Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Läs denna bok :D

pixie mason skrev 2012-06-18 13:52:35 följande:
    Kan meddela att tyvärr så fick jag ingen bra respons när jag tog upp denna bok som inköps förslag på mödravården. Dom tyckte att deras bok (den är på 2 sidor!!) va tillräcklig.
    När jag tog upp vissa kapitel i boken ville dom inte ens lyssna!
    Jag tycker det vore jätte bra om denna bok kunde få lite reklam så flera människor faktiskt får veta att den finns.
    Materialet man får på mvc och på bb är mer eller mindre hotfullt. Som tex plötslig spädbarns död kan man ENDAST skydda sig mot om man ammar! Vilket gör att många som inte kan/vill amma känner sig usla och rädda!
    Sen får man absolut INGEN information om hur man ska tillreda en ersättning,vilken flaska man ska ha. Utan man får bara höra att bröst mjölk skyddar mot sjukdommar,psd,allergier. matflaskade barn tas inte ens upp!!

Så ja hoppas att denna bok kan få en chans och nå ut till flera människor. Detta är enda boken som verkligen tar upp all fakta man behöver och den dödar myten om att ammning skyddar barn mot allergier och sjukdommar! Älskar kapitlet
    Oj, vad har du för uselt BVC? (ur amning/flaskmatnings synpunkt alltså)

På mitt BVC tog man upp att amning hjälper att motverka PSD, men vill man inte amma så fungerar napp på samma sätt och på samma sätt gjorde man om allt annat.

F.ö är det dock synd att de i flaskboken skriver att det här om amning i 6 månader bara beror på rent/orent vatten för det är inte sant. Orsaken är att risken för födoämnesallergier ökar om fast föda introduceras för tidigt, risken för förstoppning som kan bli kronisk och leda till livslång medicinering eller operation ökar drastiskt med för tidig matintroduktion och barnets tarmludd kan skadas så att barnet får problem med att tillgodose sig näring. Jag vet inte vad som står i boken om rek. men ersättning ifall man inte ammar ska utgöra basen i barnets kost hela första levnadsåret av just de orsakerna! Så det har absolut inget med rent vatten att göra!
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:24:02 följande:
    Hihi ja ja tänkte väll :P Men frågan är ju varför ska man amma tills dom är 2 år? ja menar om ungen ändå käkar mat o så?
    Min etta ammade i 23 månader, min tvåa blir 17 månader om bara några dagar och ammar fortfarande. Orsakerna till det är många men främst: För att hon vill det.

(Sen finns det studier som visar att barn som ammat länge minska risken för diabetes och fetma samt att mammor som ammar länge minskar risken för bröstcancer med ett antal procent per år de ammat)
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:36:45 följande:
    jag bor i värmland det kan förklara allt om usel sjukvård :P
    *fniss* och jag som hör att jönköpings län är värst ;)

(F.ö är det självklart fel att säga att amning ger ett garanterat skydd mot det ena eller andra, men det minskar risken för olika saker, sen kan man självklart drabbas ändå! Ett barn som flaskmatas och blir allergiskt hade med ungefär 99% säkerhet blivit allergisk som ammad också, skillnaden ligger i att hen hade blivit allergisk senare i livet och mest troligt mindre allergisk, tex är astma mindre vanligt bland ammade)
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 21:46:58 följande:
    Men vad är exakt riskerna med flaskmatning för oss som lever i sverige?
    Vi kokar vattnet till ersättningen vi kokar flaskor och nappar så ungarna drar inte i sig massa bakterier
    ersättningen innehåller inte massa "gift"
    så vad är det som är sån "risk" med och ge barnet flaska?

vad är risken med och amma för jag antar det måste ju finnas såna med då?
    "Riskerna" med att ge flaska:

*Barnet blir oftare förstoppad.
    *Lätt att man luras att gå över till fast föda för tidigt vilket ökar risken för födoämnesallergier och fetma.
    *Större risk för astma och luftvägsinfektioner
    *Större risk för bröstcancer hos mamman
    *Ersättning innehåller ofta mögelsporer (tillverkarna behöver bara hålla det under en viss nivå) vilket kan ge barnet diarré, i väldigt sällsynta fall har det hänt att spädbarn dött av den diarrén (ja, i ett I-land, men det är som sagt väldigt ovanligt), därav är det viktigt att faktiskt KOKA vattnet när man blandar ersättning även om man har rent vatten och blanda ersättningen i vatten med en temp. av minst 70 grader.

