än vad andra skrev i forumet. Min svägerska var i kontakt med en tillverkare om en fråga om ersättning och hur man ger och fick till svar att de inte fick svara henne utan den kontakten fick bara tas genom BVC. Att man inte ska få göra reklam för ersättning kan jag köpa - men att inte ens få svara på frågor då konsumenterna tar kontakt?!

Jag kommer ihåg då FL:s första wikiartikel om flaskmatning kom upp, det har hänt mycket sedan dess. Nu finns, och kommer, mer information, vilket jag välkomnar! Då tror jag vi får en mer nyanserad debatt. Främst vill jag dock att skamkänslan försvinner, jag anser mig vara en nära förälder vilket brukar resultera i att jag måste förklara varför jag inte ammade - ska de bedöma om jag hade giltiga skäl?! Många kvinnor som jag stött på som flaskmatar känner att de måste förklara sig och först då man själv flaskmatar kryper historier från nära och kära fram angående eget bruk av ersättning. Det har varit tabu att tala om innan man är i ersättningsträsket båda två... Om båda alternativen är "rumsrena" och kan diskuteras på föräldragrupper och liknande kan man ta ställning på ett bättre sätt enligt mig.

• Firestarter

Det är ju bra men tyvärr innehåller den mycket felaktigheter, vilket gör att de knappast kommer dela ut den på BVC eller MVC. 

Vilket heller knappast gör att den går att rekommendera som läsning. 

• MalinEddie
    Kaffegalningen skrev 2012-06-23 23:50:04 följande:
    Jag kommer ihåg då FL:s första wikiartikel om flaskmatning kom upp, det har hänt mycket sedan dess. Nu finns, och kommer, mer information, vilket jag välkomnar! Då tror jag vi får en mer nyanserad debatt. Främst vill jag dock att skamkänslan försvinner, jag anser mig vara en nära förälder vilket brukar resultera i att jag måste förklara varför jag inte ammade - ska de bedöma om jag hade giltiga skäl?! Många kvinnor som jag stött på som flaskmatar känner att de måste förklara sig och först då man själv flaskmatar kryper historier från nära och kära fram angående eget bruk av ersättning. Det har varit tabu att tala om innan man är i ersättningsträsket båda två... Om båda alternativen är "rumsrena" och kan diskuteras på föräldragrupper och liknande kan man ta ställning på ett bättre sätt enligt mig.
    Jag önskar se en förändring här också även om jag för egen del väljer amning. Jag tror mycket starkt att barnets mående påverkas av mammans känslor inför matningen. Det dåliga samvetet måste bort. En amma ska aldrig amma om hon inte vill. Det finns fördelar med amningsvänliga sjukhus för mödrar som väljer att amma. Jag är dock kluven då vi också måste se till de andra sidan. Det räcker inte med bok. Det måste också informeras om alternativ inom vården och mammans känslor inför amningen ska väga tyngre än att sjukhuset säger sig vara amningsvänligt.
  • Lilla Busfrö
    MalinEddie skrev 2012-06-24 00:03:20 följande:
    Jag önskar se en förändring här också även om jag för egen del väljer amning. Jag tror mycket starkt att barnets mående påverkas av mammans känslor inför matningen. Det dåliga samvetet måste bort. En amma ska aldrig amma om hon inte vill. Det finns fördelar med amningsvänliga sjukhus för mödrar som väljer att amma. Jag är dock kluven då vi också måste se till de andra sidan. Det räcker inte med bok. Det måste också informeras om alternativ inom vården och mammans känslor inför amningen ska väga tyngre än att sjukhuset säger sig vara amningsvänligt.
    Jag har skummat igenom den här tråden lite snabbt nu och jag måste säga att jag håller med i vad du säger. Du skriver ungefär det som jag tänker också kring det här.
  • Dr Mupp
    Kaffegalningen skrev 2012-06-23 23:50:04 följande:
    Angående SLV:s råd så är de väl nyligen ändrade? Då jag fick min son för fyra år sedan var det fyra månader men det har väl ändrats rätt nyligen?

Jag välkomnar mer information om flaskmatning! Superbra! På så sätt kan rena faktafel rensas ut, från båda "läger". Då jag gick över till ersättning för fyra år sedan fanns det INGEN information på nätet annat än vad andra skrev i forumet. Min svägerska var i kontakt med en tillverkare om en fråga om ersättning och hur man ger och fick till svar att de inte fick svara henne utan den kontakten fick bara tas genom BVC. Att man inte ska få göra reklam för ersättning kan jag köpa - men att inte ens få svara på frågor då konsumenterna tar kontakt?!

Sen 2003 har rekommendationerna varit att man ska helamma/ge ersättning de första sex månaderna och sen börja med fast föda. Bröstmjölk/ersättning bör vara en del av kosten hela första året. Innan det var rekommendationerna att man skulle börja med mat vid 4-6 månaders ålder. 4 månaders rekommendation har det iaf inte varit de senaste 20-30 åren.

Det nya är att man kan ge smaksensationer på max ett kryddmått om dagen från det att bebisen är fyra månader. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Plutteli

Alltså, ett grundläggande problem när det kommer till vården är att många (de flesta?) anställda inom vården är oerhört dåligt pålästa om vad som faktiskt gäller, från rekommendationer till vilka råd de "får" ge. Det finns personal på BVC/MVC runt om i landet som tror att de inte får berätta om flaskmatning, hur man gör, hur ersättning ska blandas osv pga WHO-koden, vilket är helt fel! WHO-koden (innocent deklarationen) reglerar enbart att tillverkare av ersättning inte får göra reklam för ersättning och flaskor till barn yngre än 6 månader, de får heller inte ge betalt till vårdpersonal för att sprida deras propaganda. Däremot får de skicka ut folders med information som deras produkter till BVC/MVC som barnmorskan kan dela ut vid förfrågan. Det är även helt ok för en BM att tex under föräldrautbildningen för blivande föräldrar ta upp om hur man flaskmatar på ett korrekt sätt ifall någon inte kan/vill amma.

Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.

Den riktiga kunskapen om amning, flaskmatning och rekommendationer/lagar MÅSTE bli bättre inom vården, det räcker inte att de säger att man "ska" amma och sen lämnar det vid det!

• Kaffegalningen

Dr mupp: då jag läste slv 2008 stod det att smakisar fick ges från fyra månader även om bröstmjölken skulle vara huvudsaklig kost till 6 månader. Jag mejlade tom av nyfikenhetsskäl om varför råden förändrades från tre till fyra månader.

Står ju fortfarande ungefär lika ser jag nu:
    Pyttesmå smakprov
    En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen.

• Dr Mupp
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 08:59:56 följande:
    Dr mupp: då jag läste slv 2008 stod det att smakisar fick ges från fyra månader även om bröstmjölken skulle vara huvudsaklig kost till 6 månader. Jag mejlade tom av nyfikenhetsskäl om varför råden förändrades från tre till fyra månader.

Står ju fortfarande ungefär lika ser jag nu:
    Pyttesmå smakprov
    En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen.
    Ja och smakprovenerna ska vara på ca 1 kryddmått.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kaffegalningen

Ja? När jag skriver smakportioner menar jag smakportioner och den storleken - det är inte svårare än så.

Svar på tråden Läs denna bok :D