"Riskerna" med att amma:
    *Har man födoämnesallergi i släkten kan barnet lättare utveckla födoämnesallergi pga att ämnen från maten går över i bröstmjölken. Tex är det inte helt ovanligt att ett barn som är allergisk mot ägg blivit det redan som ammad.
    *Problem med infektioner i bröstet pga mjölkstockning eller infekterade sår på bröstvårtorna.
  • Plutteli

Alltså, det viktiga att tänka på egentligen är att ersättning inte ÖKAR några risker, det är amningen som MINSKAR risker. Dvs om man utgår ifrån att det är 50% sannolikhet att ens barn får astma så kan man sänka risken genom att amma eller ha den oförändrad genom att ge ersättning.

• Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:05:58 följande:
    Tack jag antar jag hade aldrig fått denna lista så bra skriven av den jag skrev frågan till :)
    Så lite. Dr Mupp skrev ungefär det samma :)
    Som sagt, risken för PSD kan man ju minska genom att använda napp ifall man inte ammar, orsaken till att det ger ett skydd är att barnet inte sover lika tungt om det vaknar för att amma eller vaknar till ibland för att ha sin napp :) På samma sätt skyddar samsovning, vill man inte ha barnet i sin egen säng så "stör" man barnet lite lagom genom att ha dem sovande i egen säng i samma rum :)
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:17:32 följande:
    PSD
    astma
    allergier
    magbesvär

allt detta är en ökad risk? Det är just såna här saker man som icke ammande får höra hela tiden vilket en mamma och en pappa tolkar som
    nu kommer jag förstöra hela livet för mitt barn eftersom jag inte ammar

kan ju meddela att PSD är lika vanligt bland ammande som icke ammande så jag tror inte matandet är den bidragande delen till att nått sånt hemskt händer!!!!
    Om ni läser studier så visar det att bästa skyddet mot PSD är och inte överhetta barnet och sen ge det napp när det sover. Så det är bara en jävla skrämsel propagande och dra upp detta med psd och amning!!!
    PSD: Ökad risk om barnet inte tar napp och/eller samsover.
    Atsma: Ökad risk ja, det är bevisat och beror på att luftrörsinfektioner (tex RS) är mer frekventa, långvariga och kraftiga hos barn som inte ammas och man har sett ett samband mellan luftvägsinfektioner och astma länge. Även barn som tidigt får allergier utvecklar astma lättare och amning kan försena allergiska utbrott.
    Allergier: Ingen ökad risk, däremot oftare kraftigare allergier hos de som inte ammats.
    Magbesvär: Ökad risk ja. Bland annat innehåller bröstmjölken enzymer som främjar tarmarnas arbete och utveckling vilket ersättningen saknar.

Att säga att något ger en ökad risk är INTE samma sak som att säga att det ena garanterat att något inte händer och det andra garanterat att något händer. Det ENDA det säger är att ser man till en större grupp av barn kommer fler barn i gruppen "icke ammade" ha problem med magen, astma, luftvägsinfektioner och allergiska symtom. Hur detta kommer slå hos den enskilda individen kan INGEN säga. Det är som med rönkning, alla vet att man statistiskt sett löper en mycket större risk att få cancer om man röker, det betyder ju inte att de som inte röker aldrig får cancer eller att alla som röker får cancer. Förstår du hur jag menar? (Haka inte upp dig på skadligheten i rökningen, enda kopplingen var för att jämföra hur det fungerar med statistiken)
  • Plutteli

pixie mason: Hur var det med rekommendationen för hur länge man ska ge ersättning i boken? Står det att ersättning bör vara basen i barnets kost hela första året eller står det bara fram till typ 6 månader?

• Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:47:16 följande:
    Alltså så här är det!!!

Jag skrev denna tråd för och informera om boken.
    Min tanke var att det vore skönt för alla och läsa lite mera fakta! Jag har inte skrivit boken!! Jag tycker det är ganska bra det kap där det står om att WHO skickar ut rekomenationer som gäller för U länder med tanke på att man inte ska ge ersättning för vattnet är dåligt vilket det är i många av de länderna.
    Sen är det väll klart att det inte bara är därför man ska amma för att vattnet är uselt det har jag ALDRIG påstått och det har inte författaren heller gjort.

OM ni läser boken så ser ni att den är faktiskt snällt skriven och den är framför allt inte skriven för och ge varken ammande eller flaskmatande dåligt samvete på nått sätt.. så läs den eller låt bli!

Det viktiga är tycker jag att MVC och BVC börjar informera om både ammnig och flaskor för när du går från bb får du en liten broschyr med dig om flaskmatning vilket inte alls är någon bra och du får ingen annan information heller.
    medans om du ammar får du massvis med hjälp och tips som är bra då sjukvården verkligen vill främja ammning men om den inte fungerar står du där och känner dig usel som inte kunde amma och hur går man vidare.. så tack o lov för en bok där du inte behöver känna dig usel och du får massa tips och råd på hur du faktiskt kan göra..
    Jag vet att du inte skrivit denna bok, jag tycker också det är jättebra med en bok om flaskmatning. MEN jag tycker det blir oerhört olyckligt om boken skriver rena faktafel eller utelämnar gällande rekommendationer, oavsett om det gäller "varför" det är bra att amma eller hur länge man bör ge ersättning och varför man ska koka vattnet innan man blandar till flaskan...

(Dock håller jag inte alls med om att man får massor av råd och hjälp om man vill amma, jag tycker inte man får någon hjälp alls. Allt man får är "Det bästa du kan göra är att amma för det är bra för ditt barn" men sen är det stopp)
  • Plutteli
    pixie mason skrev 2012-06-23 22:50:49 följande:
    Ja du ingen aning vad det står om det. Vet dock att det står att livmedelsverket rekomenderat att man ger ersättning/ammar i 6 månader och att livsmedelsverket skriver att man kan ge smakisar från 4 månader
    Ajdå... Det stämmer inte.
    LMV rekommenderar ersätning eller amning i 6 månader, sen som bas i barnets kost till minst 12 månader men med fördel längre. Smakisar ska man ge från 6 månader, det man kan om barnet visar intresse är att ge ett kryddmått mat om dagen bara för att barnet ska få prova lite nya smaker. Sen gör man ju såklart fortfarande som man vill men rekommendationerna finns ju av en orsak...
  • Plutteli

Alltså, ett grundläggande problem när det kommer till vården är att många (de flesta?) anställda inom vården är oerhört dåligt pålästa om vad som faktiskt gäller, från rekommendationer till vilka råd de "får" ge. Det finns personal på BVC/MVC runt om i landet som tror att de inte får berätta om flaskmatning, hur man gör, hur ersättning ska blandas osv pga WHO-koden, vilket är helt fel! WHO-koden (innocent deklarationen) reglerar enbart att tillverkare av ersättning inte får göra reklam för ersättning och flaskor till barn yngre än 6 månader, de får heller inte ge betalt till vårdpersonal för att sprida deras propaganda. Däremot får de skicka ut folders med information som deras produkter till BVC/MVC som barnmorskan kan dela ut vid förfrågan. Det är även helt ok för en BM att tex under föräldrautbildningen för blivande föräldrar ta upp om hur man flaskmatar på ett korrekt sätt ifall någon inte kan/vill amma.

Vidare finns det tydligen personal som tror att de inte får ge ersättning till föräldrar på BB som ber om det och från start säger att de inte vill amma. Detta är också helt fel! Det finns en regel som säger att barn inte får ges ersättning av medicinska orsaker utan att läkare skrivit recept på det, men då handlar det ENBART om fall där mamman VILL amma barnet men barnet kan behöva ersättning tex pga blodsockerfall. Detta för att det tyvärr inte är ett dugg ovanligt med personal i vården som gett nyfödda ersättning bakom ryggen/mot föräldrarnas vilja helt utan orsak.

Den riktiga kunskapen om amning, flaskmatning och rekommendationer/lagar MÅSTE bli bättre inom vården, det räcker inte att de säger att man "ska" amma och sen lämnar det vid det!

• Plutteli
    Kaffegalningen skrev 2012-06-24 19:17:09 följande:
    Så när någon säger att man ska börja ge smakportioner slänger man i ungen några matskedar?? Jag anser att du har lite egna definitioner för att försöka leka messersmith...
    Nej, det är faktiskt vedertagna definitioner av smakprov och smakportion. Smakportioner i mängd är från 1-2 teskedar och uppåt, i alla folders, på matförpackningarna om man köper mat osv så definieras smakportion som 1-2 matskedar som sen sakta ska ökas på till en full portion mat.
    Smakprov däremot är ju att barnet får lite lite på tungan bara för att känna smaken. Rekommendationen är smakportioner från 6 månader och smakprov från 4 månader OM barnet visar intresse.
  • Plutteli
    MalinEddie skrev 2012-06-24 19:43:02 följande:
    Hur ser det ut med information om flaskmatning innan barnet är fött idag? Vet en tjej som efterfrågade detta på vår föräldrautbildning som blev väldigt illa bemött av vårdpersonalen på vårt sjukhus. Det var dumt att ens nämna detta i ett rum fullt av gravida menade barnmorskan. Det fanns amningsinformation (inte perfekt sådan dock) men någon info skulle absolut inte ges om flaskmatning som alternativ. Det känns nästan som att vårdpersonal försöker dölja att det finns en annan väg. Det är amning eller inget. Informationen om amning är bristfällig och måste bli bättre men den ska existera i alla fall. Jag önskar att man skulle se till den enskilda mamman. Vad vill hon? Utifrån hennes val ska givetvis rätt info ges precis som du skriver.
    Det jag upplevt är iaf att det är sjukt dåligt med info i förväg. Jag gick inte på föräldrautbildning när jag väntade tvåan men med ettan gick vi och där frågade en mamma om flaskmatning och fick svar att: 1) det är onödigt att bestämma i förväg om man vill amma eller ej, för när barnet är fött kan man känna helt annorlunda. 2) om man tror att det inte kommer gå att amma så blir det en självuppfyllande profetia så därför ska man inte ha ett "tänk om" tänk. 3) sjukvården får inte informera om ersättning eller flaskor, det man behöver veta finns att läsa på paketet eller så får man fråga vänner..

Dvs ett svar som var käpprätt. Just då var jag inte alls inläst på vad som egentligen gällde men hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag sagt emot.
  • Plutteli
    MalinEddie skrev 2012-06-24 20:14:28 följande:
    Ja, denna punkt missuppfattas nog av många "amningsvänliga" barnmorskor vilket kan få tråkiga konsekvenser för både barnet och mamman.

"Steg 6
    Inte ge något annat än bröstmjölk till nyfödda barn om det inte är medicinskt indikerat
    Ett friskt, fullgånget barn behöver inget annat än din råmjölk. Ditt barn ska inte få något annat än din egen bröstmjölk under BB-tiden om inte barnläkare ordinerar det. Att ge vatten eller tillägg stör amningen och ger barnet färre tillfällen att suga på bröstet, vilket leder till att amningen inte kommer igång lika bra. Det är dessutom förödande för en mammas självkänsla och ger henne signaler om att hon lätt kan ersättas."
    www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...:10-steg-till-amningsvaenligt-sjukhus&catid=8&Item id=46

Jag har fött två barn på ett amningsvänligt sjukhus och det var väldigt rabiat personal. Jag har dåliga minnen därifrån tyvärr och jag ville amma. Kan bara tänka mig vad flaskmatande föräldrar har. Som jag har förstått det är det vanligt att de ammar på bb för att sedan övergå till ersättning direkt när de kommer hem. Personalen får dem att skämmas om de vill något annat. Det kändes som att de bara tänkte amning och glömde bort att min kropp var min egen. Det är inte okej att ta på någons bröst utan att fråga. Sedan har jag frågat mig hur kunniga de var egentligen. "Allt ser bra ut" sa man när första barnet hade fel tag. Det viktiga var väl att släppa hem ytterligare än mamma som ammade, inte att hon mådde bra. Som nybliven förälder litar man ofta på vården. Inga konstigheter med det. De ska väl veta vad de pratar om? Jag ville som sagt amma och hade troligtvis aldrig gett ersättning om jag hade fått en bättre start och en BVC-sköterska som faktiskt kunde något om amning.
    Mitt första barn födde ju jag i jönköping län (värnamo) som är det län där absolut flest mammor lägger ner amningen redan inom 2 månader från barnets födelse. Amningsrådgivningen här var i princip obefintlig, så jävla usel att man blir gråtfärdig för mindre. Min dotter hade inte alls bra tag. jag fick mjölkstockning, blödande stora sår i brösten men BM bara fortsatte att det var sååå bra så. Att hon fick dåligt tag berodde bla på att mina bröst var så stora att dem täppte till näsan på henne samt på en överproduktion av mjölk som gjorde brösten stenhårda och svåra att få grepp om... Stödet i Luleå var inte ett dugg bättre (där vi fick rådet som sagt att svälta dottern för då skulle hon gå med på flaska)... För oss löste det sig ju av ren envishet och tack vare att lillan växte och därmed lättare fick tag om bröstet.
    Barn två födde jag i Luleå, eftersom det var mitt andra barn sa det inte mycket om vad vi gjorde utan lät oss sköta oss själva och jag hade ju koll på amningen då. Lite kritiska var de till att vi sov i samma säng men det var väll det enda de sa nått om...
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2012-06-24 21:01:16 följande:
    de sk amnigsvänliga sjukhusen finns inte längre. Kontrollen är borta och sjukhusen gör som de vill nu. Att det finns vårdpersonal som är idioter är knappast nått nytt även om det inte borde få förekomma. Själv har jag träffat på vårdpersonal som propsat på ersättning mot min vilja och som bla gav min son ersättnig bakom ryggen på mig (han låg på neo och de orkade inte gå 100 meter för att väcka mig när jag sov inne på BB).
    Det är ju av den orsaken den paragrafen finns, för att ammande mammors barn inte ska ges ersättning i onödan mot föräldrarnas vilja. Min kusins första barn propsade personalen också i ersättning fast att hon spydde upp allt. De menade på att hon var så liten och mamman hade så små bröst att det inte kunde finnas mjölk nog ännu...
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2012-06-24 21:15:19 följande:
    Problemen är att amningsvänliga sjukhusprojektet är nerlagt sen länge och personalen inte längre bryr sig om paragraferna, De fortsätter att kalla sig amningsvänliga (låter bra)
    Jo jag vet, sjukhuset i Värnamo kallar sig "amnigsvänligt", jo tjena liksom. Att bara propsa på att folk ska amma men ge noll hjälp för att få det att fungera är INTE att vara amningsvänligt. Dock finns det ju fortfarande barnmorskor som hakat upp sig på den punkten och pga den vägrar ge ersättning till kvinnor som vill ha det till sina barn.
  • Plutteli
    attflaskmata skrev 2012-06-24 22:43:28 följande:
    - Det har förts fram kritik från olika håll om hur WHO-koden används som försvar för att inte informera om flaskmatning som alternativ i västvärlden. Jag skriver inte att amning bara förespråkas i u-länder för att de inte har rent vatten. Det är tyvärr en olycklig feltolkning som fått väldigt stor plats här i tråden. Jag skriver däremot att WHO-koden kom  till efter att Nestlé aggressivt marknadsfört ersättning i u-länder där barnen dog  av orent vatten. WHO-koden är bara en rekommendation och ingen lag men har  misstolkats så av många vårdsinstanser som tror att de inte får informera om flaskmatning överhuvudtaget fast det står i UNICEFs Babyfriendly-princip som Sverige också lovat att följa att det är viktigt med rätt information om flaskmatning är otroligt viktigt. Koden kom till för att skydda kvinnorna i u-länderna och tar i sig väldigt lite ställning till kvinnans val att mata barnet. Detta missförstås konstant och jag har skrivit mycket om det på www.attflaskmata.se. WHO-koden handlar om hur man inte bör marknadsföra ersättning och att amningen riskerar att förstöras om man börjar med ersättning.
    WHO koden kom inte enbart till för att skydda kvinnor i fattiga länder från aggressiv marknadsföring, den kom även till eftersom det syntes en kraftig nedgång i amningen i I länder och det gav en negativ effekt på folkhälsan.
    - Flaskmatning ger INTE ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. Detta är HELT fel och rena rama skrämselpropagandan. Att amning minskar risken för PSD beror på att barnen vaknar oftare än flaskmatade och snuttar mer konstant hela nätterna och har ett skydd mot förkylningar när de är som allra minst. Jag skriver också om att flaskmatade barn med fördel ska ha napp eftersom det minskar risken. Men det finns ingen anledning att vara orolig för PSD bara för att man flaskmatar. 
    Det har ingen påstått. Däremot ger amning en minskad risk för PSD vilket du själv ju skriver. Två helt olika saker.
    - Astma och allergier ärvs från föräldrarna och har ingenting med huruvida man blir ammad eller inte. Det har massor av forskning visat. Det är synd att man fortsätter hävda att amning skyddar mot allergi eftersom det inte gör det.
    Amning ger inget skydd nej, men däremot kan (observera kan!) amning skjuta upp allergins intåg och amning minskar risken för astma (jo, det är bevisat, bland annat i den svenska bamsestudien). Minskad risk och skydd för är två olika saker.
    - Det blir inte STÖRRE risk för bröstcancer för mammor som inte ammar. Det är dock väldigt ovanligt att AMMANDE och GRAVIDA mammor drabbas. Amning är alltså inget SKYDD mot bröstcancer. Det som skyddar mest är dock själva graviditeten. Risken minskar ju fler gånger du varit gravid. SOm vanligt kan man läsa forskningsresultaten på olika sätt.
    Igen, ingen har påstått att utebliven amning ger större risk för cancer, däremot att amning minskar risken för cancer! Det har inte enbart med graviditeten att göra eftersom risken för cancer minskar med ett antal procent för varje år en kvinna ammat! Känns lite som att du tolkar saker väldigt mycket hårdare än det står...
    - Det jag har läst om flaskmatning och diabetes1-varningar har det handlat om välling som ex innehåller mer socker än modersmjölksersättning. Inga direkta samband har dock kunnat bevisas.
    Igen känns detta som en feltolkning av en sak jag skrev. Diabeteskopplingen handlade också om tidig matintroduktion.
    attflaskmata skrev 2012-06-25 15:15:00 följande:
     Ett annat liknande exempel är att amning skulle ge smartare barn vilket också är helt felvinklat eftersom smarthet inte ett dugg påverkas av bröstmjölken.

Fast det där stämmer inte, det ÄR bevisat att ammande barn får högre IQ (efter att man tagit hänsyn till arv och socialt arv) MEN det är så små skillnader att det inte spelar minsta roll för barnet (ungefär 1-3 enheter)
  • Plutteli
    attflaskmata skrev 2012-06-25 19:14:35 följande:
    Det har skrivits i denna tråd.
    "Dr Mupp skrev 2012-06-23 22:07:30 följande:
    Ökd risk för PSD."

Ska bemöta det andra så fort barnen somnat! 
    Ah, my mistake då :)
Svar på tråden Läs denna bok :D